Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
“Er bestaat niet zoiets als dé retail”
 
Gertjo Janssen, DGN Retail en Euretco:
Gertjo Janssen is niet alleen directeur DGN Retail en daarmee verantwoordelijk voor onder meer Hubo en Multimate, maar ook is hij sinds 1 maart 2019 statutair directeur Euretco, met bijna 1.500 aangesloten retailers de grootste retailservice-organisatie van Nederland. In coronatijd heeft hij daardoor als geen ander gezien wat de impact van de virusmaatregelen was en is op al die verschillende branches.
 
Eén ding werd in elk geval nog maar eens heel goed duidelijk: dé retail bestaat niet…. En ook: DGN heeft op tijd geschakeld en duidelijk koers gekozen. Een gesprek over ondernemen in coronatijd. En hoe straks verder. Gertjo Janssen aan het woord over…

Over de verschillen in retail
“Sinds ik naast DGN Retail ook directeur ben van Euretco is er een wereld voor me opengegaan. Ik zie van dichtbij wat de impact van het coronavirus is op al die ondernemers. We hebben alleen al 500 fashion-ondernemers, met 800 winkels, en 165 sport ondernemers met ruim 240 winkels. Stel je voor, vier keer een collectie moeten inkopen en je afvragen, kan ik dit wel betalen, kan ik dit straks wel verkopen, hoe moet ik dit (voor)financieren? Wat dat betreft hebben deze branches het vele malen heftiger voor de kiezen gehad dan de doe-het-zelf-branche. Het gaat natuurlijke hele dagen over corona en de gevolgen daarvan op de economie. Maar de vraag; ‘wat betekenen de corona-maatregelen voor de retail?’ die kun je niet zomaar beantwoorden. Er zijn zoveel verschillen. Ikea is niet vergelijkbaar met de Hubo in mijn woonplaats. Net zoals je al die verschillende branches absoluut niet met elkaar kunt vergelijken. De overheid is geneigd op basis van externe deskundigheid adviezen over te nemen voor ‘de’ retail. Dat kan in feite niet. Er is niet zoiets als dé retail. Het MKB, groot winkelbedrijven, eigen en niet eigen winkels, allerlei branches. Alleen al binnen Euretco zijn de verschillen groot. Onze Libris boekenwinkels zijn echt wat anders dan een mega sportzaak, grote zelfstandige fashionondernemers of de lokale Hubo.”

Over keuzes in DHZ
“Dat we bij DGN al voordat er sprake was van corona en alles wat dat met zich meebrengt, een duidelijke strategische keuze gemaakt hebben, daar zijn we nu extra blij mee. Binnen een segment waarin nog altijd een sterke oriëntatie is op volume, hebben wij ervoor gekozen verder te gaan met één formule, Hubo, met een focus op advies aan huis en het verkopen van oplossingen. Hubo Helpt, duidelijker wordt het niet. Een Hubo kan in volume en prijs niet altijd mee met Hornbach, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het belangrijkste is dat we een duidelijke richting gekozen hebben. Hulp bieden, totale klusoplossingen. Die markt, die echt enorm groot is, viel helemaal buiten de scope van doe-het-zelf en daar zij wij ingesprongen. Dat is een heel gelukkige keuze geweest.”

“Wat mensen vaak vergeten, is dat DGN er pas vijf jaar geleden heel anders voorstond. We waren op een randje na failliet. Na de overname door Euretco zijn we gaan saneren en reorganiseren. Compacter, meer synergie, effectiever, een heldere koers. Keuzes maken. We waren net op tijd klaar, hadden dat traject net achter de rug. Dat was vorig jaar, toen we te maken kregen met corona, een voordeel. We waren al door die fase heen, anders hadden we dat nu wellicht moeten doen.”

Over samenwerken en het ondersteunen van ondernemers
“Vanuit de gezamenlijkheid hebben we ook als DHZ gelobbyd bij de overheid voor steunmaatregelen en versoepelingen voor ondernemers. Binnen de VWDHZ zit ik namens Hubo dan naast de grootschalige spelers als Hornbach en Intergamma. Het is mooi te merken dat als de nood aan de man is, we voor een gezamenlijke uitdaging staan, we dat ook echt samen doen. Als één collectief vechten we dan met elkaar, bundelen we onze krachten.

Het tweede pakket aan steunmaatregelen is veel beter dan het eerste pakket. Nu is het zoeken naar een oplossing voor de lange termijn, daarover is nog niks afgesproken. Alles wat tot nu toe is afgesproken stopt in juli, maar hoe gaat het daarna? Alle ondernemers zijn geraakt, ook de doe-het-zelf-branche zit inmiddels al vier maanden in lockdown. Ik hoop wel dat de overheid daarin zijn verantwoordelijkheid neemt en ook op middellange en langere termijn met passende oplossingen komt. Ondernemers moeten echt op adem kunnen komen. Het moet niet zo zijn dat ze nu door de lastigste periode heen geholpen zijn en dat we ze dan straks alsnog om zien vallen.”

Over enorme omzetplussen en uiteindelijk net licht positief eindigen
“Als we kijken naar omzetten moeten we voor DHZ 2019 maar aanhouden als vertrekpunt. Tel daar 2020 en 2021 bij op en dan hopen we over die 2 jaar licht positief uit te komen. De gedwongen winkelsluiting van de afgelopen maanden heeft natuurlijk impact gehad op wat er vorig jaar is opgebouwd, en we zijn nog niet door de crisis heen. . Die enorme omzetplussen van 2020 zijn snel verdampt. Click & collect vangt dat niet op als je maandenlang dicht moet. Voor de kleinere en middelgrote Hubo’s was het wat makkelijker binnen de geldende omstandigheden dan voor de grotere winkels. Net als onze Decorette winkels, die draaien uitstekend. Max vijftig klanten, daarover hoorde je ondernemers met minder vierkante meters zeggen: ‘ach, met dat aantal haal ik regelmatig wat ik normaal ook doe’, maar dat geldt natuurlijk niet voor de grote winkels. Hopelijk lukt het de tweede helft van dit jaar een inhaalslag te maken, het slechte begin van 2021 goed te maken. Er ontstaat weer wat perspectief. Ik kan natuurlijk goed vergelijken vanuit Euretco en dan zie ik vooral hoe het ook had gekund. Binnen DHZ mogen we niet klagen.”

Over de bijkomende effecten van de corona pandemie
“Met al die torenhoge omzetten in de doe-het-zelf-branche zouden we vorig jaar soms bijna vergeten dat corona ook behoorlijke uitdagingen met zich meebracht. Met name het mentale effect is groot. Bij DGN en Euretco op kantoor en gelukkig ook op winkelniveau is het met corona narigheid qua ziekte gelukkig meegevallen. We zijn strikt in het naleven van de richtlijnen. We hebben incidenteel wel tijdelijke winkelsluitingen gehad omdat personeel besmet was, maar dat ging hooguit om een paar dagen. De druk is wel enorm geweest, en nog steeds. Ondernemers moesten ineens schaken op vier borden. De webshop, meten maken en monteren, click & collect en natuurlijk de winkel zelf, waar je ook nog eens te maken kreeg met klanten die zich vier uur van tevoren moesten melden. Daar kwamen dan alle richtlijnen nog eens bij, om de veiligheid te garanderen voor de medewerkers en de consumenten. De omzetten waren top in 2020, maar het was een gigantisch uitdagend jaar. Een intensief jaar, dat bracht ook zeker stress met zich mee. Je merkt dat ondernemers opgebrand raken qua energie.”

“Vanuit DGN en Euretco hebben we onze ondernemers waar mogelijk ondersteuning geboden. We hebben geholpen met de versnelde stap naar online, een goede webshop, er is geïnvesteerd in data, om offline en online makkelijker te combineren. We hebben in no-time een tool beschikbaar gesteld om die vier uur reservering makkelijk te regelen. En we hebben natuurlijk het lobby traject naar de overheid gevoerd, gevochten om in elk geval een aantal dingen mogelijk te maken. Verder hebben we ook geprobeerd zo gewoon mogelijk door te gaan. We hebben Skandia ingekocht als merk voor Hubo, waardoor je weg bent uit het concurrentieveld, met een eigen merk. En ook de ombouw operatie van Multimate’s naar Hubo ging gewoon door. We zijn heel consequent geweest in het doorvoeren van alle veiligheidsmaatregelen, maar zijn ondertussen ook doorgegaan met het uitrollen van onze strategie. Dat ombouwtraject hopen we dit kwartaal af te ronden.”

“Onvoorstelbaar eigenlijk. Begin 2020 ging onze grossier (THR, red.) failliet. Toen brandde onze interieurbouwer tot de grond toe af, waar alles klaar stond voor de ombouw. En direct daarna kwam corona. Wat een jaar. We mogen als organisatie apetrots zijn op onze ondernemers, wat we als club met elkaar voor elkaar hebben gekregen, dat ze vooruit durven kijken, dat het glas steeds half vol is. Ik heb gemerkt dat het echt heel lang duurt voor dat glas leeg is. Dat is ook de charme van zelfstandig ondernemers, die gaan niet zomaar bij de pakken neerzitten.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2021 - april | Pagina(s) 6
Categorie: Doehetzelf (overig)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken