Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Werken met ILVE moet voor retailers leuk zijn”
 
Frans Kluijfhout en Thomas van Halsema:
Ongeveer anderhalf jaar geleden, werd er in Barendrecht begonnen met een bijzonder project. “De introductie van ILVE Nederland. ILVE was in Nederland vooral met haar fornuizen als huisfabrikant van Boretti bekend geworden.” We spreken in Barendrecht met de initiatiefnemers, Frans Kluijfhout en Thomas van Halsema over deze interessante stap.
 
“Er kwam een eind aan de fabricage voor derden door ILVE. Voor het bedrijf, dat sinds 1968 keukenapparatuur maakt, een prachtig momentum om de bakens te verzetten”, vertellen Frans Kluijfhout en Thomas van Halsema. “Met de ervaring opgedaan door leveranties aan de Verenigde Staten en Australië onder hun merknaam ILVE, werd besloten nieuwe markten te ontsluiten en een nieuwe koers te gaan varen. Er werd een geheel nieuwe lijn fornuizen ontwikkeld, die door hun design en hoogwaardige kwaliteit onder de noemer ‘New Generation’ werden geïntroduceerd. Duurzame fabricage, eigen merknaam, top design en als gezegd een technisch hoog kwaliteitsniveau. Inmiddels vinden ILVE fornuizen hun weg wereldwijd.”

Lange geschiedenis
ILVE was in Nederland op zoek naar iemand, die kennis had van fornuizen en ervaring in het
neerzetten van een merk in de markt. Ze kwamen terecht bij Frans Kluijfhout. Hij heeft een lange geschiedenis binnen de keukenbranche. Van keukenretail tot het in de markt zetten van het merk Falcon.
Frans Kluijfhout: “Mijn filosofie is: Bezig blijven, hersenen en lijf fit houden en vooral samenwerken met jonge mensen, geef ze een kans. Uiteraard is het voor mij als inmiddels 70-plusser niet zomaar een stap om voor het merk ILVE te kiezen. Ik geloof heilig in het merk en de visie van de ILVE fabriek. Ik hou van een uitdaging. Thomas met zijn marketing, IT-kennis, frisse ideeën en mijn ervaring zijn een reeds bewezen uitstekende combinatie.”

Gelijke passie
Thomas van Halsema: “Ik zag een samenwerking met Frans direct zitten, omdat hij de weg kent in de keukenbranche met zijn jarenlange ervaring. Ik ben nieuw maar heb wel een duidelijk plan en een heldere visie voor de korte en de lange termijn. Samen vormen we op deze manier een sterke combinatie. Ons dealernetwerk bestaat inmiddels uit 18 geselecteerde verkooppunten. Veel retailers zijn al bekend met ILVE, mede vanuit hun contacten met Boretti. ILVE speelt goed in op de wens van de consument en de marktontwikkeling. De combinatie van prachtige designs met verfijnde afwerkingen zoals touch-screen displays, soft-closing scharnieren en vernieuwde kooktechnieken maakt dat de fornuizen geliefd zijn bij de klant die geeft om kwaliteit.”

Selectieve distributie?“We hebben gekozen om stap voor stap ons merk in de markt te zetten. Dit betekent dat we een geselecteerd dealernetwerk opbouwen waarbij we prima marges voor de retailer waarborgen. We zijn een premium merk en daarbij willen we te alle tijden de kwaliteit bieden die past bij het merk. Van het eindproduct, aftersales tot het nakomen van onze beloftes. We beloven een leveringstermijn van zes weken op nieuwe bestellingen en dit maken we al een jaar lang waar tijdens de crisis. Een goede samenwerking met de fabriek is de basis van ons succes. Toen ik in gesprek zat met de CEO van ILVE sprak hij de mooie woorden: ‘La collaborazione sincera e sentita, usualmente da reciproca soddisfazione’. Dit betekent min of meer: Een oprechte en eerlijke samenwerking geeft wederzijdse voldoening.”??Het ILVE programma?Het gaat volgens Thomas en Frans om een prachtig programma van fornuizen en afzuigkappen met bijpassende inbouwapparatuur en koelkasten. “De fornuizen zijn verkrijgbaar van 60 cm tot en met 150 cm breed. De 60, 90 en 100 cm modellen zijn ook verkrijgbaar met een krachtige inductiekookplaat. Het ILVE programma bestaat uit vijf stijlen waarbij de landelijke stijlen zich weer kenmerken door een diversiteit aan kleur en afwerkingen. De moderne lijnen bestaan uit het basismodel de Pro Line en de Professional met haar moderne lijnen en ronde knop. De Nostalgie en de Majestic zijn de landelijke stijlen binnen het programma. Laatst genoemde is in Nederland misschien wel een van de meest bekende fornuizen, echter nu nog veel fraaier en ge-upgrade met een touch screen display. Daarnaast is er een nieuwe stijl: Panoramagic. Deze high-end toplijn van ILVE is spectaculair en heeft een futuristische uitstraling. Het is een re-design van het eerste fornuis ooit ontwikkeld door ILVE. Dankzij een Italiaans designbureau is de vernieuwde Panoramagic een verbluffend fornuis. Nog mooier is dat dit model met touch screen display en knoppen met Led-verlichting ook verkrijgbaar is met een krachtige inductiekookplaat. Naast de stijlen is er ook nog de Colonna Stellata (Star Column). Bestaande uit een 3-in-1 oven (magnetron, multifunctionele- en stoomoven in één) Blast chiller, vacumeerlade en opberglade.”

Online platform?“Om onze catalogus voor de retail overzichtelijk te maken hebben we alles gedigitaliseerd”, vertelt Thomas van Halsema. “Ons digitale platform, dat volledig in het Nederlands gelanceerd wordt, bestaat uit het complete programma producten, sfeerfoto’s, productfoto’s, specificaties en functies, technische tekeningen en een 3D configurator met ‘augmented reality’. Met een inlogcode krijgt een retailer toegang tot zijn eigen omgeving waar bestellingen geplaatst kunnen worden. In de oriënterende/adviesfase kunnen retailers samen met hun klant het fornuis ontwerpen met onze 3D configurator. Het fornuis kan middels ‘augmented reality’ via een smartphone of tablet in de ruimte geplaatst worden waar men op dat moment staat. Zo maken we het aankoopproces aantrekkelijker en eenvoudiger, maar vooral een unieke beleving. Door ons platform te gebruiken wordt het eenvoudig om zelf snel en simpel de juiste informatie te vinden. Door de configurator te gebruiken wordt direct een artikelcode gegenereerd; zo wordt door de retailer altijd simpel het juiste product besteld. Via de back-end wat dus ook als inkoopplatform ingezet zal worden, kunnen we alle data van onze klanten beheren.”

Ontzorging?“We doen er alles aan om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken om met ons merk te werken. Waarbij marges voor de retail natuurlijk heel belangrijk zijn. Maar we gaan verder dan dat. Het gaat om ontzorging in de breedste zin van het woord. We komen op locatie bij retailers om verkoopafdelingen te helpen en te ondersteunen om het merk te leren kennen. En vooral enthousiast te maken omdat ze dit vervolgens uitstralen naar hun klanten. Daarnaast hebben we een ILVE Installatieteam; we hechten veel waarde aan de juiste installatie. Dit is een cruciaal punt als start van een lange levensduur van het fornuis. Zeker bij inductiefornuizen en grote fornuizen zien we dat dit heel belangrijk is. Ons serviceteam voert dit van a tot z uit in opdracht van een retailer of assisteert en adviseert indien gewenst.
ILVE is een prachtig merk met premium producten voor het hogere segment geworden. Er wordt nu gezegd ‘ILVE is not Italian, but multinational’, een wereldwijde speler met nu ook ILVE Nederland. En het stopt hier niet, er komen nog meer indrukwekkende en innovatieve modellen aan, ook op inductiegebied.”??
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - mei | Pagina(s) 28
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google