Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Samen ben je sterker, zo ervaren we dat echt”
 
Toon en Marjon Duijn van Ant. Duijn Keukens:
Niks leuker dan een kijkje in de keuken bij een collega-ondernemer. De keukenshowroom, in dit geval. Voor deze editie brachten we een bezoek aan Ant. Duijn Keukens in Heerhugowaard. Ant, dat staat voor Antoon, de eerste generatie Duijn die het bedrijf in 1974 begon. Inmiddels staan zoon Toon en zijn vrouw Marjon aan het roer, en ook dochter Joyce en oudste zoon Michael werden mee in het familiebedrijf. Een gesprek over geschiedenis en toekomst, droomkeukens, onderscheidend zijn én de samenwerking met DER KREIS.
 
“Mijn schoonvader gebruikte de afkorting Ant. Duijn simpelweg omdat hij dat mooi vond, maar ook omdat de firma A. Duijn al bestond. Het is een familie van tuinders. Mijn schoonvader was nogal tegendraads, die besloot een andere richting te kiezen: de aannemerij en doe-het-zelf. Dat is dan ook de basis van het bedrijf Ant. Duijn. Maar al vrij snel kwamen er keukens bij”, blikt Marjon Duijn terug op de begintijd van het bedrijf. Zelf kreeg ze in 1986 verkering met Toon, die bij zijn vader in de bouwmarkt werkte. Zo ging dat in die tijd. Het was een periode waarin de banen niet voor het oprapen lagen, maar in het familiebedrijf was genoeg te doen. Toon, type twee rechterhanden, kon dus meteen aan de slag. In 1992 begon ook Marjon in het bedrijf van haar schoonvader. In eerste instantie draaide ze wat zaterdagen mee naast haar eigen baan. Leuk, vond ze al snel, maar die doe-het-zelf, dat vond ze maar niks. “Het was in de tijd dat de grote bouwmarkten volop opkwamen en ik wilde niet alleen goed zijn voor de vergeten boodschap; hardlopen voor zes schroefjes. DHZ deed het nog prima, maar ik vond dat we een duidelijke keuze moesten maken. Ook toen moest je je specialiseren, net als nu.” Bovendien, zo blikt ze terug: “Als mensen bij ons een keuken kochten voor tienduizend gulden, moesten ze eerst langs de dhz-afdeling met schroefjes en spijkers. Een gekke route, in mijn beleving paste dat niet meer bij elkaar.”

Familiebedrijf
Helemaal afscheid hebben ze nooit genomen van de schroefjes en de moertjes. De overgang ging geleidelijk; heel lang kon je in het keukenbedrijf van de familie Duijn nog wel wat dhz-artikelen kopen. Klanten wisten dat ook. En nog altijd staan er achterin het magazijn een aantal voorraadbakken met bevestigingsmaterialen uit de bouwmarkttijd. “Er is een generatie klanten die hier al zo lang komt, die weten precies dat we wel wat hebben liggen.” Joyce hoort het ook nog met regelmaat: “Ik heb hier vroeger nog schroefjes gekocht bij je opa.”

Begin jaren nul werd er een nieuw pand gebouwd, op de huidige locatie in Heerhugowaard. Het woonhuis staat ernaast. “De eerste paal werd geslagen op 15 oktober 2001, op de verjaardag van Maikell”, weet Marjon nog. In augustus 2003 zijn we hierheen verhuisd, zowel met het bedrijf als met ons woonhuis. Dat is een jaar dat ik nooit meer over wil doen. Net als dit jaar trouwens. Wat een hectiek.” Joyce, de oudste, was negen in die tijd en groeide, samen met broertjes Maikell en Rémon en zusje Noëlle, op naast en in het keukenbedrijf. Sinds haar negentiende werkt ze volop mee. “Ik was het meisje dat met haar driewieler door de showroom ging. Ik spreek klanten die dat nog steeds weten.” Joyce ondersteunt haar moeder in de verkoop, broer Maikel werkt samen met vader Toon in de keukenmontage. Zoon Rémon heeft een goede baan bij een woninginrichter, jongste dochter Noëlle komt regelmatig in het familiebedrijf helpen, maar zit nog op school en wil straks graag sportleraar op een basisschool worden.

Alle segmenten
Ant Duijn Keukens, staat er op de gevel. Wie naar binnenstapt, ziet daarnaast het bord met ‘Gewoon Toon’, een concept waarmee Toon en Marjon in 2008 begonnen. “Om de crisis te overleven. Wij staan bekend als keukenleverancier voor het middensegment. We hadden ook een beetje de naam kwalitatief goede, maar best dure keukens te verkopen. Tijdens de crisis was dat niet zo handig. Wij hadden gezien dat we vrij eenvoudig bepaalde programma’s van fabrikanten konden inkorten; alleen toepassen wat echt nodig is. Op die manier konden we een betaalbaar alternatief bieden voor klanten met een minder grote portemonnee. Mensen verwachtten dat echter niet bij ons. Toen zijn we, met de kwaliteit die ze van ons gewend waren, maar met een lager prijskaartje eraan, gestart met Gewoon Toon.” Inmiddels is het een bekend concept. Mensen komen de showroom binnen voor Gewoon Toon. En het zit de andere keukens niet in de weg. “Je kunt er mensen blij mee maken. Het zijn andere klanten, maar ook mensen voor wie we al eens hun droomkeuken gemaakt hebben en die nu naar een kleiner appartement gaan en daar iets eenvoudigers willen. Of een keuken zoeken voor de kinderen. Onze Gewoon Toon keukens zijn inmiddels wat luxer dan dertien jaar terug, maar bieden nog steeds een betaalbaar alternatief. Het is dus niet in plaats van, maar echt een aanvulling. Uiteindelijk kunnen we de klanten in alle segmenten bedienen.”

Sparren met collega’s
In 2013, om precies te zijn op 1 juni van dat jaar, kwam DER KREIS voor Ant. Duijn in beeld. In mei nam Marjon een kijkje bij de jaarvergadering, in juni werd de handtekening gezet. Toon lacht: “Snel doorpakken is wel synoniem voor ons.” “Als wij A zeggen, doen we ook B”, vult Joyce aan. Marjon vertelt: “Wij waren wel aangesloten bij een inkooporganisatie, maar ik miste de mogelijkheid om te sparren. Wilde graag kunnen klankborden met collega-ondernemers. Op zeker moment kwam Bart Opentij langs, eens polsen of wij niet met Der Kreis wilden samenwerken. Hij was niet de eerste met die vraag, maar bij eerdere partijen voelde ik geen klik. Het goede gevoel is natuurlijk wel van wezenlijk belang bij zo’n samenwerking. Lang verhaal kort. Ik ging naar de jaarvergadering en dat voelde meteen prettig. Ik werd direct opgenomen in de groep, de gesprekken gingen de diepte in. Je bent als onderdeel van de organisatie meer dan een individu. Samen ben je sterker, zo ervaren we dat echt. We voelen ons binnen Der Kreis echt onderdeel van een groter geheel.”

Verbinding
Ant. Duijn is een echt familiebedrijf. “We hebben maar weinig mensen van buiten de familie, doen heel veel met elkaar.” Het bedrijf heeft daarnaast een heel eigen visie op hoe een goede keukenzaak eruit ziet. “Een eigen denkwijze, waarbij we graag voorop lopen. Wij willen bovendien laten zien dat er meer mogelijk is dan alleen de keuken.” Ter verduidelijking laat Toon een deel van de showroom zien dat is ingericht als compleet appartement; een fraaie, complete keuken, maar ook een slaapkamer, inloopkasten, een prachtige badkamer. Alles aangekleed met materialen en meubels die in de basis voor de keuken worden gebruikt. “Zo laten we klanten zien wat er allemaal mogelijk is met keukenmeubelen.” Wat daarbij helpt, geeft senior accountmanager Niels de Bruijn aan: “Wat Toon ziet kunnen zijn handen maken. Als Der Kreis werken wij heel graag met dit soort ondernemers samen. De echte keukenspecialisten”. De Bruijn is blij met de samenwerking met de familie Duijn. Er is een duidelijke verbinding tussen de formule-organisatie en de keukenspecialist. “We werken ondertussen al heel wat jaren samen. Ant. Duijn is niet alleen inkoopdeelnemer, maar ook lid van het concept Keukenspecialisten.nl, een hoogwaardig samenwerkingsconcept waarin landelijk de krachten gebundeld worden op het gebied van de marketingcommunicatie.” Zo was Ant. Duijn keukens namens Keukenspecialisten.nl op SBS6 in het programma \'De grote huisverbouwing\'. Elke week verschijnt één van de Keukenspecialisten of één van haar preferred leveranciers in een aflevering. Niels vertelt: “Marjon denkt ook actief mee als lid van de commissie van advies. Het is belangrijk dat we aansluiting met elkaar houden. We hoeven nu niet persé op tv voor nóg meer consumenten. Echter, ook in deze tijden moet je zaaien, zodat we later met de hele groep Keukenspecialisten kunnen oogsten. Regeren is tenslotte vooruitzien.” Toon vult aan: “Het grootste deel van ons assortiment, zoals de bladen, apparatuur en accessoires, komt via DER KREIS. Qua meubelen zitten we deels nog in een transitiefase. Soms duurt het even het juiste alternatief te vinden voor bepaalde merken, dat hoort bij deze branche. Maar we werken tegenwoordig naar volle tevredenheid met een flink aantal kernleveranciers van DER KREIS, ook op het gebied van meubels. De Bruijn: “Dat is het mooie aan een lidmaatschap bij DER KREIS; je hebt in principe alle vrijheid. Dat neemt echter niet weg dat wij in onze daily business met onze ondernemers kijken waar we meer rendement kunnen behalen. Dat kan zijn in euro\'s alsook rendement op het gebied van tijd of kwaliteit. Niet geheel onbelangrijk in onze optiek.\'”

Van A tot Z
Wie bij Ant. Duijn een keuken koopt, krijgt meer dan dat. Zoals het bedrijf jaren geleden besloot afscheid te nemen van doe-het-zelf en te focussen op keukens, zo maken ze nog altijd heldere keuzes. Voor de specialisatie in kleine keukenverbouwingen bijvoorbeeld: keukens en leidingen weghalen, stucwerk, schilderen, tegelvloeren. “Zeggen dat we alles leveren van A tot Z is een beetje hol begrip geworden, maar het is wel wat we doen”, aldus Toon. “Alleen de S van schoonmaak halen we er uit”, lacht Marjon. “Er zijn wel klanten die liefst willen dat we na de montage ook nog met een emmer sop rondgaan. Dat doen we dus niet, maar we laten het natuurlijk wel opgeruimd en netjes achter.”

Met het A tot Z totaalplaatje, van plannen en ontwerpen tot montage, weet het bedrijf keukens met een hoogwaardige, luxe uitstraling af te leveren. “Dat stapje hoger is echt wat de mensen bij Ant. Duijn toevoegen. Net dat stukje extra kwaliteit, dat is wat wij doen.” Joyce vult haar vader aan: “Wij kennen onze merken heel goed, weten precies wat er kan, daardoor krijgen onze klanten een keuken met uitstraling voor een prijs die je hier in de regio niet snel tegenkomt. Dat is een kwestie van vakkennis en slim plannen.”

Met de verbouwing in 2016 werd de omslag gemaakt richting het hogere segment. Alles wat in de showroom stond ging eruit, er kwamen veel minder keukens voor terug; meer doorkijk, een hoger niveau. “Daar waar we voorheen veel keukens lieten zien, tref je nu complete woonkeukens aan. Wij lopen nu eenmaal graag voor op de markt. Wat we zien op bijvoorbeeld beurzen, vertalen wij zo snel mogelijk naar onze showroom.” Ook op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, wil de familie Duijn bij de tijd zijn. En meer dan dat. In het magazijn wordt alle afval secuur gescheiden, op het dak liggen 260 zonnepanelen, de energierekening komt uit op -0 en voor de deur staan twee elektrische auto’s. “We zijn misschien wel het groenste keukenbedrijf van Nederland. In elk geval van Heerhugowaard en regio.”

Verwachtingen managen
Zoals zoveel bedrijven in de keukenbranche, heeft ook Ant. Duijn te maken met een overvolle agenda en de nodige leveringsproblemen. “Wij verkopen een jaar vooruit, zitten met onze planning nu al vol tot en met september 2022. En toch blijven de klanten komen, zonder dat ze ergens anders gaan kijken. ‘Wij willen een Antoon Duijn keuken’, horen we vaak. We weten dat we een erg goede naam hebben in de regio. Makelaars schrijven in hun verkoopadvertenties regelmatig dat woningen een Ant. Duijn keuken hebben, dat zegt wel wat.”

Toon: “De vraag naar keukens is zo bizar groot, dat het eigenlijk niet meer te doen is. En mensen zijn tegenwoordig niet meer gewend te wachten. Wat ze vandaag bedenken, willen ze liefst de dag erna in huis hebben. En als er iets is dat niet meer kan momenteel, is het dat.” Ant. Duijn heeft de naam in 99 procent van de gevallen razendsnel uit te leveren. Maar ook hier geldt nu: die tijden zijn voorbij. Joyce: “Twee weken voor we gingen plaatsen stond alles hier altijd klaar. Toen ontstond de nieuwe situatie. Gingen we nog wat verder van tevoren zorgen dat alles besteld was. Maar nu loop je echt spaak door de leveringsproblemen die iedereen heeft.” De Bruijn bevestigt: “We zien veel ondernemers op hun tenen lopen. En we weten dat de problemen voorlopig nog actueel zijn. Prijsstijgingen en materiaaltekorten veroorzaken voor alle partijen druk in de markt. Het is - meer dan ooit - noodzakelijk de marge te bewaken.” “Het enige dat je als ondernemer kunt doen, is het managen van verwachtingen”, aldus Joyce. “Als mensen hier komen oriënteren, melden we het meteen. ‘Als je nu bestelt, heb je je nieuwe keuken hopelijk over een jaar.’ Gelukkig zijn we daar niet alleen in. Alle collega’s hebben er mee te maken, en ook de aannemer moet deze boodschap brengen. Duidelijk communiceren, open zijn, dat is wat je nu kunt doen. Veel meer smaken zijn er niet.” De Bruijn vult daarbij aan: En laten we niet vergeten wat er wél goed gaat. Je levert tenslotte een droomkeuken af, waarbij ik kan beamen dat Ant. Duijn keukens werkelijk bij elke keuken gaat voor een maximaal eindresultaat.”

Uitdagingen
Gelukkig vinden ze hun vak nog altijd heel erg leuk en praten ze alle drie vol liefde over de keukenbranche. Maar dat het af en toe pittig is, is duidelijk. “Het gaat soms tegen onze principes in, over zo’n lange termijn moeten praten. Als we nu een keuken verkopen, is dat niet meer zo leuk als voorheen, omdat we weten wat er momenteel allemaal bij komt kijken.” Joyce licht toe: “Ik heb net een fantastische keuken verkocht, maar de vraag is dan meteen: hoe gaan we dat doen. Het is niet meer alleen juichen dat we zo’n gaaf project mogen maken.” De Bruijn ziet het ook: “Het zorgeloze van het vak is een beetje verdwenen. Bij een verkoop starten meteen de uitdagingen.”

De familie Duijn doet alles, behalve klagen. “We zijn zeker niet negatief, maar wel realistisch. Er zullen op zeker moment weer klappen vallen. Nu zitten we aan de goede kant qua branche, in heel veel andere sectoren wordt geen geld verdiend, maar ik ben best bang dat er straks ook hier een dip komt.” De Bruijn zegt daarover: “Dit kan niet eeuwig zo doorgaan. De wereld is door Covid-19 ontzettend veranderd. Vijf jaar geleden had niemand dit geloofd. De eerste weken was iedereen bang voor een nieuwe crisis, zoals 2008, maar in plaats daarvan is het ongekend hard gegaan en zitten de ondernemers aan hun limiet. Een grotere focus op mentale gesteldheid is hiermee ontstaan. Soms moet je even pas op de plaats maken om jezelf niet voorbij te lopen in de hectiek. ” Marjon: “Zomerdip? Kennen we niet. Het gaat alsmaar door. We overwegen zelfs tussen kerst en oud en nieuw de showroom te sluiten. Dat hebben we nog nooit gedaan, maar we voelen allemaal behoefte even op te laden, bij te werken, en daarna weer met frisse zin het nieuwe jaar tegemoet!”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - december | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties