COVID-19 had impact op apparatuurverkoop
 
Jaarcijfers van APPLiA
De IFA-beurs in Berlijn kon dit jaar vanwege de onduidelijke situatie op gebied van corona niet doorgaan. Toch besteden we in deze KIM-editie aandacht aan apparatuur, door de cijfers van APPLiA (v/h Vlehan) over 2020 nader te bestuderen. In de KIM november-editie komen apparatuur-noviteiten uitgebreid aan de orde.
 
Vaatwassers
“Het jaar 2020 is in alle opzichten uitzonderlijk geweest”, zo laat APPLiA (fabrikanten en importeurs van elektrische huishoudelijke apparaten) weten. “De uitbraak van COVID-19, dat in maart 2020 de kop op stak, heeft een grote weerslag gehad op de verkoop van elektrische huishoudelijke apparaten. Ondanks coronamaatregelen was het een goed jaar voor de verkoop van huishoudelijke apparaten.” Dat blijkt ook uit het segment Vaatwassers. De verkochte aantallen namen toe naar 546.000. De omzet nam in vier jaar toe van 290 mln naar 345 mln euro.

Fornuizen & ovens
APPLiA: “2020 begon in Nederland als een normaal jaar met enkele procenten groei ten opzichte van 2019. In maart gaat de wereld op slot en geven de lock-downs wereldwijd een enorme druk op de besteding aan groothuishoudelijke apparaten. In Nederland zien we een tegenovergestelde ontwikkeling en trekt vanaf dat moment de groei juist aan.” Bij de fornuizen en ovens groeide het aantal verkochte apparaten van 279.000 naar 308.000. De omzet nam toe naar 258 mln euro.

Afzuigkappen
“Opvallend is dat consumenten in 2020 besluiten niet af te wachten tot hun groothuishoudelijke apparaat is versleten voor zij overgaan tot de aankoop van een nieuw apparaat”, concludeert APPLiA. “Geld dat gereserveerd was voor etentjes en vakanties wordt geïnvesteerd in nieuwe apparatuur. Een aanzienlijk deel van de consumenten heeft eerder dan gepland een of meerdere apparaten in huis vervangen.” Het segment afzuigkappen profiteerde door een toename van verkochte aantallen van 318.000 naar 337.000. De omzet groeide naar 132 mln euro.

Kookplaten
“Door het sluiten van de traditionele winkels tijdens de verschillende lockdowns kreeg de online verkoop wereldwijd een enorme boost”, zo kijkt APPLiA terug. “In 2020 is het aandeel online omzet binnen groothuishoudelijke apparaten gestegen van 25 procent naar 30 procent. De groei in de markt zat afgelopen jaar dus voornamelijk online.” Tot slot kijken we nog even naar het segment Kookplaten, dat afgelopen jaar het minst groeide: van 363.000 naar 366.000. Wel nam de omzet in de afgelopen vier jaar toe van 221 mln naar 272 mln euro.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - september | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken