De toekomst van de retail
 
De omzet van internetverkopen binnen de detailhandel steeg in het tweede kwartaal met meer dan 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Na een recordgroei van 85 procent in de eerste drie maanden toen veel winkels nog gesloten waren, gaat de groei dus gewoon door. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie, waarbij de klant volledig centraal staat. De sleutel is de mobiele telefoon, de cruciale verbinding tussen beide werelden. Ondernemers die met eigen ogen willen zien waar dat allemaal toe kan leiden, kunnen terecht in de Future Store Arnhem, powered by Rabobank waarin de online en offline wereld samensmelten. Alles wat online al volstrekt normaal is, is hier in een fysieke omgeving samengebracht waarbij meer dan zeventig bestaande innovaties samenkomen.
Want fysieke winkels hebben wel degelijk een toekomst, in combinatie met online. Klanten die meer online zijn gaan kopen, hebben de voordelen van online ervaren; gemak, volop keuze, goede prijsperceptie. Zij zullen deels wel terug willen naar de winkel, maar alleen als die winkel toegevoegde waarde heeft ten opzichte van het online kopen. Veel winkels zijn een pakhuis met een kassa en dat is nu niet meer voldoende. Die toegevoegde waarde zit vooral in de deskundigheid van personeel en de beleving van de winkellocatie.
We zien op gebied van online en offline verschillende ontwikkelingen. Enerzijds werden in de eerste zes maanden van 2021 maar liefst 10.340 webwinkels ingeschreven bij de KvK. Volgens dataspecialist BoldData komt het totale aantal geregistreerde webshops daarmee op 72.690 nadat er in heel 2020 al 13.675 webshops bijkwamen. Vooral webshops in voeding en huis- en tuinartikelen blijken populair onder starters.
Tegelijkertijd ziet zelfs Amazon de kracht van fysieke winkels. Het is van plan grote winkellocaties te openen die op warenhuizen lijken, aldus The Wall Street Journal. De online gigant heeft de plannen voor eigen warenhuizen zelf nog niet bevestigd maar zette de afgelopen jaren al fysieke stappen met de overname van supermarktketen Whole Foods en met kassaloze supermarkten.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - september | Pagina(s) 33
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken