Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Verantwoordelijkheid nemen in de breedste zin van het woord”
 
Nieuwe kernwaarden Duravit
Duravit heeft de kernwaarden van het bedrijf vernieuwd. Niet dat de tot voor kort gelden waardes ‘kwaliteit, innovatie en design’ ineens niet meer aan de orde zijn. Integendeel, die blijven natuurlijk overeind. Maar ze hebben wel een nieuw jasje gekregen, zo vertelt Duravits managing director Nederland, Rob van den Maagdenberg.
 
“Vroeger hanteerde Duravit dezelfde kernwaardes als in feite alle collegebedrijven in de branche. Kwaliteit, innovatie en design, dat is overal hetzelfde. Wij maken daarin nu een volgende stap. Een proces waarmee we vorig jaar zijn begonnen, met de komst van onze nieuwe CEO. We hebben een viertal nieuwe kernwaarden geformuleerd, én een nieuwe slogan. Duravit, living bathrooms, wordt vanaf nu ‘Upgrade your everyday’. Je wordt iedere dag wakker en je komt elke nieuwe dag in je badkamer. Het is de plek waar vrijwel altijd de dag begint, en eindigt. Duravit biedt alles om dat op een prettige manier te doen. Of je nou je haar doet, je scheert, je spulletjes wilt opbergen. Dat is waar onze nieuwe slogan voor staat. Het is wat Duravit verkoopt, en daar zijn vervolgens onze kernwaarden van afgeleid.”

Responsability en Well-being
Die nieuwe kernwaarden, vier in plaats van drie dit keer, luiden als volgt: responsability, well-being, excellence. En design, die blijft. Onvermijdelijk voor een bedrijf als Duravit, waarin design zo’n belangrijk onderdeel van het DNA is. “Duravit en design zijn onlosmakelijk verbonden. Onze samenwerking met topdesigners gaat al zo ver terug, het is logisch dat design nog steeds een van de belangrijkste kernwaarden is.” Dan de drie andere, nieuwe kernwaarden die Duravit vanaf nu uitdraagt. Van Maagdenberg licht toe: “Responsibality is veel breder dan alleen duurzaamheid, al is dat vanzelfsprekend wel een onderdeel. Het betreft ook het nemen van verantwoordelijkheid voor mensen, stakeholders, alles erom heen. Levenslange garantie, circulariteit, hergebruik van producten, maatschappelijk verantwoord ondernemen, dergelijke zaken vallen onder deze kernwaarde. Maar ook de koffie en thee die we hier drinken, het welzijn van de eigen medewerkers, arbeidsethiek. Hier intern, maar over hele wereld, op alle locaties waar we produceren. De vanzelfsprekendheid dat Duravit niet wil dat er ergens sprake is van kinderarbeid. Responsability staat voor Duravit voor het nemen van verantwoordelijkheid in de breedste zin van het woord.”

Door naar de kernwaarde ‘well-being’, waarvoor marketing manager Esmy van der Wal namens Duravit Nederland plaats heeft genomen in een internationale werkgroep. Ze vertelt: “Well being gaat over beleving in je badkamer, je fijn voelen op je eigen plek. Het is meer dan wellness, breder dan dat ook. Bij well-being gaat het veel meer om de beleving, het eigen comfort, je eigen levensstijl. En dat is voor iedereen anders. Voor de een kan dat natuurlijk gaan om wellness, maar well-being is ook een grote spiegel, genoeg opbergruimte, een fijn bad, muziek, goeie verlichting, mooi design. Het is het totaalplaatje in beleving dat Duravit kan bieden.”

Excellence
En dan de kernwaarde ‘excellence’. Van den Maagdenberg legt uit wat daarmee wordt bedoeld: “We hebben bij Duravit nog steeds afdelingen waar handmatig wastafels gemaakt worden. Excellence staat voor het geheel aan kennis en kunde, van de volledig geoperationeerde productielijnen tot de vakmannen, met hun ervaring en skills, die je als bedrijf nodig hebt om te kunnen excelleren. Onze kwaliteit is excellent, maar excellence gaat verder. Wij zien hier niet uit welke fabriek een toiletpot komt. Het kwaliteitsniveau in alle fabrieken is gelijk. Of een product nou uit Frankrijk, Duitsland of wat dan ook vandaan komt: overal staat de kennis en het vakmanschap van mensen hoog in het vaandel. Bij Duravit kennen we dienstverbanden van meer dan veertig jaar. Dat zegt ook wat over de well -being binnen Duravit.”

Complete lijnen
De belangrijkste reden voor het herformuleren van de kernwaarden, is voor Duravit om nog duidelijker te maken waar zij voor staan. “Laten zien waarin wij ons onderscheiden van onze collega’s. We zijn de enige fabrikant die alles in eigen huis produceren én de complete badkamer kunnen invullen. In de stijl van een design pakken wij alles mee, van het meubel en de kraan tot het bad, de toiletpot, et cetera. Wij ontwikkelen alles zelf, in onze eigen fabrieken. Innovaties kunnen wij eenvoudig doorvoeren omdat wij zelf alle meubelen én het keramiek produceren. Duravit is niet zozeer fabrikant van producten, maar van badkamers. Wij maken complete lijnen, bieden het totaalplaatje”, aldus Van Maagdenberg.

Eveneens een groot pluspunt daarvan, zo vult hij aan: “Duravit kan breed worden ingezet, voor een groter publiek. We bieden badkamers op elk niveau, van instap tot hele luxe.
Mensen willen meer en meer ontzorgd worden, de lijntjes moeten kort zijn. Dat kan bij ons, hier vind je alles onder een dak. En technisch alles op elkaar afgestemd. De kraan past altijd op de wastafel. Nooit gedoe, eenvoudig één adres om alles uit te zoeken én waar nodig inclusief de service naderhand. Totaal ontzorgen betekent gemak. Daarin zijn wij denk ik uniek. En dat is de aanleiding voor de ontwikkeling van ons nieuwe DNA, om dat nog duidelijker naar voren te laten komen. Alle collega’s zijn ook innovatief, hebben ook design. Maar excellence, welbeing, design én responsability, vormen hier éen geheel.”

Functioneel met wat extra
Ook bij Duravit zien ze de trend waarbij de badkamer van een puur functionele ruimte - een plek om schoon te worden - zich heeft ontwikkeld tot een belangrijk onderdeel van het huis. De plek voor ontspanning, passend bij het interieur. De tweede toilet boven is tegenwoordig volstrekt normaal en in steeds meer woningen wordt een tweede badkamer gecreëerd. “De functionaliteit blijft behouden, maar vandaag de dag wordt daaraan echt wat toegevoegd. Mensen geven meer geld uit aan een badkamer dan ooit tevoren. We zien een tendens naar meer kwaliteit, wat duurdere badkamers. De badkamer heeft duidelijk een belangrijker functie heeft dan vroeger. Zoals de keuken onderdeel van de woning is geworden, zie je dat nu ook bij de badkamer meer en meer gebeuren. Het is de ruimte voor privacy, de plek om je terug te trekken en te relaxen in de hectiek van vandaag de dag. Het domein om tot jezelf te komen”, vertelt Van der Wal. “Er zit nog zoveel potentie in het merk Duravit”, sluit Van Maagdenberg aan. “Ook na ruim 200 jaar zien we nog ongelooflijk veel uitdaging. We hoeven ons hier geen seconde te vervelen. Een belangrijk doel voor ons nu, is onze naamsbekendheid in Nederland verder te vergroten. We willen nog meer laten zien dat wij een compleet assortiment leveren. Het Duravit imago is dat wij vooral sterk zijn in het midden en hoog segment, maar ook op instapniveau bieden wij voldoende. Dat willen we nog verder over de bühne brengen.” Esmy knikt bevestigend: “Duravit is meer dan de Philip Starck badkamer van 20 duizend euro of meer, we hebben ook mooie badkamers voor de eerste woning. Voor de starters die Ikea ontgroeid zijn en graag kiezen voor een betaalbaar A-merk. Daarvoor is onze D-Neo lijn bijvoorbeeld heel geschikt.”

Voorlopers
In een paar jaar tijd is het Duravit Nederland kantoor in ’s Hertogenbosch gegroeid van zes naar twaalf medewerkers. Het team blijft groeien, en zo geeft de directeur aan, dit is nog zeker niet het eindaantal. “We zien vooral groei in de breedte; renovatie en nieuwbouw, verschillende sectoren. En ons assortiment zorgproducten is bijvoorbeeld nog een heel marktsegment dat wij nog niet structureel aanpakken. De Nederlandse retailer heeft ons inmiddels wel gevonden, we krijgen steeds meer ambassadeurs in de markt.” Tegenwoordig werkt Duravit samen met alle retailorganisaties en is het merk verkrijgbaar bij alle groothandels. “Dat geeft ons een spin off, daar hebben we hard voor geknokt. Ik ben ervan overtuigd dat we over een paar jaar echt een serieuze speler zijn op de Nederlandse markt. tegen de tijd dat ik met pensioen ga wil met trots kunnen kijken naar wat ik achterlaat. Een mooi merk neerzetten in Nederland, dat is mijn droom en dat gaat ons zeker lukken.”

Er wordt in elk geval hard aan gewerkt en vanuit het hoofdkantoor in Duitsland is er alle vertrouwen in de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. Dat blijkt onder meer uit de eigen producten die door Duravit specifiek voor onze markt worden geproduceerd. Zoals de compact toiletten, of de vier fonteintjes met enkel koud water kraantje. “Er is in de afgelopen jaren al aardig wat bereikt. Nederland is ook een markt waar trends voorop lopen. We verkopen hier heel veel complete badkamers. Zo wordt Duravit in Nederland ook gezien. Niet zozeer als meubel- of keramiekfabrikant, maar echt als leverancier van totale badkamers. Daarin lopen wij binnen Europa wel voorop. Wat dat betreft zijn we ook een belangrijk land voor Duravit. Nederlandsers zijn best ruimdenkend, voorlopers in trends. Dat er zo wordt geïnvesteerd in de Nederlandse vestiging is ook omdat er echt in ons geloofd wordt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - oktober | Pagina(s) 24
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties