Omzet retail houdt stand in de zomer
 
Diverse woon-segmenten plussen
De omzet van de Nederlandse retail hield ook gedurende de afgelopen zomermaanden goed stand. De omzet nam in augustus met 3 procent toe ten opzichte van 12 maanden geleden. De segmenten dhz, keukens & vloeren en meubels & woninginrichting lieten een duidelijke plus zien. Het segment consumentenelektronica & witgoed bleef echter wat achter.
 
Groei retail
De detailhandel heeft in augustus van dit jaar 3 procent meer omgezet dan in augustus van het afgelopen jaar, zo meldt het CBS. Deze groei was hoger dan in de voorgaande maand juli (+2,8 procent). Het verkoopvolume was 1,9 procent hoger. In vergelijking met augustus 2019 lag de omzet van de detailhandel zelfs 13,4 procent hoger in augustus jl. “De omzet van de non-foodwinkels groeide in augustus 2021 met 6,3 procent. Het volume was 4,2 procent hoger dan een jaar eerder.” (Bron: CBS)

Groei dhz en keukens
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting hebben in augustus opnieuw meer omgezet dan een (en twee) jaar eerder, zo geeft het CBS aan. Het ging om een groei van maar liefst 6,4 procent. Dat is meer dan in juni en juli, toen die groei resp. 4,8 procent en 1,6 procent bedroeg. Dat laatste komt doordat de cijfers worden vergeleken met de duidelijke piekperiode in 2020. (Bron: CBS)

Woninginrichting
Ook de omzet binnen de segmenten meubels en woninginrichting lieten in augustus van dit jaar een mooie plus zien van 4,3 procent, zo blijkt uit de CBS-cijfers. In de voorgaande maanden was dat minder: in juni 2,0 procent; en in juli was zelfs sprake van een kleine omzetdaling van -0,6 procent. (Bron: CBS)

Omzetdaling witgoed
Opvallend is, dat het segment van consumentenelektronica en witgoed de afgelopen maanden achterliep bij bovengenoemde segmenten. In juni was de omzetontwikkeling volgens het CBS -3,5 procent en de maanden daarna was dat niet veel beter. In juli was er een omzetdaling van -2,3 procent en in augustus van -2,4 procent. Winkels in consumentenelektronica piekten in het tweede kwartaal van 2020 juist, maar zagen de omzet in de loop van 2021 weer dalen. (Bron: CBS)

(in kader:)
Langetermijn groei in gevaar
Het Economisch Bureau van ABN Amro verwijst naar het recente rapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), waaruit blijkt dat Nederland er goed voorstaat. “We zijn als één van de beste binnen Europa uit de coronacrisis gekomen.” Tegelijkertijd is de langetermijn groei in gevaar. “Het IMF waarschuwt dat het lange termijn groeimodel van Nederland onder druk staat. Sinds de vorige financiële crisis is de productiviteitsgroei van Nederland gehalveerd. Groeiden we gemiddeld tot 2007 nog ongeveer 1,5 procent per jaar, in de jaren 2010 - 2019 was dat slechts 0,7 procent per jaar. De groeifactoren, zoals bevolkingsgroei, het vergroten van de arbeidsparticipatie en de gasbaten zijn inmiddels uitgewerkt.” (Bron: ABN Amro)
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - november | Pagina(s) 18
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google