Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Gardena zet in op verantwoorde tuinbewatering
 
Permanente productinnovatie
GARDENA merkt in alle productcategorieën dat consumenten massaal aan het tuinieren zijn. Nu het eindelijk mooi weer is, laat de Duitse tuinspecialist dan ook nadrukkelijk van zich horen op het gebied van tuinbewatering en focust zij op verantwoord watergebruik. KWM ging aan het begin van het nieuwe seizoen hierover in gesprek met Alwin van der Pluym, marketingmanager van GARDENA Nederland.
 
“Een belangrijke speerpunt voor ons is om consumenten te informeren over onze producten voor verantwoord watergebruik in de tuin. Daarbij kan men er op vertrouwen dat kwaliteit, duurzaamheid en gemak gegarandeerd zijn. Als GARDENA zijn we permanent aan het innoveren en maken we gebruik van nieuwe technologische ontwikkelingen ook op gebied van waterbesparing,” aldus Van der Pluym. Nederlanders die deze zomer weer naar het buitenland trekken, hoeven dus niet per se vakantiehulp in te zetten om hun planten water te geven. Een visitekaartje van GARDENA is het smart system voor de tuin met onder meer automatische besproeiing. Alle aangesloten ‘slimme apparaten’ kunnen bediend worden via een app en door aan het systeem een bodemvochtigheidsensor toe te voegen, wordt waterverspilling voorkomen. Als de tuingrond voldoende vocht heeft, dan wordt een sproeibeurt overgeslagen. Van der Pluym: “GARDENA heeft dit voorjaar ook nieuwe producten geïntroduceerd, waaronder een bodemvochtigheidssensor, die werken met Bluetooth. Je hebt daarvoor dus niet het smart system nodig.” Ook goed nieuws voor balkon- en terrasbezitters. Het AquaBloom-systeem werkt met een zonnepaneel en een waterreservoir zoals een teil of emmer. Daarmee krijgen planten automatisch water ook wanneer je geen buitenkraan of -stopcontact hebt.

Gericht water geven
Volgens de Duitse tuinspecialist kunnen consumenten flink besparen op het drinkwatergebruik in de tuin. Van der Pluym: “Niet alleen helpt een bodemvochtigheidssensor, maar ook gericht watergeven is belangrijk. Dat betekent in de praktijk dat we tuiniers extra wijzen op het watergeven van de tuingrond rondom de wortelkluit van de tuinplanten. De boodschap lijkt goed over te komen want de vraag naar druppelslangen zit flink in de lift. Daarmee bespaart men tot 70% drinkwater.” In 2020 introduceerde GARDENA ook een accupomp voor regentonnen. Sinds dit voorjaar wordt de pomp geleverd met een “Power for All”-accu. Dezelfde batterij kan ook ingezet worden voor andere 18V-gereedschappen van GARDENA en andere merken zoals Bosch en Gloria.

Designprijzen
Recentelijk nam GARDENA Red Dot Awards in drie productgroepen in ontvangst. De jury kende de prijzen toe aan de nieuwe RollUp-slangenboxen, het ClickUp!-systeem en de GARDENA SILENO minimo robotmaaiers. Van der Pluym: “We zijn bijzonder trots en blij dat onze innovaties ook dit jaar weer in de prijzen zijn gevallen. Het is een internationale beloning voor het vele werk dat we stoppen in design, innovatie, kwaliteit en vormgeving.”

Ook vertrouwde producten, zonder accu of smart functies, zijn de afgelopen jaren geoptimaliseerd. Van der Pluym: “Dat zie je bijvoorbeeld aan ons bekende Original GARDENA System waarbij je de tuinslang aan de kraan klikt en ook diverse accessoires aan het eind van de waterslang klikt. Het hele kliksysteem is volledig vorstbestendig en 100% lekvrij.” De accessoire range omvat inmiddels een ruim assortiment gereedschappen waaronder broezen, pistoolspuiten, zwenksproeiers en schoonmaakgerei. Ook aan compact opbergen is gedacht met de introductie van de RollUp slangenboxen. Daarnaast zijn de nieuwe slangenwagens voorzien van een zogenoemde Kick&Stand functie. Daarmee staan ze letterlijk op eigen benen waardoor zelfs als de slang helemaal is uitgerold, de slangenwagen niet omvalt. Van der Pluym: “Als marktleider willen we onze betrouwbaarheid, kwaliteit en gebruiksgemak continu bevestigen aan onze verkooppunten en aan de consument.”

Reclamespots op tv
“GARDENA presenteert zich nadrukkelijk als nummer 1 op gebied van tuinbewatering. Onder meer met tv-commercials richting consument. De reclamespots waren vanaf begin juni nagenoeg overal te zien. Behalve bij NPO, RTL en Talpa stond de commercial ook in het uitzendschema van Discovery Channel, TLC, Eurosport en 24Kitchen. Daarnaast is GARDENA sponsor van de tv-programma’s bij SBS, De Grote Tuinverbouwing en bij RTL4 Eigen Huis & Tuin Lekker Leven, Lodewijks Groene Geluk en Lodewijks Droomtuinen

Pandemie
“Pandemie, transport- en chipcrisis. Ook Gardena ontkomt hier helaas niet aan, ondanks dat het grootste gedeelte van onze producten in Europa geproduceerd. Gelukkig hebben bouwmarkten begrip voor de vertraagde levertijd. We werken dan ook met man en macht om de producten te leveren om te zorgen dat vraag en aanbod elkaar blijven vinden.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - juni | Pagina(s) 26
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken