Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Wij zijn de meest gekopieerde partij van het land”
 
Remco Muiderman, RM Sanitair:
Van loodgieter tot succesvol sanitairondernemer. Het zou maar zo de titel van een boek kunnen zijn. En zo klinkt het verhaal van ondernemer Remco Muiderman dan ook. Volgend jaar mei is het twintig jaar geleden dat hij ondernemer werd. Een avontuur dat begon met een douchegootje en een tweedehands autootje volgepakt met kokers, waarmee hij zelf het land doorreed langs dealers, tot bijna 5.000 m2 bedrijfspand met een zichtlocatie aan de A1 in Deventer, een eigen fabriek en een eigen merk, LoooX. “Iets opbouwen van nul tot iets vind ik het leukste wat er is.”
 
Een korte blik terug in de tijd. Nadat het bedrijf waar hij werkte overging in andere handen, voelde Remco dat het tijd was voor wat anders. Hij liet zijn goede baan achter en besloot voor zichzelf te beginnen. ‘Iets met de totale ontwikkeling van badmeubelen’, was het idee. Maar toen kwam de douchegoot op zijn pad. Ontwikkeld door de gebroeders Keizers, aan de man gebracht door Remco, die zich als zelfstandig ondernemer op de verkoop van de Easy Drain stortte. Het werd een succes, vanaf dag één. In anderhalf uur tijd werden de eerste twintig nieuwe douchegootjes verkocht. “Het ging enorm snel. In het eerste half jaar verkochten we er meer dan 1.200, in het tweede jaar een veelvoud. Tegenwoordig is Easy Drain de Maggi of de Luxaflex van de douchegoten. Er zijn ook andere aanbieders, maar wij zijn nog steeds de grootste.”

Het succes van Easy Drain, maakte dat het oorspronkelijke idee van Remco – de ontwikkeling van badmeubelen – tijdelijk in de ijskast belandde. In 2005 pakte hij dat weer op, in eerste instantie projectmatig, vooral gericht op de productie van private labels, ondertussen nadenkend over de volgende stap, zijn eigen merk. In 2009 zag LoooX het levenslicht. “We zijn begonnen als leverancier. Haalden alles overal vandaan om het LoooX assortiment samen te stellen. Na een paar jaar begonnen we met de ontwikkeling van eigen producten. Spiegels, accessoires en meubels. Niet meteen met hout, dat kwam pas rond 2016.”

Vraag creëren
LoooX zoals het vandaag de dag staat is relatief nieuw. Het merk heeft inmiddels een duidelijke eigen signatuur. Een belangrijk kenmerk daarin is het veel gebruikte massief eikenhout. Eveneens kenmerkend; een LoooX ladefront of wastafelblad wordt altijd uit éen stuk hout gemaakt. “Wanneer je hout uit zijn natuurlijke omgeving haalt, werkt het altijd. Maar in de badkamer moet het natuurlijk niet krom trekken door vocht of warmte, het moet er mooi uit blijven zien. Tegelijkertijd wil je het niet verstoppen onder een dikke laklaag, waardoor je niet meer ziet dat het hout is. Wij hebben samen met een lakproducent een lak ontwikkeld die optimaal beschermt tegen vocht en vlekken. De nerf wordt afgesloten, maar de structuur blijft behouden.”

Net als van Easy Drain, wist Remco ook van LoooX een succes te maken. Vorige week vonden in Deventer de opnames van het RTL-programma ‘Van Woonvilla naar Droomvilla’ plaats, waarvan RM Sanitair sinds vier jaar sponsor is. Het blijkt een perfecte plek om de consument de nieuwste LoooX producten te laten zien. Remco is zich zeer bewust van de impact van consumentenmarketing. “Wij zijn hier continu bezig met ontwikkeling. De kracht van LoooX is, dat consumenten de winkel binnenkomen en echt naar ons merk vragen. Wij creëren vraag. We krijgen ook terug van retailers, dat wij één van de weinige merken zijn waar consument echt op binnenkomen. Vaak is dat niet eens voor een specifiek product. Mensen willen gewoon LoooX. Omdat ze ons gezien hebben op televisie, in de bladen, op Instagram of Pinterest. Je kunt niet om LoooX heen, marketingtechnisch hebben wij het echt goed voor elkaar.”

Samenwerking
Inmiddels biedt LoooX meer dan enkel badmeubelen, accessoires en spiegels. Sinds kort worden ook baden en bladen in meerdere materialen aan het assortiment toegevoegd. Het enige dat nog ontbreekt zijn toiletpotten en kranen. “We zijn inderdaad bijna totaalleverancier”, bevestigt Remco. “In samenwerking met Cosentino hebben we Dekton en Silestone bladen gecreëerd. Luxe materialen, die hoog aangeschreven staan in met name de keukenbranche. Zij doen al wel wat in sanitair, maar hebben nooit eerder een partner gehad om een hele lijn mee te ontwikkelen. Deze ontwikkeling hebben we echt samen gedaan, maar de techniek en ontwerpen komen uit onze koker. Wij werkten alleen met topbladen van eiken, dus ook voor ons is dit een nieuwe stap, een kentering in wat wij doen. We zijn echt aan het uitbreiden.”

Luisteren en creativiteit
De productontwikkeling gebeurt volledig in eigen huis. In de showroom worden zo nu en dan testmeubelen opgehangen, zodat eveneens in eigen huis precies gepeild kan worden hoe consumenten de noviteiten ontvangen. De sfeervolle showroom, waar zowel consumenten als detaillisten zich kunnen onderdompelen in LoooX sferen, is van maandag tot vrijdag geopend. “Consumenten kunnen hier inspiratie opdoen, maar we leveren enkel via de dealer, via onze showroom worden ze naar verkooppunten begeleid. We werken met losse verkooppunten en zo’n 120 Tailor-Made dealers, en met losse verkooppunten, die de LoooX standaardcollectie en maatwerk leveren.” Inmiddels groeit het bedrijf al bijna opnieuw uit zijn jasje. “Dit LoooX gedeelte is eind 2017 opgeleverd en in 2019 nogmaals uitgebreid met 1.850 m2 aan magazijn, maar dit is eigenlijk alweer te klein. We hebben in een paar jaar tijd al een nieuwe spuitcabine moeten aanschaffen en al vier keer uitgebreid. En ondertussen hebben we alweer een drastisch tekort aan werkruimte.” Hoe verklaart Remco zijn succes? “Dat is vooral te danken aan het feit dat wie goed luisteren naar wat de markt wil. Wij hebben als voordeel, ten opzichte van het logge apparaat dat internationaal werkt, dat wij veel dichter op de Nederlandse markt zitten. Bij de groothandel, via wie wij leveren, ben ik één van de weinige Nederlandse ondernemers. De andere bedrijven zijn allemaal onderdeel van internationale concerns, daar zitten CEO’s, geen zelfstandig ondernemers. Er zijn bijna geen Nederlandse fabrikanten meer. Met LoooX zitten we continue bovenop de trends. Wij zijn de meest gekopieerde partij van het land! Een groter compliment kun je niet krijgen, maar het frustreert soms wel. Ik denk dat het vooral te maken heeft met creativiteit. Daar is maar weinig van in Nederland, en hier hebben we genoeg.” Lacht: “Er wordt over RM wel gezegd dat we eigenzinnig zijn. Om het spoor recht te leggen, heb je dwarsliggers nodig. Een tegeltjeswijsheid, maar het klopt wel.”

DNA bewaken
Remco staat nog altijd zelf aan de basis van alle nieuwe ontwikkelingen. “Samen met Marco Saalmink, Mr. LoooX, schetsen we heel wat af. Het begint bij het ordinaire schetsje op een A4tje. Dat is wat ik voor ogen had toen ik voor mezelf begon en wat ik nog altijd het allerleukste vind.” De dagelijkse leiding over RM Sanitair heeft hij uit handen gegeven aan Ivo Kremer. “Ik laat inmiddels veel los, laat dingen steeds meer over aan de mensen intern. Waar ik me, naast het ontwerpen, wel mee bezig blijf houden, is het bewaken van ons DNA. Dat verandert naarmate je groeit. Met twintig man weet je alles van elkaar, met dertig of veertig mensen wordt dat lastiger. Een belangrijke rol die ik heb is ervoor te zorgen dat iedereen hier lekker door kan. Onthouden waar we vandaan komen, het kwaliteitsniveau op peil houden.” Het moderne bedrijfspand telt tegenwoordig 4.800 m2 en vijftig werknemers. “Ik had twintig jaar geleden absoluut niet kunnen bedenken waar we nu staan. We groeien soms zo hard, er zijn fases geweest dat we wekelijks nieuwe mensen aannamen. Wij doen hier van A tot Z alles zelf. Van ontwerp en productontwikkeling tot de marketing. Daarmee hebben we in Nederland een unieke positie.”

Tailor-Made
RM Sanitair blijft stappen zetten. Zoals de samenwerking met Cosentino. En het LoooX Tailor-Made programma, waarmee het bedrijf retailers beschermt door extra (maatwerk)mogelijkheden te bieden die niet concurreren met bijvoorbeeld de online retail. “De Tailor-Made dealers kunnen maatwerk aanbieden, waardoor ze een exclusieve positie kunnen creëren, de mogelijkheid eenvoudig te spelen met kleuren en afmetingen. De Tailor-Made dealer wordt steeds belangrijker voor ons en die willen we op die manier een stuk extra rendement laten draaien. Ons standaard programma zit prima in elkaar, maar wil je een stapje verder gaan - een kleurtje, een extra lade, een spiegel op maat - dan word je Tailor-Made dealer.”

En dan is er zogezegd dus nog de uitbreiding van het productaanbod. “De reden dat we dat doen, is omdat de klant er om vraagt. De consument vraagt om een hele LoooX badkamer. Daarom komen wij nu ook met baden.“ Deze introductie zal absoluut niet de laatste zijn. De vraag of RM Sanitair ooit zal stoppen zich te ontwikkelen, in welke vorm dan ook, wordt dan ook beantwoord met een volmondig ‘nooit’.
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - oktober | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken