Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Wij onderscheiden ons met totaalplaatje en persoonlijk contact”
 
Sanitair- en keukenspecialist Adrie Hoefnagel:
Hoefnagel Tegels Keuken & Sanitair is een echt familiebedrijf. Niet alleen letterlijk, maar ook gevoelsmatig. “Het wij-gevoel is hier sterk. Daardoor doen mensen makkelijk een stapje meer”, vertelt Adrie Hoefnagel, samen met zijn broer William eigenaar van het keuken- en sanitairbedrijf in Sprang Capelle dat al sinds 1969 bestaat. Sinds (bijna) tien jaar is Hoefnagel aangesloten bij de formule Baden+. STS zocht de ondernemer op en sprak met hem en Baden+ eigenaar Saskia Euwe over het familiebedrijf en de kracht van samenwerking.
 
Sinds 1993 werkt Adrie Hoefnagel in het bedrijf dat eind jaren zestig door zijn ouders werd gestart. In eerste instantie met enkel tegels, vanuit een schuur achter het ouderlijk huis. In 1974 werd een oude melkfabriek middenin het dorp Sprang Capelle betrokken, de locatie waar Hoefnagel tot op de dag van vandaag is gevestigd, al is de showroom inmiddels wel een stukje groter dan destijds. Wie door de entree aan de zijkant naar binnenloopt, wordt verrast door de enorme ruimte die achter de voordeur verscholen gaat. Links een groot aantal fraaie badkameropstellingen, rechts de keukens en achterin een riante tafel waar koffie gedronken kan worden, met daarachter het tegelgedeelte met een enorme verscheidenheid in soorten, maten en kleuren. “Mijn ouders zijn begonnen met tegels, maar hadden hier al snel ook een aantal keukenopstellingen staan. Een jaar of zes later kwam daar ook sanitair bij. Dat is de vooruitziende blik van mijn vader geweest. Met keukens focusten zij al op het totale ontzorgen van de klant en dat ging hij vanaf eind jaren tachtig ook voor sanitair doen. Iets wat zeker in die tijd heel bijzonder was. Het was een tak die echt bij de loodgieter lag, dat wij dat erbij gingen doen was destijds best apart. In dat opzicht durfde mijn vader wel buiten de lijntjes te kleuren.” Hoefnagel senior reageerde op vragen uit de markt en was daarmee zijn tijd vooruit. “We combineerden de aannemersrol met die van installateur en keuken- en badkamerspecialist en dat doen we nog steeds. Als je die verschillende disciplines bundelt, bereik je tijdswinst, kostenbesparing én gemak voor de consument, die daardoor maar één aanspreekpunt heeft. Dat zag mijn vader toen al.”

One-stop-shop
Als jongetjes groeiden Adrie, William en broer Robert - die niet in het familiebedrijf werkt - op tussen de tegels, badkamers en keukens. “Ik ging graag mee naar de bouw, dat heb ik altijd leuk gevonden. Ik vind sowieso alles dat met bouw te maken heeft leuk. In 1993 kwam ik hier werken, mijn broer William al iets eerder. We hebben beiden eerst ergens anders gewerkt; hij bij een collega, ik in de sporthallenbouw. Van oorsprong ben ik bouwkundige/timmerman. William is oorspronkelijk tegelzetter en mijn andere broer metselaar. Wat dat betreft hebben we het complete plaatje in de familie.

Omdat ik altijd in de bouw heb gezeten, heb ik onbedoeld veel geleerd wat nu van pas komt. Een complete verbouwing, bouwkundige oplossingen bedenken, daar draaien we hier onze hand niet voor om. Bij veel collega’s zie je dat daarvoor niet voldoende kennis in huis is. Wij kunnen veel meer dan alleen badkamers en keukens verkopen en plaatsen, in feite kunnen we alles.” Hij geeft een praktisch voorbeeld, een project dat voor komende week op de planning staat: bij een particulier de vloeren in woonkamer, badkamer, toilet en keuken eruit breken, vloerverwarming installeren, nieuwe vloeren erin, installatiewerk, elektra, nieuwe badkamer plaatsen. “Wij bieden echt een one-stop-shop, waarbij we de klant volledig ontzorgen. Voorheen deden we zelfs meer, denk aan een dakkapel of een dakraam plaatsen. Maar daar zijn we mee gestopt. Dan vervreem je teveel van je kerntaak. Word je een aannemer die badkamers en keukens erbij doet. Dat is niet wat we willen. We willen wel ons specialisme behouden. Tegelijkertijd weten we precies hoe alles werkt en kunnen we een hoop regelen en organiseren voor onze klanten. Dat is voor ons ook een stukje service. Zolang de basis maar duidelijk is.”

Persoonlijke aanpakt
Sprang Capelle ligt in het keuken- en sanitair walhalla van Nederland, een regio die geldt als typisch Mandemakers bolwerk. Dan moet je als keuken- en sanitairspecialist goed kijken hoe je het verschil kunt maken. Adrie: “Diversiteit is onze kracht. We hebben verschillende poten waarop we kunnen leunen: badkamers, tegels, keukens, zowel renovatie als nieuwbouw. Daardoor zijn we minder kwetsbaar voor grote partijen om ons heen. En waarin wij denk ik echt het verschil kunnen maken is het feit dat we een familiebedrijf zijn, zowel feitelijk als in uitstraling. We hebben medewerkers die hier al meer dan dertig jaar werken. Onze persoonlijke benadering, het oprechte contact met klanten, daarin kunnen wij ons onderscheiden.”

Die persoonlijke aanpak, werkelijk contact leggen, dat is wat ook formuleorganisatie Baden+ typeert. Hoefnagel hoorde, inmiddels bijna tien jaar geleden, bij de eerste tien ondernemers die zich aansloten bij de club van eigenaar Saskia Euwe. Inmiddels heeft Baden+ 49 leden. “We hebben dus op de goede gewed”, lacht Adrie Hoefnagel. Op zoek naar een partij om zich bij aan te sluiten was hij nooit, maar natuurlijk klopten er met regelmaat formules aan de deur. “Op Baderie na hebben ze volgens mij allemaal weleens geïnformeerd of we ons wilden aansluiten, maar het verhaal was meestal: je krijgt bonussen en inkoopkorting. Daar was ik niet gevoelig voor. Toen kwam Baden+ langs en die hadden een ander verhaal. Inkooptechnisch konden we het zelf prima, maar zij gingen meer in op de marketing. Dat was wat die organisatie voor ons wél interessant maakte.” Euwe vult aan: “Onze filosofie is nog steeds, dat inkoopcondities gewoon goed geregeld moeten zijn, dat is een basisvoorwaarde. Het verschil maak je met het marketingverhaal, je reclame, de ondersteuning op dat gebied. Daar is ons bedrijf echt op ingericht.” Adrie: “Dat is precies hetgeen waarin wij graag samenwerken, de dingen die er voor ons als ondernemer soms bij inschieten. Bovendien zijn het zaken die je als collectief ook beter kunt.” Saskia knikt bevestigend. “Badkamers bouwen is een vak, maar marketing is dat ook.”

Het verschil maken
Op keukengebied is Hoefnagel nog altijd nergens bij aangesloten, maar de badkamerafdeling draait dus sinds een jaar of tien onder de Baden+ vlag. In samenspraak met de organisatie werd in de afgelopen jaren de showroom stapsgewijs aangepast. “De routing was al goed, maar wij zijn wel redelijk franchise vast en dat zie je nu ook in onze showroom. Baden+ is geen harde franchise (zie kader), maar wij laten hier veel zien van wat er in de formule zit, de merken waarmee gewerkt wordt.” Overigens ging de samenwerking niet vanaf dag één zonder slag of stoot. “Dat heeft best wat voeten in aarde gehad. Ik laat me slecht leiden, ben behoorlijk eigenwijs. In eerste instantie werkte we met een kort contract. We waren het niet gewend, zo’n samenwerking,” blikt de ondernemer terug. Al snel kwam hij tot de ontdekking dat het, na de eerste onwennigheid, juist enorm goed werkt. “Het paste me. Zoiets is ook een gevoel en dit voelde goed. Deze samenwerking blijkt helemaal te kloppen.” Euwe: “Adrie en William hoorden bij de eerste ondernemers die zich aansloten, niet heel gek dat ze eerst de kat een beetje uit de boom wilden kijken. Ik was geen nieuwkomer in de markt (Euwe zette de formule Bad in Beeld op en werkte voor Baderie, red.) en kreeg alle leveranciers mee, dat gaf vertrouwen voor de retailers. Bovendien was ik er redelijk van overtuigd dat wij op twee punten echt het verschil maken: onze marketing, die heel compleet is en de lokale ondernemer voorop zet. En daarnaast, wat Adrie ook in zijn bedrijf heeft, dat stukje familiegevoel. Wij gaan echt voor het persoonlijke contact en maken denk ik als mens het verschil. Relaties opbouwen en persoonlijke aandacht, naast de ondernemer staan, dat vind ik heel belangrijk.”

Op de vraag wat de samenwerking met Baden+ hem gebracht heeft, is Hoefnagel helder: “We hadden in deze omgeving al een bekende naam, maar die wordt nu versterkt door de reclame en promotie-activiteiten vanuit Baden+. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat je goed gevonden wordt en echt gezien wordt als een professional. Maar ook het contact met collega-ondernemers binnen de formule is voor mij een toegevoegde waarde. Het voelt heel prettig om af en toe met anderen te klankborden, ervaringen te delen.”

Ambassadeurs
Zijn vader legde de basis voor het bedrijf in Sprang Capelle, Adrie en William maakten, nadat zij in midden jaren negentig het stokje overnamen, de stap naar verdere professionalisering. Er staat een gestroomlijnd bedrijf, meent ook Saskia Euwe. “Dat hebben ze bij Hoefnagel echt goed voor elkaar. Van het eerste verkoopgesprek tot aan de inrichting van het magazijn, alles is strak georganiseerd.” Voor Adrie een vanzelfsprekendheid. “De winst zit in de voorbereiding. Voor mij is dat normaal”, klinkt het bescheiden. Vader Hoefnagel overleed in 2002, moeder woont nog altijd naast het bedrijf. “Zoals het bedrijf er nu bij staat, heeft mijn vader nog net meegemaakt. In 2000 hebben we een grote verbouwing gedaan. We hebben hier nu bijna 1.000 m2 showroom.” In totaal werken er zo’n vijftien medewerkers in het bedrijf, inclusief broers Adrie en William. Of de familielijn in de toekomst wordt doorgezet is nog even afwachten. Er is een derde generatie, maar of die Adrie en William te zijnertijd zullen opvolgen, daarvan heeft hij nog geen idee. Vooruitkijkend filosofeert hij: “Natuurlijk denk ik er wel eens over na of wij het op termijn kunnen blijven winnen van de grote jongens. Wij maken hier niet het verschil op prijs, maar wel met het kleinschalige, het persoonlijke contact.” Over de groeiende concurrentie van online aanbieders zegt hij: “Wij zijn hier de ambassadeurs van merken, maken consumenten enthousiast door onze presentatie en kennis, maar vervolgens kunnen mensen sommige producten tegen stuntprijzen kopen op internet. Ons bestaansrecht komt voort uit het totaalplaatje, maar als de internetaanbieders en grote jongens dat ook gaan bieden, bijvoorbeeld met zzp’ers, dan wordt het misschien lastiger.” Hij voegt er aan toe: “Ik ben niet somber, wij bestaan nu meer dan vijftig jaar en hebben altijd pro actief gehandeld. Bovendien, mede dankzij corona - wat gekkenwerk veroorzaakte qua hoeveelheid werk - zitten we nu al tot maart volgend jaar vol. Maar we moeten wel steeds creatiever zijn om onze boterham te verdienen. Daarom zijn we ook blij met samenwerking Baden+. Je moet blijven zaaien.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - september | Pagina(s) 8
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken