Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Over klantenspreiding, Dutch design en duurzaamheid
 
Bart Veldhuizen, Hoenderdaal Fasteners en Rotadrill
In de zomer van 2020, tussen de lockdowns door, bracht de redactie van vakblad KWM al eens een bezoek aan Veenendaal, voor een gesprek met directeur Bart Veldhuizen over Hoenderdaal Fasteners en Rotadrill. Een afspraak op 1,5 meter, waarbij er geen handen werden geschud. Hoe anders was het dit keer. Een volle parkeerplaats en iedereen is er weer. Reden van ons bezoek: een nieuwe schroef, maar vooral: “We willen de aandacht niet laten verslappen.”
 
“Iedereen kent Rotadrill, althans, men kent de schroef met de rode punt. We liggen in het schap bij Gamma, Karwei en Bauhaus, maar we zouden graag in nog meer schroevenschappen in Nederland en België teruggevonden willen worden, om zo nog meer klussers te kunnen helpen met onze kwaliteitsschroeven.”

In de wereld van de schroef speelt merkbekendheid geen grote rol, zoals dat bijvoorbeeld bij machines en gereedschappen wel zo is. Bij de merknaam Rotadrill zal er bij de gemiddelde consument geen lampje gaan branden. Maar vraag je naar ‘de schroef met de rode punt’, dan ineens valt het kwartje wél. “Inmiddels bestaat de schroef met de rode punt al 50 jaar en hebben we trouwe klanten die steeds weer die schroeven met die rode puntjes kopen. Vroeger verkocht we onze schroeven alleen fysiek in de bouwmarkt. Maar tegenwoordig start de keuze en de zoektocht om informatie voor de juiste schroef al online”, vertelt Veldhuizen. ‘’Consumenten die thuis aan het klussen gaan willen steeds vaker vooraf al weten wat ze precies nodig hebben, ze zoeken voornamelijk op de klus die ze gaan doen. Vervolgens checken ze welke materialen, waaronder de schroeven, ze daarvoor moeten hebben. Met dat lijstje gaan ze dan toch nog vaak fysiek naar de bouwmarkt om hun aankopen te doen. Natuurlijk willen wij graag met ons product op dat boodschappenlijstje staan. Dat zou ook logisch zijn; Rotadrill biedt specifieke oplossingen voor specifieke klussen. In ons assortiment hebben we voor elke klus de juiste schroef. Dat is wat wij leveren: oplossingen die de klusser helpen.” Hij maakt een snelle opsomming: “Hoe specifiek wil je het hebben? Een paalpunthouder, daarvoor hebben wij een speciale schroef; een paalhouderschroef Maar ook eentje voor het maken van houtconstructies, vlonders, werken in MDF plaatmateriaal, speciaal voor hardhout, voor glaslatten en zo kan ik nog even doorgaan. Wij maken het klussen makkelijk, dat is de uitdaging van Rotadrill.”

Veldhuizen: “Om de klussers te helpen met advies over onze producten hebben we deze informatie, klusadvies en ons hele assortiment op onze nieuwe website staan. Daarnaast helpen we ze met de handige dealerlocator naar de verkooppunten waar ze de Rotadrill schroeven kunnen kopen. De content en informatie en kennis over schroeven die we hebben gebruiken we niet alleen voor onze eigen website. We gaan graag samen met de klant in gesprek om ook hun website te optimaliseren. Dat maakt ons een aantrekkelijke partij voor bouwmarkten. Het gaat niet alleen om onze schroeven zelf, of ‘de gouden meter’ in de winkel, we bieden ook alles eromheen, zoals goede productdata, informatie, klusadvies en afbeeldingen.”

Made in Holland
Ze maken 100 miljoen schroeven met een rode punt per jaar en er worden gemiddeld dertigduizend Rotadrill doosjes per week bij sociale werkplaatsen door het hele land met de hand ingepakt. Hoewel de schroeven zelf uit het Verre Oosten komen, noemt Veldhuizen zijn product toch “typisch Nederlands”. “Dutch design, developed in Holland. Die vlieger gaat wel op. We maken in feite een heel Nederlands product. Het bedenken en ontwerpen, de verpakkingen worden in Tiel gemaakt, de rode punt krijgen ze in Veenendaal en het verpakken gebeurt op diverse plaatsen in het land. De schroeven worden in een fabriek in het Verre Oosten gemaakt omdat we daarvoor hier de kennis, machines en grondstoffen niet hebben. We kunnen er dus niet letterlijk ‘made in Holland’ opzetten, maar het is absoluut zo dat er hier in Veenendaal heel veel waarde wordt toegevoegd.”

Zogezegd worden alle verpakkingen in Nederland gemaakt, met eigen ontworpen mallen. Het zijn stevige, stapelbare doosjes. Plastic, dat wel, maar daarmee niet direct slecht voor het milieu. “Onze doosjes zijn echte bewaarverpakkingen die keer op keer hergebruikt worden. Wij denken na over duurzaamheid vanuit boerennuchterheid. Duurzaamheid zit in kwaliteit leveren. Hoe minder schroeven je nodig hebt, hoe duurzamer. En voor de verpakkingen geldt, als je ze niet weg hoeft te gooien en kunt hergebruiken, is dat goed vanuit milieuoogpunt. Bovendien komen onze verpakkingen komen niet uit het Verre Oosten, die maken we hier. Het inpakken laten we zogezegd doen door mensen van de sociale werkplaatsen. Dagelijks zijn dat zo’n 250 mensen die dolgelukkig zijn om dit werk te doen en daarmee een bijdrage aan de maatschappij te kunnen leveren. Voor deze groep mensen is dat enorm belangrijk, dat hebben we ook gezien tijdens de corona lock down. Toen sloten ze de sociale werkplaatsen en vielen velen echt in een gat. Het is mooi dat wij daar wat in kunnen betekenen. Absoluut een win-win in sociaal ondernemen.”

Duurzaamheid en MVO zijn geen onderwerpen waar Veldhuizen doelbewust over praat, maar dat neemt niet weg dat het evengoed belangrijke thema’s zijn binnen Hoenderdaal Fasteners en Rotadrill. Net als het Hollandse tintje dat de schroeven hebben, ook al komen ze dan feitelijk van ver weg. “Rotadrill, dat klinkt wellicht een beetje Duits, maar het is hartstikke Nederlands. Het is mooi te beseffen wat we hier allemaal kunnen. Daar mogen we best trots op zijn. Met Dynaplus, wat ook echt een exportproduct is, is het zeker een doel Europa te veroveren. Maar voor Rotadrill is dat niet aan de orde. Los van België, is dat echt een Nederlands product, voor de Nederlandse markt.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - oktober | Pagina(s) 24
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken