Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
“Het beste jaar ooit voor onze ondernemers”
 
MHK Congres 2021
Op maandag 8 november vond in Rotterdam het MHK congres plaats; een middag en avond met boeiende sprekers, zowel uit de eigen organisatie als daarbuiten, en de uitreiking van de eerste Nederlandse variant van ‘de Gouden Driehoek’ voor de mooiste keuken en badkamer van het jaar. Maar bovenal ook was er gelegenheid voor ontmoetingen en gesprekken met elkaar; collega-ondernemers en leveranciers.
 
De aftrap van de bijeenkomst werd gedaan door algemeen directeur MHK Nederland, Jeroen Geerling, gevolgd door Werner Heilos, voorzitter van de Raad van Bestuur van MHK Group. Met een indrukwekkende film werd er kort stilgestaan bij het overlijden van oprichter en eigenaar Hans Strothoff. Heilos verzekerde dat MHK Group een familieonderneming is en zal blijven.

“Fijn dat het weer mag en kan”, spraken beiden, want hoewel er natuurlijk gecheckt moest worden op groene vinkjes in de corona checkapp, kon de bijeenkomst ondanks de aangescherpte maatregelen gelukkig gewoon doorgaan. Geerling blikte als vanzelfsprekend terug op het coronajaar dat achter ons ligt. “Onze branches behoorden tot de gelukkigen in coronatijd. Het was het beste jaar ooit voor de MHK ondernemers.” Er staat een stevige basis voor de toekomst, ook voor komend jaar staan de sterren weer gunstig. De cijfers laten nu al een groei zien van ruim 20 procent ten opzichte van recordjaar 2020. Aan het begin van de coronapandemie, in maart 2020, waren er zeker de nodige zorgen bij de MHK organisatie. Maar, zo sprak Geerling: “We zaten er gelukkig naast. De omzetten lieten juist een enorm positieve ontwikkeling zien. Toen we aan het eind van het jaar te maken kregen met de lock down en de gedwongen winkelsluiting, dachten we opnieuw: komt dan nu de klap? Maar wederom was dat niet het geval.”

“Het zijn niet de sterksten die overleven, maar zij die zich het beste aan een nieuwe situatie aanpassen”, sprak de algemeen directeur, en hij koppelde daar grote complimenten richting de MHK ondernemers aan. “Dat is wat u gedaan hebt.” Natuurlijk was het niet enkel gejubel dat er klonk. De stijgende omzetten gaan gepaard met veel uitdagingen. Leveringsproblemen, personeelstekort, oplopende kosten door schaarste. “Gezamenlijk staan we voor deze grote uitdagingen”, aldus Geerling, maar hij gaf tegelijkertijd aan: “We zorgen ook gezamenlijk voor de oplossingen.”

De gouden driehoek
Voor het eerst werd dit keer tijdens het MHK congres de Nederlandse ‘Gouden Driehoek’ uitgereikt voor de mooiste badkamer en keuken van het jaar. Alle MHK partners mochten hun fraaiste project insturen, dat vervolgens door een deskundige jury werd beoordeeld. Enige voorwaarde die werd gesteld aan het in te sturen project, behalve dat de maker er natuurlijk apetrots op moest zijn, is dat er gebruik gemaakt werd van producten van MHK contractleveranciers. Uit de enorme hoeveelheid inzendingen, werd een top drie keukens en een top drie badkamers gekozen, die tijdens de congresmiddag aan het publiek, bestaande uit collega’s en leveranciers, werden getoond. Het publiek maakte uiteindelijk de keuze voor de winnaar in de categorie keukens en badkamers. De driehoek in het MHK logo, zo lichtte marketing directeur Ivo Metz toe, staat symbool voor de samenwerking tussen retail, industrie en de organisatie. “Door deze driehoek in goud uit te voeren creëren we een prijs die symbool gaat staan voor de mooiste keuken- en badkamerontwerpen. De winnaar van deze prestigieuze prijs mag Nederland volgend jaar vertegenwoordigen tijdens de Europese finale in Duitsland.”

MHK vond Monique van der Reijden, trendwatcher, journalist en eigenaar van de Dutch Style Company, en Elle Decorations hoofdredacteur Evelien Reich, bereid op te treden als jury. Zij voorzagen de top drie inzendingen van deskundig commentaar en vooral van de nodige complimenten. Want het moet gezegd: de inzendingen waren stuk voor stuk de moeite meer dan waard.

En de winnaar is…
In de categorie Badkamers bestond de top drie uit een ontwerp van Studio Biesbos Keukens & Sanitair, een inzending van Bogaard keukens en badkamers uit Almere en een project van Van Mook Keukens Badkamers uit Oosterhout. Winnaar, met 64% van de stemmen, werd de badkamer voor een klant in Amersfoort van Bogaard, waarover de jury zei: “De sfeer van een boetiekhotel 2.0. Een mix van glamour en de natuur naar binnenhalen. De glanzende tegeltjes met tijgerprint en goud zijn gedurfd. Het klinkt heftig, maar door de combinatie van de materialen werkt het heel fijn. De details, de groenbeleving. Je wilt er nooit meer weg. Er is ingenieus gebruik gemaakt van de ruimte en deze badkamer is helemaal af.” Zelf was ondernemer Dirk Bogaard vooral tevreden over het 2.10 brede wastafelblad die optisch naadloos overloopt in de meegestucte wand. (zie foto)

De top drie voor de mooiste keuken van 2021 bestond uit een keukenproject in Gemonde van Huyberts Keukens Sint Oedenrode, een project in Pijnacker van Smart Design Keukenstudio Maassluis (“een pareltje”, aldus de jury) en een keuken voor een opdrachtgever in Barneveld van Van Ginkel Keukens uit Barneveld. Het publiek koos met overtuiging (60 procent) voor de inzending van Van Ginkel. De jury zei over zijn ontwerp: “Een goed voorbeeld van een concept dat tot in de puntjes is uitgevoerd. Spannend, many shades of black, wat gedurfd is, want het kan snel te donker worden, wat in dit geval dankzij het vele daglicht niet het geval is. De apparatuur is mooi weggewerkt en de keuken is met recht de hoofdrolspeler van het huis. Hier wil je zijn.”

Het dagprogramma werd afgesloten door key note spreker Richard de Hoop, die aan de hand van muziek als metaforen, de ondernemers liet zien hoe teamwork idealiter werkt. Vervolgens was er alle ruimte voor informele ontmoetingen en goede gesprekken tijdens borrel en diner, waarna MHK kan terugkijken op een zeer geslaagde bijeenkomst met de keuken- en badkamerpartners, die in grote getalen aanwezig waren.
 
 
Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Als u zou stoppen met uw bedrijf vanwege leeftijd. Hoe zou u dat doen?