Kun jij op je handen zitten?
 
“Waar houd jij je nou als trainer en coach mee bezig, Olga?” Die vraag wordt mij vaak gesteld. Mijn antwoord is: “Ik help managers op hun handen te zitten.” Ehhh?
Ik kom ze in grote getale tegen: de medewerker die achter in zijn/haar stoel zit; wachtend op instructies, op wat komen gaat. Is het voor die medewerker comfortabel? Best wel! Is het motiverend en leuk? Nou, dat niet. Wie ik ook bij bosjes tegenkom, zijn managers die het stervensdruk hebben en die steeds meer werk krijgen: namelijk het werk van mensen die achter in hun stoel zitten. En dat ergert hen. Ik snap dat! Het punt is alleen dat ze het zelf veroorzaken! Wat?? Medewerkers die top-down worden aangestuurd, zeker zij die al langer zo worden aangestuurd, voeren het werk uit zoals hen dat wordt opgedragen. Ze zijn het afgeleerd om zelf na te denken, want de baas bepaalt en controleert. Als je zelf niet meer hoeft na te denken over hoe je iets moet doen, dan stomp je vanzelf af en je gaat klagen: “Er wordt over mij en voor mij beslist; het maakt niet uit wat ik zelf zeg of doe, er wordt toch niet naar geluisterd.” Ken je ze?
Wat kun je als manager doen om het tij te keren? Ga op je handen zitten: geen instructie/advies meer geven, maar mensen zelf hun oplossing laten bedenken en uitvoeren. Coachend leidinggeven in plaats van top-down leidinggeven.
Een leiderschapsstijl waarbij gestuurd wordt op resultaten (WAT) en niet op taken (HOE). Vrijheid van handelen, echter zonder vrijblijvendheid. Doelen (WAT) moeten immers wel worden gerealiseerd:
• verantwoordelijkheid van de leider: voor WAT (resultaat)
• verantwoordelijkheid van de medewerker: voor HOE
En op het ‘HOE’ kun je coachen als manager door open vragen te stellen: “Hoe denk je dit op te lossen/aan te pakken? Wat denk je dat het resultaat zal zijn van jouw aanpak? Slik vooral jouw eigen oplossingen/aanpak in en blijf open vragen stellen en doorvragen.
De medewerker voert zijn/haar eigen aanpak uit en lost ook zelf de eventuele problemen op die daaruit voortkomen. Daarna zal je medewerker je nog drie keer vragen om advies en bij een consequente aanpak van jouw kant zal hij het de vierde keer zelf oplossen. Het resultaat: blije gemotiveerde medewerkers die voor in hun stoel zitten en blije relaxte managers die niet alles zelf hoeven te doen. Waar wacht je op?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - november | Pagina(s) 7
Categorie: Adviezen
 
Relevante publicaties