Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Het allerbelangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft”
 
Frank Laumen, Zonvakker van het jaar 2021:
Tijdens de branchedag zonwering, op maandag 1 november op Papendal, werd na lang wachten eindelijk de winnaar van de Zonvakker van het Jaar verkiezing bekend gemaakt. De award ging dit keer mee naar Limburg, waar in Heerlen het mooie zonweringsbedrijf Laumen Rolluiken + Zonwering is gevestigd. “De eerste winnaar in Limburg, dat geeft nog wat extra trots.” Wij zochten de winnende ondernemer, Frank Laumen en zijn vader Jo, oprichter van de zonweringsspeciaalzaak, op in Heerlen en spraken met vader en zoon over het winnen van de felbegeerde titel.
 
Tijdens de branchedag zonwering, op maandag 1 november op Papendal, werd na lang wachten eindelijk de winnaar van de Zonvakker van het Jaar verkiezing bekend gemaakt. De award ging dit keer mee naar Limburg, waar in Heerlen het mooie zonweringsbedrijf Laumen Rolluiken + Zonwering is gevestigd. “De eerste winnaar in Limburg, dat geeft nog wat extra trots.” Wij zochten de winnende ondernemer, Frank Laumen en zijn vader Jo, oprichter van de zonweringsspeciaalzaak, op in Heerlen en spraken met vader en zoon over het winnen van de felbegeerde titel.

Zelden hoor je een winnaar zeggen: ‘dat had ik wel verwacht, dat ik nummer één zou worden’. Hoe was dat voor jou, Frank? Had je stiekem al een beetje verwacht dat je er met de eerste prijs vandoor zou gaan?
“Verwacht hadden we het niet, maar ik zeg eerlijk, ik zou wel teleurgesteld geweest zijn als we het niet waren geworden. Laumen was voor de derde keer genomineerd, dus het werd wel eens tijd dat de titel zouden binnen hengelen. Maar het blijft altijd afwachten. Als je kijkt naar de genomineerden en de bedrijven die uiteindelijk in de finale stonden (naast Laumen hoorden Vitrona Zonwering en Terrasoverkappingen en Ambiance Sunreflex bij de laatste drie, red.), die zitten allemaal goed in elkaar. Voor ons is het feit dat we de eerste winnaar in Limburg zijn wel de extra kers op de taart. Het winnen van deze titel is een superleuke waardering, voor iedereen en alles dat met Laumen te maken heeft.”

Al twee keer eerder eindigde je als finalist voor de titel. In 2003 werd Wonnink, die dit keer het stokje aan jou over heeft gedragen, nummer 1. In 2011 was het Vitrona, die nu achter jou op nummer twee eindigde. Wat maakt dat jij dit keer wel nummer één bent geworden? Heeft Laumen een bepaalde groei doorgemaakt?
Frank: “De positieve eigenschappen van zonweringsbedrijven die meedingen naar de titel, liggen zo dicht bij elkaar. Veel anderen ken ik ook. Als je met die collega-ondernemers praat zit je wel op eenzelfde level, qua insteek, kwaliteit. Iedereen doet het op z’n eigen manier, maar het zijn allemaal professionals. Ik denk dat voor mijzelf een belangrijk verschil ten opzichte van de vorige twee keren is, dat ik duidelijker ben geworden in wat ik wil. Toen was ik nog wat meer zwabberend, wat jonger. Ik zit al 25 jaar in het bedrijf, in 2011 heb ik alles formeel overgenomen. Inmiddels weet ik heel goed wat ik wel en niet wil en durf ik ook heldere keuzes te maken.”
Jo: “De dingen zijn hier steeds professioneler geworden. Ik zie daarin ook zeker die ontwikkeling.”
Frank: “Wij hebben de dingen hier altijd hand in hand gedaan. Nog steeds. Ik zal nooit een grote beslissing nemen zonder met mijn vader te sparren.”
Jo: “En ik zal nooit proberen tegen te werken. Natuurlijk merk je soms dat je bij een andere generatie hoort, en hebben we best eens een andere mening, maar alles gaat hier altijd respectvol.”
Frank: “Jij hebt ook altijd kunnen zien dat het überhaupt al heel waardevol is dat er opvolging is. En dat het belangrijk is om elkaar ruimte te geven. Daardoor heb ik, met respect voor wat er is, mijn eigen keuzes en beslissingen kunnen maken.”

Hoe voelt het, om jezelf nu de Zonvakker van het jaar te mogen noemen?
Frank: “Een beetje onwerkelijk in eerste instantie. Voorafgaand aan de branchedag was ik eerst niet nerveus, maar eenmaal op het podium hadden we allebei toch wel een verhoogde hartslag. Er valt wel iets van je af als je hoort dat je wint. Yes, dit keer hebben we ‘m, dat dacht ik wel op dat moment.”

Hoe waren de reacties van jullie omgeving; medewerkers, klanten, leveranciers?
“We hebben heel veel leuke reacties gehad, van leveranciers en collega’s. En de medewerkers hier zijn heel trots. Vorige week maandag hebben we een vrije dag gepland, en zijn we met elkaar wat leuks gaan doen. Eerst een overleg hier, daarna hebben we een drift-training gedaan en ’s avonds hebben we hier met z’n allen gegeten. Even iedereen in het zonnetje, samen het moment pakken.”

Waarom denk jijzelf dat mensen hun stem aan Laumen Zonwering hebben gegeven?
Frank: “Dan moet je dingen over jezelf zeggen, best lastig. Ik denk dat wij wel gezien worden als een betrouwbare partner; we komen onze afspraken altijd na, richting klanten en leveranciers. Het betalingsmoraal is denk ik ook belangrijk. En de manier van communiceren. Het feit dat je dingen samen doet, dat je samen verlies én wint. Geven en nemen is daarin heel belangrijk. Je kunt wel elk servicehandeling waar eigenlijk een leverancier debet aan is meteen factureren, maar vaak lossen we het zelf even op. Daar bouw je ook credits mee op.
Als ik merk dat ik ook wat terugkrijg van een leverancier, dan werkt dat prettig. Dat verstevigt het contact. Dat je wat voor elkaar doet, hoeft niet altijd op een weegschaal. En waarom collega’s hun stem aan ons gegeven hebben? Ik stel me open op, vind het belangrijk van elkaar te kunnen leren. Dat zou van mij nog veel meer mogen. Ik heb een groepje branche collega’s met wie we paar keer per jaar samen zitten om te sparren. Daar worden we allemaal wijzer van. We kunnen alles delen, en ik merk elke keer weer dat je daar zoveel van leert. Alleen al horen dat bij anderen dezelfde dingen spelen als bij jezelf, dat is zo prettig. 80 procent gaat goed, 20 fout, het is de menselijke neiging te focussen op die 20 procent. Terwijl het juist belangrijk is naar die 80 procent te kijken. Contact met collega’s helpt te relativeren. Dat contact is in de regio soms wat minder, terwijl ook dat juist heel fijn zou zijn, omdat je te maken hebt met dezelfde soort klanten. Je openstellen heeft alles met vertrouwen te maken. Onlangs heb ik met een collega uit deze omgeving een uurtje bijgepraat en dat voelde voor ons beiden heel prettig. Eerlijkheid en openheid speelt denk ik wel mee in hoe collega’s ons zien.”

Wat maakt Laumen een (ter)echte Zonvakker van het Jaar?
Frank: “Kwaliteit. En heel ver, tot het uiterste willen gaan om een klant tevreden te houden.”
Jo: “Soms misschien wel eens te ver.”
Frank: “Mensen eisen soms irreële dingen, de kunst is die klanten er op voorhand uit te filteren. Soms weet je al van tevoren dat je iemand nooit tevreden kunt krijgen. Dan kun je er beter niet eens aan beginnen.”
Jo: “Mensen zijn tegenwoordig zo mondig. Klanten kunnen veel meer informatie krijgen, door internet heb je soms klanten die bij wijze van spreken meer weten dan wij. En dan de social media….”
Frank: “Daar heb je tegenwoordig ook mee te maken. Dreigementen als ‘dan zet ik wel wat op Facebook of geef ik een slechte review’. Dat hoor je soms wel als mensen per se hun gelijk willen krijgen. Die mensen had je er vroeger ook tussen zitten, maar nu komt de sociale media erbij. Ik reageer altijd op elke post. Positief of negatief. Gelukkig is 99% positief, maar ik vind dat ik elke klant serieus moet nemen, daarom reageer ik altijd. En bij de enkeling die negatief is, probeer ik dan uit te leggen wat er speelt. Overigens heb ik dan ook zeker op de achtergrond al persoonlijk contact gehad.”

Waar moet een Zonvakker van het Jaar in jouw optiek aan voldoen?
Frank: “De basisvoorwaarde is toch wel kwaliteitsproducten, maar ook kwalitatieve oplossingen. Meedenken met de klant. Maatwerk; wat is voor specifiek deze klant de beste oplossing. Daarnaast vind ik de omgang met personeel belangrijk. Sommige ondernemers vinden het prettig om regelmatig vers bloed in huis te hebben. Wij sturen juist op de lange termijn. Mensen met wie wij prettig werken, willen we graag behouden. Dan denken we niet altijd in euro’s, maar vooral aan de sfeer in het bedrijf. Dan heb je ook minder last van weglopers. Ik durf rustig te stellen dat we hier geen monteurs hebben die voor bij wijze van spreken 100 euro meer naar de concurrent gaan. Ook daar geldt weer: geven en nemen. Af en toe wat water bij de wijn om het voor iedereen leuk te houden.”

Wat denk en hoop je dat de titel Zonvakker van het Jaar jullie brengt?
Frank: “De verbondenheid binnen het bedrijf wordt alleen maar groter door dit soort dingen. De gedeelde trots. Het is ook een stukje bevestiging voor onszelf, vanuit collega’s en leveranciers, dat we gezien worden als een fijne partner. Commercieel gezien moet je er zelf wat van maken. Zorgen dat je het uitdraagt. Stickers op de bussen, een bord aan het pand, wellicht bedrijfskleding. We gaan zeker laten zien dat we de Zonvakker van het Jaar zijn.”

Je maakt nu onderdeel uit van het rijtje zonweringsondernemers dat zichzelf, een enkeling zelfs meerdere keren, Zonvakker van het jaar heeft mogen noemen. Wat denk je dat de overeenkomst is tussen jou en jouw voorgangers?
Frank: “Voor onze gemene deler kom je al snel weer terug bij het feit dat we allemaal serieus bezig zijn met ons vak. Er wordt over nagedacht en er wordt geďnvesteerd om een professioneel bedrijf te zijn. Daar komt behoorlijk wat vakkennis bij kijken. De manier waarop we dat doen, de klantbenadering, daarin zie ik zeker overeenkomsten.”

Jouw voorganger Ries de Jong gaf tijdens de branchedag, toen hij jou de award overhandigde, aan dat hij het kijkje in de keuken bij collega-ondernemers een van de leukste dingen vond van de Zonvakker van het jaar-titel. Bij de volgende verkiezing ben jij degene die mee mag naar de finalisten en dat kijkje in hun keuken mag nemen. Zijn er dingen waar jij dan specifiek op zult gaan letten?
Frank: “Dat kijkje in de keuken bij collega’s, daar verheug ik me enorm op. Het lijkt me ontzettend leuk om te doen. Ik vind klantbehandeling heel erg belangrijk, daar zou ik wel echt naar kijken en vragen. En gevoel bij willen krijgen; hoe gaan ze om met dingen als ontvangst van bezoekers. De showroom vind ik ook belangrijk. Voelen mensen zich meteen thuis als ze binnenkomen?”
Jo: “Dat krijgen wij wekelijks te horen, dat mensen zich hier thuis voelen.”
Frank: “Je hoeft niet alles te laten zien, het gaat vooral om beleving. Ik heb daarin bewuste keuzes durven maken en dat is iets waar ik ook bij anderen benieuwd naar ben. Ik denk dat ik vooral vanuit mijn eigen maatstaven, wat vinden wij hier belangrijk, benieuwd ben hoe anderen dat doen.”

Zijn er nog andere dingen die jij je branchecollega’s die ook kans willen maken op de Zonvakker van het Jaar titel mee wilt geven? Tips, adviezen?
Frank: “Het allerbelangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft. Als je je bedrijf voert op een manier die ver van je af staat kan het wel succesvol zijn, maar zal het nooit goed voelen. Blijf bij jezelf en maak van daaruit keuzes. Mensen hebben snel de neiging, zeker als je een lopend bedrijf overneemt, om daarin mee te rollen. Maar je moet er je eigen draai aan geven. Je eigen stempel drukken, eigen keuzes maken. Behalve succesvol, moet je het vooral leuk vinden. Als je dat niet vindt, hou je het niet lang vol.”
Jo: “Daar heb ik niks aan toe te voegen, ik sluit ik me helemaal bij Frank aan.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - december | Pagina(s) 10
Categorie: Zonwering, Rolluiken
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken