Klant Keukenconcurrent vaker traditioneel gezin
Profielen van keukenketens (3)
KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea en Superkeukens onder de loep; in deze editie kijken we naar de DMG-formule Keukenconcurrent.
Grafiek 1:
In elk onderzoek wordt de consument gevraagd waarom zij een nieuwe keuken hebben gekocht. Klanten van Keukenconcurrent blijken veel vaker dan andere keukenkopers ‘gewoon een nieuwe keuken’ te willen.
Grafiek 2:
In het onderzoek naar de customer journey vragen we respondenten altijd eerst: waar ben u naar op zoek. Dat geeft immers trends aan in de markt. Klanten van Keukenconcurrent zeggen vaker op zoek te gaan naar: kwaliteit, design en service, maar minder vaak naar functionaliteit of betrouwbaarheid.
Grafiek 3:
Kopers bij Keukenconcurrent informeren vaker bij hun vrienden etc., kijken minder vaak op internet en gaan vaker naar de winkel.
Grafiek 4:
In stap twee van onze customer journey gaan consumenten verder zoeken naar het soort product dat zij mogelijk willen gaan kopen. Wij vragen opnieuw hoe zij dat dan gaan doen. Voor informatie gaan kopers bij Keukenconcurrent vaker naar winkels, familie en vrienden, maar ook naar vergelijkingssites.
Grafiek 5:
Natuurlijk vragen we ook ‘waarom hebt u die keuken bij die retailer gekocht’. Kopers bij Keukenconcurrent kopen vaker vanwege lage prijs, locatie (dichtbij) en deskundigheid dan gemiddeld.
Grafiek 6:
We vragen in de aankoopfase ook altijd hoe groot de investering was die men heeft gedaan (kasten, apparatuur én installatie en alles inclusief BTW). De gemiddelde investering in een keuken ligt bij Keukenconcurrent 13 procent lager dan de gemiddelde aankoopprijs.
Grafiek 7:
Uit het onderzoek blijkt dat kopers bij Keukenconcurrent vaker een bestaand koophuis hebben dat iets ouder is dan gemiddeld: 21 jaar versus 18 jaar gemiddeld.
Grafiek 8:
Maar we vragen ook naar het gezinsinkomen. Gemiddelde gezinsinkomens zijn ongeveer gelijk aan die van de Keukenconcurrent -klanten.
Grafiek 9:
Keukenconcurrent-klanten zijn vaker een traditioneel gezin, getrouwd of samenwonen met kinderen. En dus minder vaak samenwonen/getrouwd zonder kinderen of met uitwonende kinderen. Wel iets vaker inwonend bij ouders (mogelijk zijn dit starters die al op zoek zijn naar een ander huis).
Grafiek 10:
Gemiddelde klant van Keukenconcurrent is iets vaker in loondienst, met pensioen en werkzoekend dan gemiddeld.
Samenvatting
• Klanten van Keukenconcurrent zoeken beduidend meer dan klanten van andere ketens naar een compleet nieuwe keuken.
• Daarbij zijn ze meer dan gemiddeld op zoek naar keukens van hoge kwaliteit.
• Om er achter te komen waar ze die keukens zouden kunnen vinden oriënteren ze zich, vaker dan gemiddeld bij vrienden, kennissen of familie. Ze gaan ook vaker in winkels kijken.
• Ook bij het bepalen van hun uiteindelijke keuze gaan zij naar deze bronnen, maar daarnaast kijken ze ook naar vergelijkingssites.
• Hoewel zij in eerste instantie zeggen hun keuze te bepalen op basis van kwaliteit, hebben ze hoofdzakelijk voor Keukenconcurrent gekozen voor de lage prijs, maar ook omdat de vestiging dichtbij was.
• De keuken die uiteindelijk bij Keukenconcurrent gekocht wordt is gemiddeld 13 procent goedkoper.
• Keukenconcurrent-klanten wonen meestal in een eigen, bestaande woning die iets ouder is dan gemiddeld. Hun inkomen ligt op het gemiddelde van alle keukenkopers.
• De gezinnen van Keukenconcurrent-kopers zijn vaker een traditioneel gezin met inwonende kinderen, waarbij de inkomens in loondienst worden verdiend.
Dit artikel is verschenen in KIM-9-2021.
© 2024
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties