Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Ik doe veel op gevoel”
 
Bas Thijssen, sanitair specialist BA-S:
Niks zo leuk als een kijkje in de keuken, of in dit geval de badkamer, van een collega-ondernemer. Voor deze editie van STS brachten we een bezoek aan Bas Thijssen van sanitair speciaalzaak BA-S in het Brabantse Zeeland. Sinds deze maand is hij aangesloten bij franchise formule Bad in Beeld.
 
Bas is nieuw bij Bad in Beeld, maar allesbehalve nieuw in de sanitair branche. “Ondertussen ben ik alweer 25 jaar actief in het sanitair, vanuit allerlei hoeken. Ooit begonnen in de branche bij een Bouwcenter met showroom, waar ik ook de badkamers deed. Daarna ging ik naar een bouwbedrijf, ook weer met een eigen grote badkamershowroom, vervolgens naar een installateur met showroom, toen de groothandel en tot slot ben ik in 2010 voor mezelf begonnen. In de badkamers dus. Dat heb ik altijd leuk gevonden, en bovendien had ik ondertussen natuurlijk de nodige kennis opgebouwd.”

Aangesloten bij het gesprek is ook Mike van Reusel, die zich voor IGM bezighoudt met het acquireren van nieuwe sanitair specialisten voor de formules Baderie en Bad in Beeld. “We hebben, onder meer op basis van de lege vlekken op de kaart van Nederland – waar zijn we ondervertegenwoordigd - een lijstje met potentiële deelnemers, maar ik ga vooral blanco kijken. Natuurlijk zijn er een aantal basisvoorwaarden (een ondergrens van 150-200 m2 voor Bad in Beeld bijvoorbeeld, red.) maar belangrijk is vooral het gevoel dat ik heb bij een ondernemer.”

Hoe kwam je in Zeeland bij BA-S terecht?
Van Reusel: “In dit rayon zat nog geen Bad in Beeld zaak, dus ik ben gaan rondkijken wat hier zat. Aanvankelijk kijk ik vaak naar de website van een ondernemer, maar dat zegt lang niet altijd alles. Soms is de hulde echt voor de fotograaf, dan ziet het er op de site te mooi uit, maar vaker is het andersom. Bovendien zegt een website niet alles over de ambitie van een ondernemer. Dus internet is er vooral om te ontdekken wat in een regio überhaupt zit aan sanitairbedrijven. Vervolgens stap ik ergens binnen en probeer ik gevoel te krijgen bij wat ik zie en bij de ondernemer.”

En wat was dat eerste gevoel toen je hier bij BA-S binnenkwam?
Van Reusel: “Ik kwam hierbinnen gestapt met een vergelijkbare reactie als jij had: ‘wauw, dat ziet er mooi uit’. Een indrukwekkend plaatje. De showroom ziet er heel goed uit, maar ik dacht ook direct: waar is het sanitair? Het zijn vooral de tegels die in het oog springen. Je moest echt een rondje maken om de badkamers te zien.”
Thijssen: “Marco van den Akker is het tegelbedrijf onder hetzelfde dak. Wij werken al langere tijd samen, zaten hiervoor ook samen in een ander pand. Sinds eind 2020 zitten we op deze locatie; we zijn geopend in de hoogtijdagen van corona, dus de invulling heeft wat vertraging opgelopen.”

Van buitenaf is niet direct zichtbar dat BA-S hier zit, aan de gevel en op de parkeerplaats is het niet te zien en wordt enkel de aanwezigheid van collega-ondernemer tegelspecialist Marco van den Akker gecommuniceerd.
Thijssen: ”Ik ben te verwend, mensen weten mij hier toch wel te vinden. Maar ik realiseer me dat zichtbaarheid aan de buitenkant misschien nu niet nodig is, maar er kunnen ook andere tijden komen waarbij het wel zinvol is. Daarom is het ook zo fijn dat ik nu bij Bad in Beeld hoor.”
Van Reusel: “Niet dat Bad in Beeld straks groots aangekondigd moet worden aan de gevel, dat is helemaal aan de ondernemer. Er is een basispakket aan voorwaarden, maar of wij ons bemoeien met marketing of profilering, dat is echt de keuze van de ondernemer zelf. Wij hebben als organisatie heel veel ervaring en mogelijkheden, het is aan Bas of hij daar gebruik van wil maken.”
Thijssen: “Ik ga zeker gebruik maken van die expertise, juist dat maakt het voor mij interessant. Google je op Bad in Beeld, dan ziet alles er netjes en verzorgd uit. Dus ik wil zeker aan klanten duidelijk maken dat ik nu bij deze club hoor.”

BA-S is sinds 1 december, hartstikke vers nog, onderdeel van de Bad in Beeld organisatie. Tot die datum ben je altijd volledig zelfstandig geweest. Was het al langer een wens je ergens aan te sluiten?
Thijssen: “Totaal niet, ik was daar nog nooit mee bezig geweest, totdat Mike hier in oktober 2020 binnenkwam. Ik was al meer dan tien jaar zelfstandig en had niet het gevoel dat ik iemand nodig had. Mike heeft echt de toegevoegde waarde van de organisatie laten zien.”
Van Reusel: “De eerste keer dat ik hierbinnen kwam, was de verf net droog. Door de lock down kwam ons contact daarna even tot stilstand. Pas afgelopen oktober hebben we de draad weer opgepakt en toen is het heel snel gegaan. In een paar weken was alles geregeld.”
Thijssen: “Toen Mike opnieuw langskwam werd het vlammetje snel aangewakkerd. We kunnen beiden goed zakelijk praten en snel schakelen, dus in no-time was de samenwerking rond.”

Wat was de reden dat je besloot je aan te sluiten bij een organisatie?
Thijssen: “Mike vroeg een half uurtje tijd en een kop koffie, om me te vertellen waar ik mogelijk nee tegen wilde gaan zeggen. Na dat halve uur dacht ik, goh, niet eens zo verkeerd. Wat me met name triggerde, zijn de inkoopcondities, en de nieuwe leveranciers en fabrikanten met wie ik niet samenwerkte, maar die wel interessant voor mij zijn. Daarnaast kan ik ook mijn ondernemersvrijheid behouden. Ik verkoop op basis van vertrouwen en ben heel duidelijk; ik luister goed naar de klant en maak vervolgens één prijs. Mijn werkwijze zoals ik die gewend ben, kan ik bij Bad in Beeld handhaven, ik hoef niet te veranderen in hoe ik het nu doe.”
Van Reusel: “Het Bad in Beeld sanitair assortiment bestaat uit de merken die er in Nederland toe doen; daarbinnen kan een ondernemer vrij bewegen, met als uitgangspunt dat hij 80 procent met kernleveranciers doet.”
Thijssen: “Van één groothandel ga ik grotendeels afscheid nemen, daarvoor in de plaats komen een aantal nieuwe leveranciers. Zeventig procent blijft bestaande merken, dus er verandert niet eens zo heel veel. Ik deed en blijf bijvoorbeeld veel doen met onder meer Primabad, Hans Grohe, Geberit en Villeroy & Boch.”
Van Reusel: “Overstappen met nummerbehoud dus.”

Wat is de reden dat je voor Bad in Beeld hebt gekozen?
Thijssen: “Het is karma dat het Bad in Beeld is geworden, dat komt omdat Mike hier op de stoep stond. Maar het past wel als een handschoen. Ik hecht veel waarde aan mijn eigen identiteit dus deze franchiseformule past heel goed bij me.”

Mensen die een badkamershowroom bezoeken worden vaak overrompeld worden door het aanbod en het verschil in prijzen. Een complete badkamer uitzoeken vergt veel meer tijd én geld dan men soms verwacht. Bovendien lijken er bij het uitzoeken van een badkamer alleen maar méér vragen te ontstaan… zo geef je aan op de website. Hoe kan BA-S daarin hulp bieden?
Thijssen: “Ik werk met twee teams. Als ik een badkamer in mijn beheer verbouw, werk ik met echte vakmannen, allemaal specialisten op hun eigen vakgebied. Maar wel puur voor badkamer en toilet, want anders ben ik voor je het weet aannemer en dat is niet mijn bedoeling. Ik ben echt een sanitair specialist.”

Als er geen budget- en ruimtebeperkingen zijn, hoe ziet in jouw optiek dan de ideale badkamer eruit?
Thijssen: “Een royale inloopdouche, een mooi vrijstaand bad, een dubbel meubel natuurlijk. Vloerverwarming, mooi plafond met spotjes, dan heb je echt een baSkamer.”

Wat maakt iets een echte baSkamer?
Thijssen: “Als de klant als het klaar is zegt: ‘zo had ik het precies bedoeld’.”

Gaat er, met de samenwerking met Bad in Beeld, wat veranderen in de showroom?
Thijssen: “Het sanitair gaat hier aardig aangevuld worden. Met name als je binnenkomt, het komt meer direct in het zicht. Nu zit het verspreid door de showroom heen. We proberen zoveel mogelijk beleving te verkopen. Er staan hier ook keukens, een bed, een bank en een open haard, puur voor de sfeer, we verkopen ze niet. Ik wil hier ook geen complete displays met kranen bijvoorbeeld. Het huiselijke gevoel dat we hier geven staat voorop.”
Van Reusel: “Vanuit Bad in Beeld stellen we geen harde eisen aan de showroom presentaties. We doen wel suggesties en komen met adviezen, maar er zijn geen verplichtingen. We denken graag mee en kijken samen met de ondernemer naar de mooiste en meest gunstige invulling. En we komen, net als in het verleden, weer met drie optimale badkameropstellingen die ondernemers kunnen plaatsen. Maar of ze dat doen, is aan de ondernemer.”

Van Reusel: “Wat we ook weer gaan doen, zijn de regiovergaderingen. De gelegenheid om met collega’s te sparren. We merken dat ondernemers het toch prettig vinden om van tijd tot tijd met collega’s te spreken, ervaringen te delen. Oplossingen krijgen voor problemen waar anderen al eerder tegenaan gelopen zijn.”
Thijssen: “Als ondernemer moet je altijd kritisch zijn. Waar ga je naar toe, waar ben je mee bezig. Als je door samenwerking verder kunt komen, gebruik kunt maken van de ervaring van 140 collega’s, dan ben ik toch gek als ik daar geen gebruik van maak.”

Wat is voor jou de belangrijkste toegevoegde waarde van het lid zijn van ‘een club’, wat verwacht je ervan?
Thijssen: “De inkoop en de marketingondersteuning, maar ook Regn en Bron zijn voor mij zeer zeker interessant.”
Van Reusel: “Qua inkoopvolume zijn we als organisatie natuurlijk sterker dan BA-S alleen.”
Thijssen: “Als onderdeel van Bad in Beeld verwacht ik omzetgroei en de mogelijkheid me te verbeteren, nog meer kennis op te doen, me verder te professionaliseren. En hoe het verder uitpakt? Dat gaat de praktijk uitwijzen. Ik heb er in elk geval een goed gevoel bij. Misschien is dat wel het allerbelangrijkste. Ik doe veel op gevoel en dat werkt vaak het beste, heb ik gemerkt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - december | Pagina(s) 10
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties