Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Er is altijd ruimte om te customizen bij Mijn Bad in Stijl”
 
Nieuwste badkamerconcept Mijn BAD
Wie het centrum van Assen bezoekt, kan niet om de prachtige showroom van Domix keukens en badkamers heen. Eigenlijk zou de gloednieuwe showroom in het hart van de Drentse hoofdstad al op 1 april vorig jaar zijn deuren openen, maar vanwege corona werd de opening uitgesteld tot augustus. Vervolgens kwam vlak daarna de lock down in Nederland. Lang verhaal kort: pas sinds kort ontvangt Michel van den Hoofdakker, hoofd showroom bij Domix, eindelijk klanten in de fraaie showroom aan de rand van het winkelcentrum.
 
Een jong bedrijf, maar aan ontwikkelingen geen gebrek in het afgelopen jaar. Want los van corona, maakten de eigenaren van Domix al vrij snel na opening de keuze zich, anders dan bij aanvang, aan te sluiten bij DER KREIS Nederland. Michel van den Hoofdakker vertelt: “We waren pas net begonnen, maar de samenwerking die we hadden met een andere partij pakte niet uit zoals we gehoopt hadden. In september besloten we dat we wat anders wilden. Zo kwamen we in gesprek met DER KREIS en Mijn BAD. Dat bleek een schot in de roos. We hebben een heel bewuste keuze gemaakt voor het keukenconcept Keukenspecialisten.nl van DER KREIS en voor onze badkamerafdeling voor het sanitairconcept Mijn bad in stijl van Mijn BAD. Qua kernassortiment sloot dit heel goed aan bij wat wij hadden en wilden. Maar met name de marketingmogelijkheden die ze bij DER KREIS en Mijn BAD bieden gaven voor ons de doorslag.”

Jos Veldhuis, formulemanager Mijn BAD, zag een blind spot in Assen en ging het gesprek aan met de eigenaren van Domix. Hij vertelt: “Anders dan veel andere concepten is Mijn bad in stijl geen formule met franchise verplichtingen. Wij werken samen met zelfstandige ondernemers, die als ‘local hero’ onder hun eigen zorgvuldig opgebouwde naam opereren. Zij zijn aangesloten bij onze organisatie voor de inkoopcondities, private labels en marketingondersteuning. Wij noemen het ook een concept en geen formule. We werken met elkaar in alle opzichten op een zeer vrijblijvende manier en merken dat dit juist veel commitment oplevert. Want als wij met het juiste aanbod komen, heeft onze ondernemer maximaal rendement. Niet alleen in geld, maar ook in klanten.”

Custom made concepten
Een korte organisatieschets: De van oorsprong Duitse organisatie DER KREIS bestaat sinds 1979 en opereert vanaf 1989 ook in Nederland. Jos vertelt hierover: “Het mooie hiervan is dat wij internationaal een grote, sterke speler zijn. Wij zijn echter één van de weinige organisaties die in Nederland geheel zelfstandig opereren. Dat zie je terug in onze leverancierskeuzes en nog sterker aan onze marketingcommunicatieconcepten. Die zijn op en top gericht op de Nederlandse consument.” Oorspronkelijk werd gestart met keukens in 1989 en in 2003 werd de sanitairdivisie Mijn BAD opgestart. DER KREIS is op internationaal niveau een keukengestuurde organisatie die actief is in meer dan dertien landen en nog altijd uitbreidt. Duitsland en Nederland bieden naast keukens eveneens een sanitairdivisie voor badkamerspecialisten. Zowel de Nederlandse keuken- als ook de badkamerdivisie heeft custom made concepten, waarbij de marketingcommunicatie volledig in Nederlandse handen ligt.

Jos licht toe: “In het begin, bij de aanvang in 2003, kon in principe iedere ondernemer toegespitst op de verkoop van sanitiar bij Mijn BAD terecht. Dat is inmiddels niet meer zo. We hebben in 2012 ‘Mijn BAD sanitairspecialist’ in het leven geroepen om de marketingcommunicatie landelijk te verenigen onder één noemer. Een laagdrempelig concept, met veel keuzevrijheid als het gaat om de uitingen. We hebben in die periode in veel showrooms het concept met de belevingsbadkamers gelanceerd. Een groot succes.
In 2019 hebben we vervolgens ‘Mijn bad in stijl’ gelanceerd. In 2018 hebben we dit concept intern uitgedacht. Er waren ondernemers die graag commitment wilden afgeven op uniformiteit in uitstraling en ook in de showrooms. Wij, Nathalie Kleinherenbrink (managing director sales & marketing), Peter Taris (manager inkoop) en ik zijn daarmee aan de slag gegaan. Hieruit is uiteindelijk Mijn bad in stijl ontstaan. Een herkenbaar concept, met een strakkere marketingcommunicatie verplichting. Niet zoals bijvoorbeeld een Mediamarkt of MacDonalds, dat zou de persoonlijke kracht van de ondernemer weghalen. Het is de kunst om de ondernemer op de voorgrond te zetten en er een krachtige marketingcommunicatiesaus overheen te gieten. Er is daardoor altijd ruimte om te customizen bij Mijn bad in stijl. Onze twintig showrooms zijn, mét een eigen gezicht, wel heel herkenbaar.”

Beste van beide werelden
Enthousiast vervolgt Jos: “Het Mijn bad in stijl-logo, dat je kunt uitleggen als een bad of een waterdruppel, en de communicatiestrategie komen uit de koker van Nathalie. We wilden echt een formule neerzetten die het beste van beide werelden kan bieden. De ondernemer ontlasten, met name op marketinggebied, maar tegelijkertijd de vrijheid bieden dat hij zich niet hoeft te houden aan allerlei strakke regels. Niet op z’n huid zitten, maar naast hem of haar gaan staan. Een ondernemer moet ondernemen. Wij hoeven hem niet te vertellen wat ‘ie moet doen, daar word je geen ondernemer voor.”

“Inmiddels telt Mijn BAD in Nederland bijna honderd showrooms. Waarvan ruim de helft actief deelneemt in de concepten. Dat zegt toch genoeg? Twintig ondernemers zijn deelnemers binnen Mijn bad in stijl, een aardig aantal, in minder dan twee jaar”, aldus Jos. “Er zijn ondernemers bij die al Sanitairspecialist waren en een stapje verder wilden gaan. En we hebben een aantal compleet nieuwe showrooms, die zijn opgestart als Mijn bad in stijl. Daar is Domix in Assen een mooi voorbeeld van.”

Michel: “Toen wij het besluit genomen hadden dat we wat anders wilden, waren we er snel uit. Vanaf september hebben we gesprekken gevoerd, vanaf 1 december zijn we deelnemer geworden van Mijn bad in stijl en Keukenspecialisten.nl. Natuurlijk kwamen er op de gevel de conceptnamen bij, maar op de showroomvloer hoefde nauwelijks wat aangepast te worden. Het gaat op natuurlijke wijze, deze samenwerking. Er was maar één belangrijk ding dat we voor Mijn Bad in Stijl wel direct hebben gedaan, en dat is de nieuwste stijlbadkamer in de showroom.”

De stijlbadkamer
Deze stijlbadkamer vormt het meest herkenbare element in elke Mijn bad in stijl showroom. “Met ons concept willen we ondernemers iets bieden met mooie bonussen, goede voorwaarden, personalisatie in communicatie en een paar duidelijke afspraken. Heel simpel eigenlijk. We hebben de 50-50 assortimentscommitment, customized herkenbaarheid in-en outstore én de verplichte opname van onze stijlbadkamer, die tweejaarlijks wordt vervangen. De nieuwe, nummer twee, is net een paar weken klaar. Deze stijlbadkamer vormt de kern van het Mijn bad in stijl assortiment, representeert de nieuwste trends én zorgt voor herkenbaarheid.” De stijlbadkamer omvat alle elementen die je in een fraaie badkamer terugvindt en bestaat uit producten van diverse kernleveranciers. In het MOODS magazine, het eigen lifestyle magazine van Mijn bad in stijl, prijkt de fraaie badkamer prominent op de cover. “Het magazine is een zeer belangrijk instrument voor onze ondernemers. De omslag wordt gepersonaliseerd, met een foto van de betreffende showroom, de medewerkers en de adresgegevens. Op die manier heeft elke Mijn bad in stijl ondernemer zijn eigen magazine. Voor Domix is het hun eerste uitgave. Net zoals ze voor het eerst een stijlbadkamer in de nieuwe showroom tonen. Ook in deze tweede versie van de stijlbadkamer zit weer een grote verscheidenheid aan leveranciers.”

Paradepaardje
“In onze stijlbadkamer laten we een totaalplaatje zien. Het klopt, met alle details bij elkaar, alle elementen. Ook de laatste trends komen aan bod. We hebben gekozen voor mat wit met een prachtige mediterrane tegel. Trends in sanitairland duren best lang. De stijlbadkamer van twee jaar geleden, van 2019 dus, staat nog steeds in alle showrooms. Niemand haalt ‘m eruit, terwijl hij in principe nu verkocht kan worden, omdat er een nieuwe is. Maar hij is nog steeds mooi en trendy, met mat zwarte industriële elementen”, aldus Jos. De twee sferen vullen elkaar goed aan. Industrieel, de look van 2019, naast mediterrane pasteltinten in combinatie met mat wit in de versie van 2021. Als Mijn bad in stijl ondernemer moet je één stijlbadkamer afnemen. Maar je mag ook nummer één houden en twee nog niet, niets is verplicht. “Evengoed wordt ook de tweede stijlbadkamer door de ondernemers omarmd. Soms is ruimte een issue, we laten ook wel eens het bad weg, als het niet anders kan. Ook dat past weer bij onze organisatie, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat, we zijn flexibel.” Bij Domix, met een showroom van ruim 1.200 m2, werd de nieuwe stijlbadkamer zelfs iets vergroot, om alles optimaal te presenteren (zie foto). “De stijlbadkamer wordt overal gepresenteerd, op social media kanalen, onze website en op de cover van het MOODS magazine. Onze marketingafdeling zet hier zwaar op in, het is echt ons paradepaardje. Consumenten komen binnen met het magazine in de hand om deze badkamer te bekijken.”

Loyaliteit en tevredenheid
De Mijn BAD marketingaanpak was voor Domix een belangrijke motivatie te kiezen voor DER KREIS Nederland. Evenals de vrijheid om naast de kernleveranciers ook met anderen te werken. Michel geeft een voorbeeld: “Wij werken al lang met tegelleverancier Michel Oprey en dat zijn we blijven doen. Dat dat kan, naast kernleverancier Julius van der Werf, zorgt voor een mooie aanvulling.” Jos vult aan: “Loyaliteit en tevredenheid zijn een groot goed. Een ondernemer moet tevreden zijn en kunnen blijven ondernemen.”

Het is hard gegaan met Mijn bad in stijl. Twintig ondernemers in slechts twee jaar tijd, is dat ook de wens richting de toekomst? Jos hangt er liever geen cijfers aan. “We hebben vooraf, in 2018, weleens tegen elkaar gezegd: het zou mooi zijn als we over een jaar tien showrooms hebben. Dat waren er na een jaar al zestien en inmiddels dus al ruim twintig. Bovendien, we willen ook niet iedereen erbij hebben. Showrooms moeten wel een bepaalde uitstraling hebben, willen ze het Mijn bad in stijl concept kunnen voeren. We hoeven niet met tientallen te groeien de komende jaren. Kwaliteit gaat bij DER KREIS Nederland boven kwantiteit.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - juni | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken