Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Bruynzeel ijzersterk merk
 
Profielen van keukenketens (5):
KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent en Brugman Keukens onder de loep; in deze editie kijken we naar één van de meeste bekende keukenmerken: Bruynzeel.
 
Grafiek 1:
Kopers van Bruynzeel keukens doen dit vaker dan gemiddeld om een compleet nieuwe keuken te krijgen. En dus iets minder dan gemiddeld om een onderdeel van hun keuken te vervangen.

Grafiek 2:
Het merk Bruynzeel heeft duidelijk een sterk kwaliteitsimago. Met 74% van de kopers kiezen ruim meer dan gemiddeld een Bruynzeel-keuken vanwege de ‘kwaliteit’, met 47% meer dan gemiddeld vanwege ‘betrouwbaarheid’, met 34% vanwege ‘service/garantie’ en omgekeerd veel minder dan gemiddeld vanwege ’lage prijs’.

Grafiek 3:
Op de vraag hoe de kopers van Bruynzeel-keukens zich oriënteren voor zij tot aanschaf overgaan, geven - met 36% - meer dan gemiddeld als antwoord, dat zij de fabrikant rechtstreeks benaderen. Uitingen in print (advertenties of brochures) worden met 30% ook meer dan gemiddeld aangegeven.

Grafiek 4:
Als zij dan eenmaal hebben besloten om te kiezen voor een Bruynzeel-keuken zegt iets meer dan gemiddeld van de kopers naar een showroom te gaan voor nadere informatie, eveneens iets meer dan gemiddeld bezoekt de website van fabrikant of winkel, vraagt familie of vrienden of gaat naar een vergelijkingssite.

Grafiek 5:
Ook uit deze grafiek blijkt weer duidelijk hoe sterk het merk Bruynzeel is. Gevraagd naar de reden waarom men voor dit merk heeft gekozen, zegt ruim meer dan het gemiddelde dat zij dit deden vanwege ‘kwaliteit’, ‘betrouwbaarheid’, ‘deskundigheid’, ‘bekend’ en ‘goede service/garantie’.

Grafiek 6:
De koper van een Bruynzeel-keuken investeert daarentegen iets minder dan gemiddeld in zijn keuken (inclusief apparatuur en installatie), namelijk € 11.835,00 tegen gemiddeld € 12.508,00.

Grafiek 7:
De leeftijd van de Bruynzeel-koper is met 43,6 jaar iets lager dan gemiddeld.

Grafiek 8:
Het gemiddelde gezinsinkomen van de Bruynzeel-klant ligt met € 51.017 per jaar iets lager dan gemiddeld.

Grafiek 9:
Klanten van Bruynzeel zijn iets vaker dan gemiddeld getrouwde dan wel samenwonende stellen. Soms met kinderen thuis soms, soms nog niet of niet meer met kinderen.

Grafiek 10:
Respondenten wijken qua dienstverband niet zoveel af van de gemiddelde keukenkoper. Ze zijn iets meer dan gemiddeld in loondienst bij een commercieel bedrijf, ze studeren nog iets vaker dan gemiddeld of werken een klein beetje meer dan gemiddeld voor de (semi-)overheid.

Dit artikel is verschenen in KIM-12-2021.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken