Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Thuiszitten geeft minder energie dan hier zijn“
 
Joop en Yvonne Hamer van Teak & Living:
Alweer 32 jaar geleden begon Joop Hamer, in een garage in Dieren (Gld) met het decoreren van tegels. Die tegels met decoren, die zijn nog altijd onderdeel van het assortiment, maar inmiddels is Hamer Teak & Living uitgegroeid tot zoveel meer dan dat.
 
Na twee jaar in de garage kocht Hamer een oude bakkerij in Brummen, het Gelderse dorp waar het bedrijf nog altijd is gevestigd. “Het decoreren van tegeltjes bleef ik doen, maar daarnaast begon ik ook met het maken van sierrandjes, die kwamen toen in zwang. We vonden een fabriek in Tsjechië die ze maakte en wij werden verdeler van deze listellos voor België en Nederland.” Een goede keuze, want het ging zo hard met de listellos, dat Joop en Yvonne binnen de kortste keren, zonder een bank nodig te hebben, het pand konden kopen op het bedrijventerrein in Brummen waar ze nog altijd zijn gevestigd. Er werd een fraaie nieuwe showroom gebouwd, maar eigenlijk, zo geven ze aan, hadden ze te veel ruimte. En omdat er met al die extra ruimte nou eenmaal wat gedaan moest worden, besloten Joop en Yvonne – ook omdat er regelmatig mensen binnenkwamen die ernaar vroegen – sanitair aan het assortiment toe te voegen; 25 opstellingen (tegenwoordig meer dan 40), van heel luxe, met jacuzzi’s, tot de standaard badkamermeubeltjes. “Op de 400 m2 grote bovenverdieping zijn we op een gegeven moment met een Bad & Body vestiging gestart, terwijl we beneden het sanitair lieten zien waar we mee waren begonnen.”

Trends en teak
Van gedecoreerde tegeltjes en listellos en daarna het sanitair, was de volgende stap het eigen assortiment meubelen in teakhout. Het was 2002, toen het echtpaar Hamer in contact kwam met iemand die in teakhouten tuinmeubelen deed en voor hen een ontwerp maakte voor een aantal badkamermeubelen in deze houtsoort. “Teakhout is oliehoudend, dat kan heel goed tegen vocht. Mensen willen tegenwoordig graag eiken, maar dat is veel vochtgevoeliger, werkt veel meer.” De meubelen werden gemaakt op Java, Indonesië en naar de showroom in Brummen gehaald. Het bleek een groot succes. Lang verhaal kort: tegenwoordig vinden klanten op de begane grond de eigen meubelen van teak en op de verdieping het ‘gewone’ sanitair. Inmiddels zijn Joop en Yvonne aangesloten bij de Baden+ formule en wordt het eigen assortiment verkocht onder de naam Teak & Living, waarvan de Hamers vrij snel een aparte BV maakten. Joop vertelt: “Dat deden we in eerste instantie voor het geval het niks zou worden met het teakhout, maar daarover hebben we ons destijds zorgen voor niks gemaakt. Het liep meteen heel erg goed en dat is altijd zo gebleven.” Yvonne blikt terug: “We zijn met onze teakhouten meubels op beurzen gaan staan en vanaf het eerste moment ging het heel snel. Op de eerste beursdag meldden zich al meteen 40 dealers aan. Wij kwamen destijds echt met wat nieuws. Er waren wel wat partijen die wat dingen in teak hadden, maar niet zoals wij; een uniek en groot assortiment. We zijn daarin nog altijd trendsettend, willen liefst altijd weer iets anders doen.”
Daarin laten Joop en Yvonne zich al jaren inspireren door Azië, waar hun eigen producten vandaan komen. “We hebben daar een drietal agenten, zij signaleren trends, komen met ideeën en doen ook de eindcontrole van de productie daar ter plaatse,” vertelt Yvonne. Het grootste deel van de ideeën, zoals de natuurstenen troggen die op dit moment razend populair zijn, wordt nog altijd aangedragen door Joop en Yvonne zelf, waarna hun ontwerpen lokaal verder uitgewerkt en in de fabriek op Java gemaakt worden.

Drie onder 1 dak
Joop en Yvonne richten zich met hun bedrijf op zowel consumenten als retailers. In Brummen zijn drie bedrijven onder één dak te vinden: de groothandel Hamer bv –waar de mozaïeken en sanitair onder vallen-, Teak & Living bv, waartoe de teakmeubelen en accessoires behoren en Baden+, de badkamershowroom op de eerste verdieping. “De combinatie van Hamer en Teak & Living is ons grote voordeel. Qua import is dit door corona best een lastige tijd. Een container is ondertussen van 2.200 naar 12.000 euro gegaan. Wij kunnen de containers vanuit Azië volladen met zowel de teak meubelen als met onze mozaïeken, daardoor is het als je het omrekent nog wel te doen. Een matje mozaïeken is een euro duurder geworden, dat valt dus mee. Het lijkt nu te stabiliseren, maar het zijn natuurlijk bizarre prijsstijgingen. Gelukkig hebben we hier in Brummen altijd heel veel voorraad, daar hebben we tot op heden voldoende uit kunnen putten.”

Al van oudsher heeft Hamer een zeer prettige samenwerking met groothandel Gebo. De mozaïeken zijn het vervolg op de decoren waar het ooit allemaal mee is begonnen en, aldus Joop Hamer, dé hardloper van de firma. Het woord mozaïek dekt misschien niet helemaal de lading, al kent ongetwijfeld iedereen in de sanitairbrache de ‘matjes’ van Hamer. Het zijn niet enkel de Gaudi-achtige kleine mozaïektegeltjes, maar ook – of misschien wel vooral – de matjes met natuurlijke materialen; natuursteen, hout. Net als de teakhouten meubelen afkomstig uit Azië.

Sfeergevoelig
Vandaag de dag belevert Hamer vanuit het magazijn in Brummen zo’n 250 afzetpunten in Nederland, en heeft Teak & Living ongeveer 200 dealers. “Het logstieke gebeuren wordt verzorgd door magazijnchef Freek en zijn team. Behalve met diverse transporteurs zijn ook mijn ouders nog altijd ‘on route’ voor ons; zij zorgen ervoor dat alles breukvrij op de bestemming komt”, vertelt Yvonne. Joop vult aan: “De mozaïeken zijn onze core business. We presenteren de matjes met natuurlijke materialen aan een rek. Zo staan er zeker 250 door het hele land. Van de klassieke mozaïekjes uit Spanje en China tot de natuurlijke materialen van Java.” “Ook in onze eigen showroom presenteren we de teak meubelen en de mozaïeken, in de badkamers die we hier voor de consument laten zien”, vult Yvonne aan. Ze vindt niets leuker dan adviezen geven: wat past bij elkaar, hoe kleed je een ruimte mooi aan. Een totaalplaatje maken, sfeer creëren, het is wat ze ook onder het eigen dak doet. Joop: “Vrouwen zijn daar gevoeliger voor. We zien het ook bij consumenten die hier binnenkomen. Een vrouw in de showroom begint met het uitzoeken van de accessoires. Die kijken naar de sfeer die iets uitstraalt.”

Zeven dagen per week
Ook wat dat betreft vormen Joop en Yvonne een goede combinatie. Bijna vanaf het begin werkt het echtpaar samen en hebben ze, in ruim dertig jaar, het bedrijf opgebouwd tot wat het nu is. Behalve de drie bedrijven onder één dak in Brummen, hebben ze in Zoetermeer ook shop-in-shop bij een sanitair-woonwarenwinkel en kunnen klanten bij hen terecht voor maatwerkmeubelen. “Juist die afwisseling zorgt ervoor dat het leuk blijft, daarom houden we het waarschijnlijk al zo lang vol”, geeft Yvonne aan. “En omdat we het samen doen. Dat maakt het voor ons extra leuk. We zijn zeven dagen per week met ons bedrijf bezig.” Joop lacht: “Zes dagen zijn we hier, en op dag zeven hebben we het erover.” Hij had het 32 jaar geleden niet kunnen bedenken, toen hij in zijn garage bezig was met het decoreren van tegels, maar hij onderneemt nog dagelijks met enorm veel plezier. “Je kunt ondernemen als het ook wat oplevert. Alles wat er verdiend werd, ging altijd direct terug in het bedrijf. Soms hebben we misschien iets te weinig aan onszelf gedacht in de goede tijden.” Yvonne lacht: “En dat zegt hij nu.” Om er daarna serieus aan toe te voegen: “Als we voor het bedrijf naar Indonesië reisden, dan plakten we er vaak wel een weekje vakantie achteraan hoor. Het heeft ons absoluut verrijkt, wat we allemaal gezien hebben. En we hebben er ook altijd erg van genoten, alle dingen die we voor het bedrijf gedaan en gezien hebben.”

Het hele proces
De laatste jaren vraagt vooral de badkamerafdeling steeds meer aandacht. Consumenten zijn, onder meer door de invloed van internet, mondiger geworden. Yvonne: “Omdat wij ons met heel veel producten echt kunnen onderscheiden en niet te vergelijken zijn met andere sanitairbedrijven, geldt hier gelukkig vaak: zien is verkopen. Dit vind je nergens anders, er is geen ander sanitairbedrijf die heeft wat wij bieden.” Ze zijn blij met de verschillende doelgroepen. “Consumenten kosten veel tijd, maar vind ik ontzettend leuk. Je beleeft dan het hele proces, van de eerste vraag tot het eindresultaat. De dealers bezoeken we met grote regelmaat, ik vind het altijd leuk om bij ze langs te gaan. Die bezoeken doe ik zelf, samen met Gijs, onze medewerker die hier al ruim twintig jaar werkt, net als wij alles weet en onmisbaar voor ons is. We werken met een klein team, iedereen hier is belangrijk. Naast Gijs hebben we onze verkoper Erik, die ook een prachtige badkamer kan ontwerpen. Zelf ben ik vooral de vliegende keep. Ik ga op pad, sta in de showroom, doe de inkoop, van alles eigenlijk. De laatste twee jaar ben ik er ook veel ter ondersteuning in de badkamershowroom. We maken gemiddeld een tot twee badkamers per week, dat was voorheen een stuk minder.” Joop: “Heel fijn, maar ook intensief. Wij doen het monteren ook zelf, dus dat vraagt behoorlijk wat tijd. Nu het zo hard groeit werken we ook wel eens met externen, maar dat kost wel extra energie.” Gelukkig géeft het werk hen ook nog altijd veel energie. Yvonne: “Dit is onze huiskamer. Inmiddels is Joop 77, maar hij werkt nog volledig. Als hij dat niet meer zou doen, zou hij waarschijnlijk verpieteren. Thuiszitten geeft minder energie dan hier zijn.”

Joop en Yvonne Hamer zijn content met wat er staat. Op de vraag of ze verdere groeiambities hebben, is het antwoord: “Eigenlijk zijn we heel blij met hoe het nu is. We hebben bovendien zoveel werk, hoeven er nu niks bij te verzinnen, want dan moeten we ook meer mensen hebben. We zijn nu bezig voor de badkamers de juiste mensen te vinden en we krijgen er binnenkort een tegelzetter bij . De groei zit voor ons vooral in het uitbouwen van de bestaande relaties met de organisaties waar we al zitten. We willen vooral zorgen dat wat we nu hebben, stevig blijft staan.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - december | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken