Markilux investeert in digitalisering productie
 
Markilux investeert fors in de uitbreiding van digitale structuren en in automatisering. “Dit is van cruciaal belang voor de productie om te kunnen voldoen aan de eisen van de markt en de toenemende ordersituatie. De digitalisering is inmiddels in alle afdelingen doorgevoerd. Het is de basis voor verdere groei, omdat dit vereist dat er goed en efficiënt wordt gewerkt. Daarom worden veel processen nu softwarematig aangestuurd.”
 
Michael Gerling, directeur voor Technologie en Productie bij Markilux: \"Op het gebied van de technische doekconfectie zijn wij al heel ver gevorderd. In de assemblage daarentegen, werken we nog tot op zekere hoogte handmatig. Maar ook hier zijn we bezig met het successievelijk ontwikkelen van processen.” De onderneming heeft bijvoorbeeld haar CAD-software aangevuld met een tool waarmee ontwerpschetsen kunnen worden gevisualiseerd of assemblageprocessen kunnen worden gesimuleerd. Assemblages en componenten worden op de computer gespecificeerd. Evenals geschikt gereedschap en technische instructies die in acht moeten worden genomen. Met nieuwe software kunnen productietekeningen veel sneller en automatisch worden gemaakt op basis van ontwerptekeningen. De gegevens worden vervolgens door het invoeren van het bestelnummer aan de overeenkomstige machines doorgegeven om de profielen automatisch te verwerken. Tegelijkertijd zorgt het ‘chauffeurloze transportsysteem’ voor regelmatige bevoorrading vanuit de magazijnen.
Gezien de dynamiek die zowel digitalisering als automatisering de laatste jaren hebben doorgemaakt, is Michael Gerling er zeker van dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten. Zo werkt Markilux momenteel aan het omzetten van assemblage-instructies en de initiële opleiding van nieuwe werknemers in een papierloze vorm. Ook het gebruik van collaboratieve robots, zogenaamde ‘cobots’, is denkbaar. In de toekomst zouden deze hand in hand kunnen werken met de geschoolde werknemers in de fabriek. De zonweringexpert ziet tevens nog meer potentieel in het gebruik van virtual reality technologie dan voorheen.
“Momenteel hebben we een jong team dat ervaringskennis vastlegt, omzet in het digitale en de zaak vooruitduwt. Als gevolg daarvan gebeurt er veel in het bedrijf. En het is leuk om dat te zien. Vooral omdat er nog veel ontwikkelingspotentieel is\", aldus Michael Gerling.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - december |
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken