‘Reshoring’ terug op de agenda
 
Naast de structurele veranderingen van de sector, die versterkt worden door de coronacrisis, zijn er nu ook andere uitdagingen voor de retailers: personeelstekort, stijgende grondstof- en energieprijzen en toenemende logistieke kosten. Ook deze uitdagingen vragen om strategische heroverweging. Moet er bijvoorbeeld dichterbij ingekocht worden??Retailers denken momenteel na over ‘reshoring’. Zij halen delen van hun productie weg uit Azië en verhuizen die naar locaties dichter bij huis. Directe oorzaken zijn het tekort aan grondstoffen en de sterk gestegen containerprijzen, zo werd onlangs aangegeven in het FD. Zeeman en Wibra verschuiven een deel van hun productie van Zuidoost-Azië naar Turkije. Accell wil de productie van fietsonderdelen verplaatsen naar Oost-Europa en Portugal. Veel bedrijven dachten al langer na over dichterbij huis produceren, maar de lage kosten in landen als Bangladesh en China bleven lang leidend. Nu de containerprijzen en het grondstoffentekort de verre productie duurder maken worden daadwerkelijk stappen gezet. Zeeman-CEO Erik-Jan Mares zegt dat hij verwacht dat de hele winkelbranche op termijn dichterbij huis gaat produceren. Het zal volgens hem wel tijd kosten en tot die tijd zal het overgrote deel van de producten nog uit Azië komen, terwijl de consumentenprijzen stijgen.
IKEA gaat bijvoorbeeld de strijd met de lege schappen aan door zelf schepen te charteren en zeecontainers te kopen. \"Een klein deel van het assortiment zal de komende periode door de uitdagingen in de logistiek niet beschikbaar zijn en de levertijden kunnen soms onregelmatig zijn. Door prioriteiten te stellen in ons assortiment, kunnen we ervoor zorgen dat de meest relevante producten beschikbaar zijn\", aldus IKEA. Door de keuze voor eigen containers en het charteren van schepen is het bedrijf niet langer afhankelijk van anderen.
Uiteindelijk is ‘reshoring’ weer echt terug op de agenda. Naast mogelijke kostenvoordelen heeft het dichterbij inkopen ook andere voordelen voor de retailer, zoals het sneller kunnen reageren op wisselende consumentenvoorkeuren (kortere lead times van collecties), een betere grip op de duurzaamheid van de productie en een bijdrage aan duurzaamheid via minder vervoerkilometers.

Jos Voss
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - november | Pagina(s) 17
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken