De retailzomer begint zonnig
 
Omzetgroei non-food winkels
De zomer begon in de maanden mei en juni voor de non-food retail redelijk zonnig. De omzet van de non-food winkels groeide, Dat geldt ook voor de winkels in meubels, woninginrichting, doe-het-zelf artikelen en keukens. Het consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen namen toe. Maar INretail maakte wel enkele duidelijke kanttekeningen hierbij.
 
Retail-omzet
De omzet van de non-food winkels groeide in juni 2021 met 8 procent, zo geven de CBS-cijfers aan. “Het volume was 5,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van juni 2019 lag de omzet van non-food winkels in juni 2021 bijna 17,8 procent hoger.” Wanneer we kijken naar de totale retail, dan zien we in mei een groei van 9,5 procent en in juni een groei van 6 procent. (Bron: CBS)

Omzet woonbranche
“Wanneer we kijken naar de woonbranche, dan zien we dat de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelf artikelen, keukens en vloeren in juni hoger was dan een en twee jaar eerder”, meldt het CBS. De winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben echter minder omgezet dan in juni 2020, maar meer dan in juni 2019. (Bron: CBS)

Consumentenvertrouwen
“Het consumentenvertrouwen kende in april 2020 de sterkste daling ooit gemeten”, zo kijkt het CBS terug. “In november en december 2020 veerde het consumentenvertrouwen gedeeltelijk terug, en steeg in de maanden daarna licht.” Het consumentenvertrouwen kwam in juni 2021 uit op -3  Het consumentenvertrouwen is daarmee weer bijna op het niveau van -2 van begin 2020. (Bron: CBS)

Producentenvertrouwen
In de eerste helft van 2021 is ook de stemming onder ondernemers in de industrie verbeterd, aldus het CBS. Het producentenvertrouwen ging van 0,6 in januari naar 11,5 in juni. Het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar is 0,4. Het vertrouwen van de ondernemers bereikte in juni 2021 de hoogste waarde (11,5) en in april 2020 de laagste waarde (-28,7). Het producentenvertrouwen ligt momenteel ruim boven het langjarig gemiddelde. (Bron: CBS)
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - augustus | Pagina(s) 20
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken