Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto
 
“Het belangrijkste is dat je een duidelijk gezicht laat zien”
 
Alle reden voor een feestje
Het vieren van de vijftigste verjaardag werd even uitgesteld, zodat ook de nog om te bouwen Multimates onderdeel van het feestje konden zijn. Toen kwam corona. En nu bestaat doe-het-zelf-formule Hubo ineens alweer bijna 55 jaar. Ook geen gek moment voor een jubileumviering. Dat is volgend jaar dan ook de bedoeling. Maar onverwacht viel er deze maand al een dubbel voorschotje te nemen op de feestvreugde.
 
Eerst won Hubo de folder award, voor de beste bouwmarktfolder van het land. En eind september werd de organisatie verrast met de titel ‘beste bouwmarkt van 2021’. “Volkomen verrast waren we”, blikt marketing manager Miriam de Bruin samen met formulemanager Angela van Dongen terug. “We wisten wel dat we genomineerd waren, maar we werden zo opgeslokt door de dagelijkse drukte, dat we er verder niet mee bezig waren. We hadden absoluut niet verwacht dat we in de prijzen zouden vallen. Op het laatste moment zijn we gegaan, echt zonder verwachtingen dus.” Des te groter de verrassing toen, nadat Hornbach vijftien jaar op rij winnaar van de titel werd, Hubo dit keer als nummer één huiswaarts ging. Niet stiekem een speech opgevouwen in de broekzak, niks voorbereid voor de media of de eigen organisatie. Volkomen verrast dus. Maar bovenal, apetrots. Dat zeker. En, zegt Van Dongen, vooral zo ontzettend leuk voor alle ondernemers. “Die hebben het afgelopen jaar, zeker tijdens de lock down, zo hard gewerkt. Hun ziel en zaligheid hebben ze erin gestopt. Zeker voor hen vond ik het heel terecht dat Hubo dit keer deze prijs gewonnen heeft.”

Prijzenfestival
Corona zal ongetwijfeld medebepalend geweest zijn voor de uitslag. “Hubo had de zaken vanaf het begin goed voor elkaar, maar omdat onze formule wat kleinschaliger en persoonlijker is, zag je dat de menselijke maat bij ons meer aanwezig was. Je kon de Hubo-ondernemer gewoon even bellen als je wat was vergeten.” Miriam herinnert zich de keer dat ze bij een Hubo vestiging langsging en daar de medewerkers met karretjes door de winkel zag crossen. “Face timend met klanten. ‘Bedoel je dit?’ ‘Wat wil je verder hebben?’ En dan producten voor het telefoonschermpje houden. Geweldig om te zien.”

Natuurlijk was het niet alleen corona. Daarmee zouden ze de eigen formule te kort doen. Angela: “In 2019 hoopten we al een beetje op de winst. Misschien was het voor ons toen net te vroeg. We waren nog volop bezig met de doorontwikkeling. Inmiddels is het nieuwe concept breed weggezet. De consument weet goed waar Hubo voor staat.” De Bruin vult aan: “Het is nu vier jaar geleden dat we onze nieuwe huisstijl hebben geïntroduceerd. Zoiets heeft even tijd nodig om bij consumenten te landen. Nu alle winkels zijn omgebouwd, ook de Multimates, kunnen we vol gas geven op Hubo. Al die inspanningen van de laatste jaren, met corona als laatste duwtje, dat is de opmaat naar dit geweest.” Met dit wordt het prijzenfestival van de afgelopen weken bedoeld. De folderaward en, als kers op de taart, de titel beste bouwmarkt. In 55 jaar tijd een hoogtepunt voor Hubo? “Er zijn heel veel hoogtepunten op te noemen. De eerste nieuwe testwinkel, de laatste Multimate die is omgebouwd. Dit was zeker ook een mijlpaal, maar niet de enige. Dat het een consumentenprijs is, maakt het wel extra speciaal. Daardoor voelt het echt als erkenning, een aanmoedigingsprijs. We zijn op de goede weg en de consument waardeert wat we aan het doen zijn.”

Hoe lang Hubo inmiddels precies bestaat, daarover bestaan diverse theorieën. Voor het vieren van het 55-jarig jubileum wordt uitgegaan van 1967 als formeel oprichtingsjaar, toen de merknaam Hubo werd bedacht en de Hubo-dealerorganisatie ontstond, maar het had ook maar zo 1968 kunnen zijn, toen er voor het eerst een Hubo lichtbak aan een gevel werd gehangen en de naam Hubo officieel gemaakt werd. (Zie ook kader). “Wat in elk geval als een paal boven water staat, is dat we de oudste formule zijn”, aldus Miriam de Bruin. Volgend jaar wordt het gevierd. “Hopelijk wordt dat een normaal jaar, waarin er weer een feestje gevierd mag worden. Niet 50 maar een 55-jarig jubileum vieren, dat is weer eens wat anders. Lekker origineel. Bovendien heeft iedereen ook wel weer zin in iets feestelijks.”

Dichtbij de roots
Toen Hubo in de jaren 60 als formule begon, was de gedachte vooral het ontzorgen van de detaillist. De boodschap richting de consument luidde in die tijd: maak het zelf. Ruim een halve eeuw later ligt de focus bij Hubo vooral op het ontzorgen van de consument: doe het zelf, doe het samen of laat het doen. Tegelijkertijd is Hubo al die jaren dicht bij zijn roots gebleven. “Hubo ondernemers zijn in de basis vakmensen die een winkel zijn gestart, niet andersom. Dat was oorspronkelijk zo en dat is nog steeds zo”, vertelt Van Dongen. Collega De Bruin vult aan: “Recent zijn er wel een aantal wat grotere winkels overgenomen door een heel ander type ondernemer. Die komen bij ons op basis van onze strategie, om waar Hubo voor staat. Die ondernemers zijn meer manager, maar zetten vervolgens wel een vakman op de winkelvloer. Ook dat is een goede ontwikkeling. Een groot bedrijf runnen vraagt om meer dan vakmanschap, de hele stroom erachter is steeds complexer geworden. Vaak zijn het de wat jongere ondernemers die op die andere manier instappen, meer met een bedrijfseconomisch oog kijken: kan ik hier een goede boterham verdienen, heeft dit bedrijf toekomst? Dat ook deze ondernemers voor Hubo kiezen is wat dat betreft een goed teken. En het zorgt daarnaast voor een mooie mix van je winkelbestand.”

Het fundament
Er is ruim een halve eeuw Hubo voorbij. Van 130 winkels in 1968, zijn er 189 Hubo’s in Nederland, waarmee de formule vrijwel landelijke dekking heeft. Van 750.000 krantjes eind jaren ’60 en elke veertien dagen een advertentie in 30 dag- en weekbladen, zijn dat er tegenwoordig zo’n 1,5 miljoen en verschijnen er 40 weken per jaar Hubo-uitingen, in print, op de radio, digitale folders, nieuwsbrieven en natuurlijk online. “We hebben een goed inzicht in onze doelgroep en willen qua marketing niet teveel met hagel schieten, maar juist wat gerichter communiceren. Van oudsher heeft Hubo een wat oudere klantenkring, we zijn bewust bezig dat te verjongen. En dat lukt ook. In het begin was Hubo nog echt de hout- en ijzerwarenwinkel om de hoek, maar inmiddels zijn we een landelijke speler die prima kan concurreren met de grote ketens. Er is veel geïnvesteerd in de winkels en wat er nu staat is een formule met een echt eigentijdse uitstraling”, aldus De Bruin. Angela van Dongen: “We werken echt aan ons fundament. Winkeltechnisch en qua marketing ligt dat er, maar tot op heden werd er ook veel gedaan op buikgevoel. We gaan ervoor, schouders eronder, aanpakken. Dat idee. Prachtig natuurlijk, maar we willen nu zaken echt gaan borgen. We weten dat we het goed doen, maar dat moeten we ook meetbaar maken, het voor volgende generaties goed neerzetten.”

Here to stay
In de afgelopen 55 jaar groeide Hubo uit tot een volwassen formule met een stevige positie in de doe-het-zelf markt. De beste bouwmarkt van het jaar zelfs, aldus de consument in 2021. Gaan de volgende 55 jaar weer net zoveel reuring brengen of is het tijd om achterover te leunen en te genieten van wat er in ruim een halve eeuw is bereikt. De Bruin, lachend: “Hubo is here to stay. Stilstand is achteruitgang, dus dat gaan we zeker niet doen. Er zit nog zoveel ontwikkeling aan te komen. In technologie, of assortimentsgroepen bijvoorbeeld. Je moet je klanten altijd blijven verrassen.” “Onze slogan is niet voor niets HuboHelpt. Wij spelen in op waar de klant behoefte aan heeft. Wat dat over vijf jaar exact is, dat kunnen we nu nog niet voorspellen. Maar we weten wel dat er de komende jaren enorm veel gebouwd gaat worden. Elk nieuw huis betekent zeven verhuisbewegingen. Daar gaat de hele branche van profiteren. En of consumenten het nou zelf willen doen of het liever laten doen, onze kracht is dat we het beiden bieden. Trends komen in golfbewegingen. Lange tijd was iets met je handen doen een no go. Nu is doehetzelven weer hip, daar heeft corona zeker bij geholpen. Maar voor ons maakt het niet uit welke trend bovenliggend is. Hubo helpt, of iemand nou zelf wil klussen of dat liever aan ons overlaat”, aldus Van Dongen.

“Nederland is nog zeker niet verzadigd qua Hubo winkels, er zijn nog wel wat lege plekken. En ik blijf geloven dat er behoefte is aan een grote landelijke speler én aan de lokale spelers. Het belangrijkste is dat je een duidelijk gezicht laat zien. Zit je in het midden, niet de grootste, niet de goedkoopste, niet de meest gespecialiseerde, dan moet je dus ergens anders in uitblinken. In het midden is heus ook plek, maar je moet consument wel duidelijk maken wie je bent. Wij zijn blij dat wij die keuze al gemaakt hebben. En dat dat ook gezien en gewaardeerd wordt.”
 
 
 
Karwei Management | 2021 - oktober | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?