Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Mandemakers Keukens sterk onder conservatieve keukenkopers
 
Profielen van keukenketens (6):
KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent, Brugman Keukens en Bruynzeel onder de loep; in deze editie kijken we naar een andere icoon onder de keukenretailers: Mandemakers Keukens.
 
Grafiek 1:
Klanten van de formule Mandemakers Keukens zijn iets vaker op zoek naar een compleet nieuwe keuken in vergelijking met het gemiddelde van het onderzoek. Daarentegen zijn ze iets minder vaak op zoek vanwege een verhuizing.

Grafiek 2:
Iets meer dan gemiddeld zijn klanten van Mandemakers Keukens op zoek naar ‘design’, ‘materiaalgebruik’ of een ‘eigentijds’ ontwerp.

Grafiek 3:
Wanneer consumenten op zoek zijn naar informatie over een nieuwe keuken maken zij gebruik van meerdere bronnen. Klanten van Mandemakers Keukens kijken gemiddeld vaker op het internet voor zij hun keuze maken. Maar liefst 71 procent van de ondervraagde Mandemakers-kopers geeft dit antwoord. TV/radio wordt amper genoemd.

Grafiek 4:
In stap twee van onze customer journey gaan consumenten verder zoeken naar het soort product dat zij mogelijk willen gaan kopen. Wij vragen opnieuw hoe zij dat dan gaan doen. Kopers van een Mandemakers-keuken bezoeken met 50 procent vaker dan gemiddeld een vergelijkingssite en social media (21 procent), maar bellen minder dan gemiddeld eerst met een winkel.

Grafiek 5:
Natuurlijk vragen we ook ‘waarom hebt u uw keuken bij deze retailer gekocht’. Uit de resultaten van de antwoorden op deze vraag blijkt hoe sterk het merk Mandemakers Keukens is. Beduidend hoger dan gemiddeld antwoorden consumenten dat zij bij deze retailer gekocht hebben vanwege merkeigenschappen als ‘kwaliteit’ (71 procent) ,’betrouwbaar’ (57 procent), ‘deskundig’ (64 procent) en ‘bekend’ (57 procent). Andere redenen om hier een keuken te kopen waren ‘lage prijs’ (36 procent) en ‘dichtbij’ (29 procent).

Grafiek 6:
We vragen in de aankoopfase ook altijd hoe groot de investering was die men heeft gedaan (voor de specialisten: kasten, apparatuur én installatie en alles inclusief BTW). De gemiddelde investering in een keuken ligt bij Mandemakers Keukens met € 13.913 11 procent hoger dan de gemiddelde aankoopprijs.

Grafiek 7:
Is de gemiddelde leeftijd van de keukenkoper 45 jaar, de klant van Mandemakers Keukens is met gemiddeld 42 jaar iets jonger.

Grafiek 8:
Gevraagd naar het gezinsinkomen gaven de klanten van Mandemakers Keukens aan, dat dit gemiddeld € 58.432 was, iets meer dan het gemiddelde van € 52.879.

Grafiek 9:
Klanten van Mandemakers Keukens zijn vaker een gezin met vader, moeder en één of meer kinderen, ongeveer de helft van die kopers vallen hier onder. Beduidend minder vaak zijn deze consumenten samenwonend of getrouwd met uitwonende kinderen.

Grafiek 10:
Ook op de vraag naar het dienstverband van kopers bij Mandemakers Keukens geven meer respondenten dan gemiddeld aan dat zij in loondienst zijn bij een commerciële werkgever. 71 procent van de Mandemakers-kopers geven dit aan, tegen 59 procent van de gemiddelde respondent van dit onderzoek.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken