Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Eerste Hornbach Vloeren open in Kerkrade
 
Speciaalzaak versus bouwmarkt
Consumenten met keuzestress zijn bij de splinternieuwe retailformule Hornbach Vloeren aan het verkeerde adres. Maar voor ieder ander biedt de nieuwe formule van Hornbach Nederland op 7.000 m2 werkelijk alles op het gebied van vloeren. Tegen vaste lage prijzen, zoals het bedrijf die ook in de bouwmarkten hanteert. Op 26 november opende de eerste vestiging van Hornbach Vloeren zijn deuren in Kerkrade.
 
“Ik ben echt ongelofelijk trots”, laat Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, weten. “Er is het afgelopen jaar ontzettend hard gewerkt om deze nieuwe retailformule in de markt te zetten. De opening van de allereerste Hornbach Vloeren is de kroon op het werk van het team. Natuurlijk genieten we van deze eerste vestiging, maar we dromen al van volgende vestigingen. We zien volop kansen voor deze formule, die potentie heeft in het hele land.”       

Beste van twee werelden
Meer dan duizend verschillende soorten tegels, 1.050 om precies te zijn. In totaal zo’n 40.000 m2; ruim zes betegelde voetbalvelden. Maar ook laminaat, houten vloeren, gietvloeren, pvc, vloerbedekking. Plus alles wat er nodig is voor het leggen van de vloer: gereedschap, ondervloeren, isolatiematerialen, vloerverwarming, plinten, tegellijm. De assortimentsverdeling is gemaakt op basis van de huidige vloerverkopen bij Hornbach Bouwmarkt, vertelt De Goede: 50 procent tegels, 30 procent laminaat en 20 procent overige vloeren.

Wie wil kan de vloer direct inladen en thuis aan de slag. Maar Hornbach Vloeren is meer dan het enorme assortiment. Onderdeel van de nieuwe formule is namelijk de Trend & Design galerie, 800 m2 vloerinspiratie. “Ook is het mogelijk om een VR-bril op te zetten. Ideaal dat je met behulp van deze techniek kunt zien hoe een vloer er in jouw woonkamer uitziet. En geheel vrijblijvend maken we 3D-tekeningen. Wie zelf minder handig is kan bovendien gebruik maken van onze MontageService. Desgewenst leggen we de vloer dus bij jou thuis. Met Hornbach Vloeren bieden we echt het beste van twee werelden: we combineren het aanbod en de toegankelijkheid van een bouwmarkt met de kennis, service en inspiratie van een speciaalzaak.”

Met de nieuwe retailformule richt Hornbach zich op consumenten die een vloer willen laten leggen, doe-het-zelvers en op professionals in de bouw. Die laatste groep kan net als in de Hornbach bouwmarkten rekenen op de ProfiService: een pakket aan voordelen, gericht op gemak en snelheid. De Goede: “Met deze formule spreken we een zeer brede groep aan. Dat zie je ook terug in ons assortiment. Je vindt er de basics, maar ook exclusievere producten, zoals tegels van 1,20 bij 2,60 meter en hoogwaardig gereedschap voor vakmannen.”

Helemaal Hollands
De Goede begon zijn carriere bij Hornbach in 1999 als vestigingsmanager van Hornbach Kerkrade. Nu is het deze locatie die als eerste de nieuwe formule neerzet. Een Nederlandse retailformule bovendien, eentje die niet uit de koker van het moederbedrijf komt. “Dat maakt het extra spannend. Natuurlijk wordt er vanuit Duitsland meegekeken hoe het zich ontwikkelt. Daar hebben ze wel een soortgelijk concept, Bodenhaus, maar niet onder de Hornbach vlag. En ook niet gericht op de consument. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit concept ook over de grens gaat komen. Het is nog niet zo uitgesproken, maar ik geloof zeker dat die interesse er is. Hornbach Vloeren wordt in elk geval nauwlettend in de gaten gehouden.”

Moodwalls en watervalpresentaties
De vestiging in Kerkrade heeft een echte regiofunctie, tot over de dichtbij liggende Duitse grens. “We zitten hier vlakbij de grens, dus ook daar wordt de nieuwe formule flink gepromoot.”
Met Hornbach Vloeren springt het bedrijf in het gat tussen bouwmarkt en speciaalzaak. Onder het dak in Kerkrade zijn beiden duidelijk terug te vinden. Bij binnenkomst ademt de nieuwe vestiging vooral het typische Hornbach-gevoel, het zou maar zo een heel grote afdeling binnen een Hornbach bouwmarkt kunnen zijn, wie naar rechts gaat ervaart juist het speciaalzaakgevoel: Trends & Design, 800 m2 vloeren, mood walls, waterval presentaties, tafels waar de consument zelf proefopstellingen kan maken met vloer-wand combinaties, bijzondere formaten en meer exclusieve producten.”We willen hier zoveel mogelijk laten zien en de wanden en hoogte van de vestiging optimaal gebruiken voor presentaties. Dat is goed gelukt”, aldus De Goede.

Als eerste stand alone retailformule naast de bouwmarkt is gekozen voor vloeren. Zijn er meer productcategoriën waar dit Hornbach speciaalzaak concept mee mogelijk zou zijn? De Goede: “Misschien sanitair en keukens. Dat is binnen onze bouwmarkten ook een aparte, succesvolle categorie, dus wie weet. Maar niet op de korte termijn. Eerst willen we Hornbach Vloeren goed neerzetten en kijken hoe dit uitpakt.”
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken