Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto
 
“Dit was een complex jaar met brand en corona”
 
Van Slageren Keukens opent nieuw pand
Op 10 februari 2021 woedde bij Van Slageren Keukens in Schagen een felle brand, die het complete pand verwoestte. Het was het begin van een complexe periode, die ook nog een corona-lockdown kende. Met grote inspanningen werd het bedrijf weer opgebouwd. Begin oktober kon Open huis worden gehouden in de bijzonder fraaie nieuwe showroom. We kijken met Ronald van Slageren terug...
 
Ronald van Slageren kan zich de dagen na de band nog tot in details herinneren. “De brand had de hele showroom en de werkplaats voor onze Kobasto maatmeubelen volledig verwoest. Dan word je die nacht eerst ondersteund door de salvage; en de volgende dag al volgen de eerste gesprekken met de verzekering. Alles wat je zelf in alle details in 25 jaar hebt opgebouwd, is in één nacht weg. Dat hakt er wel in. Dan komt er en pak werk op je af en met enorm veel beslissingen. En je praat over een paar miljoen euro schade. Dat moet je wel allemaal verwerken. Volgens de banken en verzekering gaan acht van de tien bedrijven die zoiets overkomt eraan onder door. Je moet alles verwerken en tegelijkertijd weer snel schakelen om door te gaan.
Gelukkig waren we goed verzekerd en hadden we ook alle keuringen van elektriciteit etc. goed voor elkaar. We hebben tevens contra-expertise in de hand genomen; die mensen hebben heel veel en heel goed werk voor ons gedaan. Zij wezen ons op allerlei zaken die we wel of niet konden doen. We hadden het geluk dat de showroom een half jaar daarvoor helemaal gefotografeerd was, zodat alles met informatie en beeldmateriaal kon worden ondersteund. Het was direct duidelijk wat de inventaris was. Daardoor kon de verzekering snel beslissingen nemen; dat was al binnen enkele maanden afgerond.”

Jullie kozen ervoor om alles zo snel mogelijk weer op te starten?
“We kwamen voor de vraag te staan: stoppen of opnieuw opbouwen. Maar dat was voor ons direct duidelijk; we wilden opnieuw opbouwen. We hebben immers ook de verantwoordelijkheid voor 13 gezinnen van onze medewerkers. En ik was 52 jaar en wilde nog jaren door. In diezelfde week, al op dinsdag, hebben we nieuwe computers besteld, om direct weer te kunnen opstarten. Dat gebeurde in de praktijkruimte van mijn vrouw Rita. Zij geeft daar lessen in Chi, een bewegingsleer voor lichaam en geest. De lessen werden tijdelijk stopgezet, zodat we daar direct een doorstart konden maken. We hielden er enkele weken kantoor. De montage van bestelde keukens kon gelukkig doorgaan, omdat de geleverde keukens altijd bij onze transporteur in Alkmaar staan. Die waren dus niet door de brand getroffen. Alleen onze handgemaakte keukens stonden hier binnen het bedrijf en zijn dus verbrand. Ook stond er maar één vrachtwagenbus in het pand en de andere drie bij de monteurs thuis. Doordat we niet stil kwamen te liggen, bleef het vertrouwen van onze klanten erg hoog. We hebben onmiddellijk een winkelpand op bedrijventerrein De Witte Paal in Schagen gehuurd om een showroom in te vullen met een zestal keukens. Die tijdelijke showroom hebben we anderhalf jaar aangehouden. Daarnaast huurden we een vervangende zagerij, zodat ook dat verder kon draaien, om de bestelde handgemaakte keukens weer snel te vervangen. We zaten dus heel snel weer ‘in het zadel’. Naast onze eigen handgemaakte keukens hadden we nog steeds onze merken Tristar, Linea Quattro en Häcker.”

Hadden jullie, ondanks alles, de rust en energie daarvoor?
“Nou, het was wel degelijk een heel hectische periode, van het opruimen van de brandlocatie, het maken van plannen met de aannemer, het aanvragen van vergunningen, de bijbehorende onderzoeken, de nieuwbouw, tot het ontwerp van het interieur en de inrichting. Het was allemaal een kwestie van heel snel schakelen.
We hebben een architect en een aannemer ingeschakeld in samenwerking met de buurman, het fietsenbedrijf Boersen Bike Totaal. Ook die buurman wilde, net als wij, door met zijn bedrijf. Het was zelfs zo, dat zijn twee zoons net die morgen mede-vennoot waren geworden. We bouwden samen twee bedrijven onder één kap en ieder voor zich zorgde voor het interieur van het eigen bedrijf. Zo kwamen we vanaf het moment van de brand binnen anderhalf jaar samen tot een nieuw pand. Op 3 augustus 2021 konden we al weer terecht in de nieuwe showroom. We hebben zelf dus de inrichting van het pand geregeld: het ontwerp van de showroom, de keuze voor de materialen, de vloeren en plafonds, de verlichting… We hebben een pand 3.0 neer kunnen zetten. Met vloerverwarming, een goed koelsysteem, een gasloos gebouw, met luchtwarmtepompen en zonnepanelen op het dak. We konden alles betalen uit eigen middelen, naast het uitgekeerde geld van de verzekering.”

Tegelijkertijd zaten jullie ook nog in een periode van corona...
“Inderdaad; we kregen ook nog te maken met een tijdelijke sluiting van de showroom. We hadden inmiddels al een demokeuken opgesteld; maar na één kookdemonstratie kwam de corona-lockdown. We hebben toen klanten thuis bezocht, al kost dat wel veel extra reistijd. Het was een bijzonder complexe periode, om je bedrijf op zo’n manier voort te zetten en tegelijkertijd je nieuwe showroom op te bouwen. Het was een tijd van voortdurend heel strak schakelen. Zelf heb ik al veel ervaring in bouwprojecten, onder andere bij het bouwen van mijn woning onder eigen regie. Die woning was net klaar, toen de bedrijfsbrand kwam. Ik zat toen toch al in een ‘bouw-mood’ en ben maar meteen verder gegaan. Maar ook de keukenverkoop heb ik in die tijd, samen met mijn bedrijfsleider Mark van Beek, begeleid. Wanneer ik ‘de film’ als het ware terugdraai, vraag ik me af hoe alles zo gelukt is. Het was een periode van minsten zes dagen per week en 16 uur per dag werken. Een voordeel van de corona-tijd was wel, dat je toch geen mogelijkheden waren voor feestjes en uit eten gaan.”

Inmiddels is de rust terug binnen het bedrijf?
“Na deze anderhalf jaar voel je je wel vijf jaar ouder. Maar nu kan ik het helemaal loslaten en kan ik zelfs weer rustig in mijn tuin zitten. We zijn natuurlijk ook blij, dat het in de winkel gewoon druk bleef, ook tijdens de bouw. Want de schoorsteen moet wel blijven roken.
In het weekend van 2 en 3 oktober hebben we ‘Open huis’ gehouden, waarbij we zo’n 400 gasten ontvingen, van toeleveranciers en afgevaardigden van onze retailorganisatie MHK tot consumenten. Een officiële opening heb ik overgeslagen, want dat vond ik toch emotioneel te beladen. Je kunt moeilijk vieren, dat er brand geweest is. We konden wel laten zien hoe onze showroom en meubelmakerij er nu uitzien. De meubelmakerij hebben we weer helemaal opgebouwd met nieuwe machines. Daar worden onze eigen maatwerk keukens Kobasto gemaakt. Die staan ook in de nieuwe showroom, naast de merkkeukens van onze toeleveranciers.”

Hoe ziet de nieuwe showroom er nu uit?
“We hebben hier om te beginnen in totaal 20 keukenopstellingen. Er zijn opstellingen tussen die ik zelf supergaaf vind, die verrassend zijn en afwijkend van wat standaard geleverd wordt. Alle opstellingen die hier staan, hebben we zelf ontworpen. Dat ontwerpen doen we hier met het hele team. Maar ook zijn we trots op de routing en op de kantoren, met zicht naar buiten toe. Met goede hoog-laag bureaus om iedereen een fijne werkplek te bieden.
Daarnaast is er een kookstudio met een demonstratiekeuken van 6,5 meter lang en 1,4 meter breed, voorzien van Miele apparatuur en binnenkort tevens V-Zug apparatuur. We hebben daar vier werkplekken gemaakt, met vier vaatwassers, kookplaten en spoelbakken; met ruime tafels om te kunnen zitten. Die kookstudio is een leuk aspect van onze showroom, maar natuurlijk niet onze core business. We gaan dus goed kijken, hoe we dit op de juiste manier kunnen inzetten. Het is immers goed om mensen te ontvangen die misschien niet direct een keuken kopen, maar wel bekend raken met ons bedrijf. Dat plan starten we langzaam op. Want we moeten zelf ook nog even wennen in dit nieuwe geheel. Je voelt je eerst nog een beetje te gast in je eigen showroom. Voor ons is de showroom het hart van ons bedrijf. Onze klanten nemen uitgebreid de tijd om alles hier goed te bekijken.”

De showroom is klaar, jullie hielden Open huis; wat is de volgende stap?
“Wat er allemaal gebeurd is, is heel complex. De brand en vervolgens de corona-periode. We hebben een aardig tropenjaar gehad. Maar nu is dat alles achter de rug. Op het moment dat we de showroom openden, augustus jl., bestond ons bedrijf 25 jaar. Daar konden we toen niets van vieren, vanwege de corona maatregelen. Dat is de volgende stap: nu is het mogelijk om samen met onze medewerkers een weekend weg te gaan vanwege ons 25 jarig jubileum en de opening van deze showroom.”

(in kader:)
De brand van 2020
Ronald van Slageren: “Op de verjaardag van mijn dochter, maandag 10 februari, zaten we gezellig bij elkaar in de kamer thuis. Om 21.45 uur werden we gebeld vanwege iets als een sabotage-melding. Mijn vrouw Rita en ik zijn toen samen naar de showroom gereden, dat is vijf minuten rijden met de auto. We waren nog maar net onderweg, toen we al mega-rookwolken zagen. Dan word je wel even stil en krijg je het benauwd. De brandweer bleek er al te zijn, want het was maandag, de vaste oefenavond van de brandweer. De brand was zo heftig, dat zij alleen nog maar konden proberen de situatie te beheersen, zodat de naast gelegen Gamma vestiging niet ook in de brand vloog. Zowel ons bedrijf als dat van onze buren, het fietsenbedrijf Boersen, stonden al volledig in brand. Er was ook nog sprake van windkracht 7. Je zag het vuur door het hele pand trekken. Binnen twee en een half uur was het pand volledig weg. De oorsprong van de brand konden ze, vanwege de grote hitte -meer dan 1.200 graden-, niet meer ontdekken. Ook niet, of de brand bij ons was begonnen of bij onze buren. Dat was het begin van een hectische periode.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - november | Pagina(s) 8
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties