Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
70 Jaar onderdeel van het Nederlandse interieur
 
Luxaflex Raamdecoratie & Zonwering
Dit jaar is het feest voor Luxaflex. Het merk viert samen met consumenten en dealers haar 70-jarig bestaan. Dat betekent een jaar vol acties, verrassingen en een terugblik op de historie van Luxaflex. We spraken met directeur Kees Commijs en Marketingmanager Jaap-Jene Langevoord over geschiedenis en toekomst van een merk dat niet meer weg te denken is uit de Nederlandse interieurs.
 
Kees Commijs, directeur van Luxaflex Nederland vertelt: “Al zeventig jaar lang kiezen Nederlanders voor onze raambekleding bij het inrichten van hun huis. Wij zijn er trots op dat we bijdragen aan het thuisgevoel en onderdeel zijn van zoveel interieurs. Door te blijven inspelen op trends en behoeften als duurzaamheid en innovatie en door onze krachten te bundelen met Luxaflex dealers die net zo ambitieus zijn als wij, is Luxaflex tot op de dag van vandaag een sterk merk.” Commijs benadrukt de belangrijke rol die de dealers spelen voor Luxaflex. “Wij hadden deze positie natuurlijk nooit kunnen bereiken zonder onze dealers. Zij hebben een belangrijke rol in het advies naar de klant toe, het meten en het uiteindelijk monteren. Wij leveren immers een halffabricaat, waar de eindgebruiker pas echt het optimale uit haalt als het product gemeten en gemonteerd is.” Commijs prijst de dealers voor hun inbreng. “Zij houden ons scherp, voeden ons met marktinfo en geven ons inspiratie. Omdat we sinds 2003 met de heldere concepten Gallery, Inspiration en Select werken zijn de wederzijdse verwachting duidelijk en door het wegvallen van de groothandel in de jaren ’00, hebben we met de meeste van hen een directe open lijn die voor ons vitaal is.”

Zeventig jaar innovatie
Marketingmanager Jaap-Jene Langevoord loodst ons door de historie van het merk en geeft een kijkje in de toekomst. “Luxaflex is het belangrijkste raamdecoratiemerk van Hunter Douglas, dé wereldmarktleider in raambekleding en architecturale producten. Het merk ontstond in 1951 en werd bekend door de introductie van de aluminium horizontale jaloezie. Dankzij dit uitstekende ontwerp en praktische functionaliteit werden ze in korte tijd een zeer gewilde raambekleding.“

Tot op de dag van vandaag, introduceert Luxaflex nieuwe, baanbrekende producten. Al snel werd het assortiment uitgebreid met horren en rolgordijnen, stuk voor stuk producten die mede beeldbepalend zijn voor de Luxaflex-collectie.
Het productaanbod werd vanaf de jaren zestig uitgebreid, waarbij textiel een steeds belangrijker aspect werd, zoals verticale jaloezieën, Plissé Shades en Duette Shades. Ook Twist rolgordijnen en Silhouette Shades maakten hun entree. Het productportfolio van Luxaflex blijft zich vernieuwen, met als meest recente toevoegingen de (vouw)gordijnen en Shutters.

Een duurzame toekomst
De komende jaren kunnen we nog meer nieuws en innovatie verwachten vanuit Luxaflex. Langevoord: “Het is niet het meest in het oog springende, maar de belangrijkste innovaties die we doen liggen op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en het slim gebruiken van grondstoffen. Ons aluminium bestaat voor tenminste 95 procent uit gerecycled basismateriaal en heeft een Cradle To Cradle Bronze certificaat. In onze collecties textielproducten hebben steeds meer stoffen een Ökotex certificatie en met Sea-Tex bieden we een stof aan die van gerecycled oceaanplastic gemaakt is.”
Ook bamboe is een grondstof die je meer en meer terug ziet komen in de Luxaflex collecties. Langevoord: “Bamboe is een grassoort die na het oogsten blijft groeien, een sterke vezel met een houtstructuur oplevert en daardoor een zeer duurzame vervanging is voor bijvoorbeeld hardhout of katoen. Onze collectie houten jaloezieën is ook met bamboe verkrijgbaar; ecologisch verantwoord en afkomstig van speciale plantages met een minimale voetafdruk. Daarnaast bieden we in onze collectie Duette Shades een aantal stoffen aan waarin 25 procent bamboevezel is verwerkt. Dit zorgt voor een mooie structuur en is tegelijkertijd duurzaam.”

70 jaar inspiratie
Wat ook veranderd is in de afgelopen 70 jaar is de consument en het aankoopgedrag. Langevoord: “Vroeger was het vrij eenvoudig. De lokale woninginrichter nam bij het trouwen je hele huis op en alles werd op één adres aangeschaft, inclusief advies en stoffering. De consument van nu oriënteert zich meer en meer online, zoekt zelf naar kleurencombinaties en productspecificaties en is zijn eigen stylist. Zoals Kees Commijs eerder al aangaf, hecht Luxaflex sterk aan haar dealernetwerk. We investeren zowel online, in media als in kennis met één doel: consumenten inspireren en hen de stap naar een van onze dealers te laten zetten. En dat blijkt een succesvolle strategie, want 70 jaar word je nooit alleen.“
 
 
Delen
 
Categorie: Zonwering, Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken