Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Ikea heeft echt eigen klanten
 
Kennismaken met keukenretailers (1)
De komende maanden gaat KIM• in een serie analyses profielschetsen maken van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In elk van deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Op deze manier worden de karaktereigenschappen van onze collega’s duidelijk.
 
1. Ikea-klanten kopen vaker een deel van een nieuwe keuken dan gemiddeld, iets vaker omdat zij aan een nieuwe keuken toe zijn, maar minder vaak omdat zij een nieuw huis gaan betrekken.
2. Ikea-klanten onderscheiden zich van de gemiddelde keukenkoper doordat zij vaker hun beslissing hebben genomen op grond van de lagere prijs, duurzaamheid en goede service. Minder belangrijk in hun overwegingen vonden zij de kwaliteit.
3. Voor zij een keuken kopen kijken Ikea-kopers veel vaker dan gemiddeld op het internet.

4. Ikea-klanten gaan minder dan gemiddeld eerst in de showroom kijken voor zij iets kopen, maar kijken vaker op de website van deze winkel.
5. Ikea-klanten hebben meer dan gemiddeld een duidelijk beeld waarom zij juist daar hun keuken willen kopen. In de allereerste plaats vanwege de lage prijs, maar ook de snelle levering (producten kunnen ze vaak zo meenemen) en goede service. Daarnaast heeft Ikea een goed imago.
6. Zoals te verwachten op basis van de vorige grafieken kost de gemiddelde Ikea-keuken een stuk minder dan de gemiddelde keuken.

7. De bestaande woningen van Ikea-klanten zijn iets jonger dan gemiddeld.
8. Het gezinsinkomen van de Ikea-klant is iets lager dan gemiddeld.
9. Ikea-klanten zijn vaker samenwonend of getrouwd zonder kinderen of alleenstaand zonder kinderen en minder vaak samenwonend dan wel getrouwd met kinderen dan gemiddeld.
10. De Ikea-koper werkt vaker in loondienst (bij een commercieel bedrijf), zit vaker nog op school/studie en is vaker (nog) werkzoekend dan gemiddeld.

Samenvatting
Ikea heeft een duidelijk profiel in de markt. Haar klanten zijn wat jonger, kiezen voor de lage prijzen van het bedrijf, verdienen (nog) iets minder, hebben kleinere gezinnen, al wel een eigen koopwoning, die vaak al bestaand is, werken vaker in loondienst of studeren vaker nog dan gemiddeld.

Dit artikel is verschenen in KIM-6-2021.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - juni | Pagina(s) 14
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties