Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Niet alleen Jan Modaal koopt bij Superkeukens
 
Profielen van keukenketens (2)
De komende maanden gaat KIM• in een serie analyses profielschetsen maken van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In elk van deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Op deze manier worden de karaktereigenschappen van onze collega’s duidelijk. In deze editie: Superkeukens.
 
Grafiek 1:
Kopers bij Superkeukens zijn gemiddeld vaker op zoek naar een geheel nieuwe keuken dan gemiddeld en minder vaak vanwege een nieuw huis.

Grafiek 2:
Kopers bij Superkeukens zijn bij hun zoektocht naar een nieuwe keuken beduidend minder vaak op zoek naar kwaliteit, service of garantie, eigentijds ontwerp of innovatieve features.

Grafiek 3:
Voor zij een keuken kopen, kijken klanten van Superkeukens veel vaker dan gemiddeld op het internet.

Grafiek 4:
Superkeuken-klanten informeren zich vaker dan gemiddeld door eerst in de showroom kijken voor zij iets kopen en minder vaak naar de website van deze keten.

Grafiek 5:
Klanten van Superkeukens kopen hun keuken daar vaker vanwege deskundigheid, dichtbij gelegen, goede service en lage prijs dan gemiddeld.

Grafiek 6:
De gemiddelde Superkeukens-keuken kost minder dan de gemiddelde keuken

Grafiek 7:
De bestaande woningen van Superkeukens-klanten zijn daarentegen iets jonger dan gemiddeld

Grafiek 8:
Het gezinsinkomen van de Superkeukens-klant is iets hoger dan gemiddeld

Grafiek 9:
Superkeukens-klanten zijn vaker samenwonend of getrouwd met of zonder kinderen, alleenstaand met of zonder kinderen en minder vaak samenwonend dan wel getrouwd met kinderen dan gemiddeld.

Grafiek 10:
Superkeukens-klanten zijn vaker dan gemiddeld in dienst bij een commercieel bedrijf en veel minder bij de (semi-)overheid. Iets vaker nog student.

Samenvatting
Superkeukens bedient -net als Ikea- een typische markt die op tal van vergelijkingen afwijkt van het gemiddelde. Zo kopen klanten van Superkeukens vaker een compleet nieuwe keuken omdat ze hun oude keuken, die gemiddeld met 13,2 jaar jonger is dan de gemiddelde vervangen keuken (14,6 jaar). Superkeuken-kopers zijn op zoek naar ‘gewonere’ keukens, vragen niet perse goede kwaliteit, goede service, moderne of innovatieve keukens. Uiteindelijk kopen ze daar vanwege de deskundigheid van het personeel, (toch) de goede garantie én dat de winkel dichtbij was.

Onderzoek
Jaarlijks verricht Qudata onderzoek onder ruim 1.000 keukenkopers. Om de analyses in deze serie extra betrouwbaar te maken zijn de resultaten van twee jaren bij elkaar opgeteld. Hierdoor worden eventuele tijdelijke afwijkingen geneutraliseerd.

Dit artikel is verschenen in KIM-8-2021.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - augustus | Pagina(s) 16
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken