Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
GAMMA viert vijftigste verjaardag
 
Nederlands eerste bouwmarktketen ziet Abraham
Bouwmarktketen GAMMA bestond op dinsdag 11 mei precies 50 jaar. Nederlands oudste bouwmarktkformule werd in 1971 opgericht door een groep bouwmaterialenhandelaren nadat zij tijdens een reis in de Verenigde Staten het concept ‘home improvement center’ hadden gezien. Zij besloten dit vernieuwende winkelconcept naar Nederland te brengen en openden in Breda het eerste filiaal van GAMMA.
 
Sindsdien groeide de winkelketen hard en wist GAMMA Nederland massaal aan het klussen te krijgen. Vandaag de dag telt de GAMMA keten maar liefst 167 bouwmarkten in Nederland.? ?Hoewel GAMMA oorspronkelijk bedoeld was voor kleine aannemers, waren het vooral particulieren die de eerste bouwmarkt in Breda bezochten. In de jaren 70 groeit de doe-het-zelfmarkt in Nederland enorm. De ene na de andere GAMMA-bouwmarkt wordt geopend. Het concept sloeg vanaf het eerste begin aan en in tien jaar tijd werden er meer dan 45 winkels geopend. Eind jaren 70 zet GAMMA de eerste stappen op de Belgische markt. GAMMA was ook een van de eerste ketens die geen eigen winkels had, maar werkte met franchisenemers. Bijzonder is dat vandaag de dag veel franchisenemers van het eerste uur of hun kinderen aandeelhouder zijn van het moederbedrijf Intergamma.

Verschillende soorten winkels
Als de markt in de jaren 80 stagneert, besluit Intergamma dat er verschillende soorten winkels moeten komen. Het neemt LANSER, een kleine keten van doe-het-zelf-zaken over en richt BOUWMAAT op: een bouwmaterialenhandel voor de kleine aannemer. De organisatie krijgt een divisiestructuur. De verschillende divisies hebben een grote mate van zelfstandigheid. In 1990 zijn er in Nederland 93 GAMMA-bouwmarkten, 5 BOUWMAAT-bedrijven en 8 LANSER-winkels. Er zijn ook nog 23 GAMMA-bouwmarkten in België. Begin jaren 90 besluit Intergamma haar activiteiten te beperken tot dat waar ze het beste in is: de grootschalige doe-het-zelf. LANSER wordt verkocht en BOUWMAAT wordt verzelfstandigd. In 1991 neemt Intergamma Karwei Holland Nationaal bv over, ook een keten van bouwmarkten op basis van franchising. De organisatie wordt ingericht volgens het formulemodel, waarbij de commerciële formules GAMMA Nederland, KARWEI en GAMMA België ieder voor de eigen inkoop, publiciteit en verkoopbegeleiding zorgen. Gezamenlijk maken ze gebruik van een aantal centrale afdelingen zoals administratie, automatisering en personeelszaken. Marktontwikkelingen en veranderende inzichten leiden echter al snel tot centralisatie van alle functies.? 
Woningverduurzaming?GAMMA kreeg met haar doe-het-zelf-concept in de afgelopen 50 jaar nagenoeg heel Nederland aan het klussen. Veel huisinnovaties, zoals laminaat, mengverven, FSC-gecertificeerd hout, glazen douchecabines en accuboormachines werden door GAMMA bereikbaar gemaakt voor alle Nederlanders. Vandaag de dag kunnen klanten bij GAMMA terecht voor alle klussen, groot en klein, en de laatste jaren zet het bedrijf in op woningverduurzaming. Zo maakt GAMMA het heel eenvoudig om zelf of via een professional woningen volledig te isoleren of zonnepanelen aan te schaffen. Een ding is er niet veranderd en dat is dat GAMMA zich altijd in de kijker speelt met opvallende reclamecampagnes, zoals die van Sjaak en Freek-Willem. Ook was GAMMA via haar moederbedrijf Intergamma het eerste doe-het-zelfbedrijf dat in Nederland een webshop en een app introduceerde waarmee klanten producten kunnen bestellen en honderden klusvideo’s kunnen bekijken. Jaarlijks worden er zo’n 30 miljoen bezoeken gebracht aan GAMMA bouwmarkten en bijna 100 miljoen bezoeken aan de GAMMA website met webshop.? ?Van ‘Dat zeg ik, GAMMA’ naar ‘Ik kan het’?Harm-Jan Stoter, CEO van Intergamma: “Voor veel Nederlanders is hun huis en tuin vanzelfsprekend de belangrijkste plek in hun leven. Het is de plek waar men eet, leeft, tijd doorbrengt met familie en vrienden en tegenwoordig ook steeds meer werkt. Wij zijn er trots op dat we al vijftig jaar onze klanten mogen helpen bij het verbouwen, verbeteren en verduurzamen van hun huis en tuin. Niet voor niets luidt onze slogan nu ‘Ik kan het’. Wij geloven echt dat klussen bij elke Nederlander in de genen zit. Wij zijn er dan ook voor iedere klus en voor alle klussers in Nederland, fanatiek en meer ervaren of diegenen die alleen af en toe een wandje schilderen of plankje ophangen. Maar soms heb je daar wel wat ondersteuning bij nodig. Wij willen Nederland helpen om hun thuis écht helemaal van henzelf te maken.”? ?Campagne 50 jaar GAMMA?GAMMA viert haar verjaardag met een zeer uitgebreide multimediale campagne. In deze campagne vertelt GAMMA hoe het klussen van generatie op generatie over is gegaan. In de afgelopen vijftig jaar hebben de Nederlanders zich het klussen eigen gemaakt. Er zijn daarbij eigen eigenzinnige manieren van klussen ontstaan, die van generatie op generatie worden doorgegeven. ”Daarom gaan we vijftig jaar GAMMA vieren door een ode te brengen aan deze eigenzinnige manieren van klussen, die generaties familieleden kenmerken. We hebben onderzoek gedaan naar deze maniertjes onder 1000 consumenten, en de twee belangrijkste: potlood achter het oor en fluiten staan centraal in onze campagne ’Klussen zit in onze genen’; in die van ons en van onze klanten. Daarnaast zal GAMMA50 worden gevierd met een uitgebreid programma aan win-, spaar- en kortingsacties.  Natuurlijk wordt dit ook gevierd samen met de medewerkers. Al die duizenden medewerkers staan al jarenlang dagelijks klaar om onze klanten te helpen met alles wat ze nodig hebben voor hun klus.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken