Grote uitdagingen, ook na covid-19
 
De retailsector is al jaren in verandering en het speelveld is door covid-19 extra hard door elkaar geschud. Sinds begin juni zijn de coronamaatregelen voor winkels verder versoepeld en we komen dus steeds dichter bij het (nieuwe) normaal. Echter, ook na de corona-pandemie blijven binnen de retailsector structurele en fundamentele veranderingen bestaan.
• Ook in het eerste kwartaal van 2021 heeft de gedeeltelijke lockdown bijgedragen aan de groei van Nederlandse webshops. Er werden 91,6 miljoen online aankopen gedaan (+31 procent) waardoor de online consumentenbestedingen groeiden naar 7,7 miljard euro (+26 procent) volgens de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor. Er waren in het eerste kwartaal van dit jaar meer nieuwe kopers en ook het gemiddelde bonbedrag per online koper steeg sterk. Vooral de ‘in en om het huis’- categorieën (+118 procent) en consumentenelektronica (+86 procent) zijn flink gegroeid.
• Door de coronacrisis is de winkelleegstand in de grootste binnensteden snel opgelopen. Vooral in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven neemt de leegstand flink toe. In Eindhoven staat op dit moment ruim 9 procent van de winkels leeg. Twee jaar geleden was dat 6,1 procent. In Amsterdam steeg de leegstand in twee jaar tijd van 1,4 naar 4,8 procent. Dat is minder dan het landelijk gemiddelde van 7,5 procent, maar het stijgt snel. In de Kalverstraat staat nu 6 procent leeg. Ook in Utrecht gaat het hard met de leegstand. De oplopende leegstand maakt binnensteden snel minder aantrekkelijk, waarbij verloedering op de loer ligt en een neerwaartse spiraal dreigt.
• Om het tij te keren hebben sommige verhuurders van winkelruimte de huren flink verlaagd. De vierkante meterprijs op de beste locaties in Amsterdam is bij nieuwe contracten gedaald van 2.700 naar 2.250 euro volgens winkelvastgoedmakelaar Colliers. In Utrecht daalde de huurprijs op de beste locaties in de hoofdwinkelstraten van de oude binnenstad zelfs zo\'n 40 procent in een jaar.
De retail en de winkelstraten staan dus voor grote uitdagingen komende jaren.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - augustus |
Categorie: Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken