Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
Support, samenwerking en een krachtige naam
 
Chris Hermsen, Baderie Winterswijk
Al sinds 2003 maakt Chris Hermsen deel uit van de Baderie familie. Vanuit verschillende locaties in Winterswijk groeide hij door tot aan het huidige riante pand, waar hij in coronajaar 2020 zijn intrek nam en waar niet alleen badkamers, maar ook keukens worden gepresenteerd. Tot op de dag van vandaag is Hermsen blij onderdeel uit te maken van de badkamerformule. “Een krachtige naam, met landelijke bekendheid, die goed bij ons past.”
 
Al voor hij zelfstandig ondernemer werd, was Chris werkzaam in de sanitairwereld. Voordat hij aan de verkoopkant belandde, leerde hij de branche kennen als badkamermonteur. “Ik heb voor de verkoop gekozen, maar de bouw is wel mijn passie. Het is ook prettig dat ik precies weet hoe alles werkt, wat er bij de montage komt kijken en hoeveel tijd iets kost. Dat komt me goed van pas nu ik een bedrijf aanstuur met 25 medewerkers.” De helft van die medewerkers is werkzaam voor Baderie, de andere helft voor keukenspeciaalzaak De Struker.

Terugblikkend op bijna 20 jaar ondernemerschap, vertelt Chris hoe hij destijds begon: “Ik werkte bij een sanitairbedrijf, waar ik de winkel zou overnemen, maar dat ging niet door. Baderie in Winterswijk was op zoek naar een bedrijfsleider. Toen ik voor een gesprek kwam, gaf ik meteen aan: ik kom hier niet om te solliciteren, maar om het bedrijf over te nemen.” Een brutaal mens heeft de halve wereld, zo bewees Chris met zijn actie, want hij werd voor de helft eigenaar van Baderie in Winterswijk. Lacht: “Hij herkende kwaliteit, dus heeft zijn kans gegrepen.” Dan, zonder gekheid: “Het moment was goed. Het was moeilijk mensen te krijgen, ik bracht kennis en ervaring mee en een compagnon bleek uitkomst.” Zijn komst bij Baderie Winterswijk, deed de winkel goed. “Vanaf dat moment zijn we echt gaan bloeien. De showroom werd verbouwd, de omzet verdubbelde. Ik kwam als jonge gast vol energie binnen en dat was snel merkbaar.” Sinds 2015 is Chris alleen eigenaar.

Sterke groep
De Baderie formule kende Chris in eerste instantie nog niet van binnenuit. “Baderie stond toen nog redelijk in de kinderschoenen. Als je dat vergelijkt met nu, een wereld van verschil.” Toch was hij ook toen al blij met de inbreng van de formule-organisatie. “Er werd veel voor ons geregeld. Tegelijkertijd kreeg ik alle vrijheid om dingen naar eigen inzicht en smaak in te richten. De huisstijl van toen was oranje met groen, niet echt mijn smaak. Ik ben echt een tegelfanaat en ik vind dat tegels op de wand en vloer eruit moeten zien zoals het is. Daarin kon ik mijn eigen wensen inbrengen. Tegels moet je zien, sanitair moet je voelen”, aldus Chris. “Wat me in mijn beginjaren bij Baderie vooral aansprak, was de groep bij elkaar. En dat ervaar ik nog steeds zo. In de loop der jaren is dat gevoel alleen maar sterker geworden. Als ik zie waar Baderie nu staat, dat is geweldig. We hebben een krachtige naam en onze landelijke bekendheid is enorm groot.” Hij is trots deel uit te maken van de club, die momenteel 45 ondernemers telt. “Een kwalitatief sterke groep.”

Support en samenwerking
Ook in minder goede tijden bleek het lidmaatschap van de Baderie-organisatie van grote waarde. “In 2012, het staartje van de economische crisis, hebben we ons slechtste jaar ooit gedraaid. Dankzij Baderie hebben we toen echt ons hoofd boven water kunnen houden”, vertelt Chris. “Dat was een combinatie van de sterke naam, maar ook daadwerkelijk hulp vanuit het hoofdkantoor. De marketing van Baderie is ijzersterk, dat heeft ons altijd veel gebracht, maar in dat jaar bleek dat ook wanneer je op andere gebieden hulp nodig hebt, ze echt voor jou als ondernemer klaar staan. Ook aan de achterkant heeft Baderie ons verschillende keren support geboden. Dat gaf steun en een groot gevoel van samenwerking. Het is prettig te merken dat je ook bij ze terecht kunt voor feedback, dat je weet dat men voor je klaar staat.”

Breed assortiment
“Inmiddels gaat Baderie meer dan ooit de kant op die ik graag wil. Ik ben heel blij met hoe het nu gaat. Ons nieuwe kranenmerk Regn vind ik ijzersterk. Daarmee hebben we als Baderie-ondernemers goud in handen, dit is echt iets bijzonders.” In zijn nieuwe showroom, die met 1.000 m2 wat groter is dan de gemiddelde Baderie-vestiging van 600-800 m2, heeft hij volop mogelijkheden een breed assortiment te presenteren. “Het Baderie assortiment was voorheen vrij klein, maar het is breder geworden en erg goed. Binnen kaders ben ik bovendien vrij om ook andere producten in te kopen. Wat overigens niet altijd een pré is, want we hebben als organisatie de beste condities vanuit de gezamenlijkheid.” Toch vind Chris het ook prettig enige vrijheid te hebben. “Binnen het huidige assortiment kan ook een grotere showroom goed ingevuld worden. Daarin hebben Chris en Mieke hun mogelijkheden goed benut”, merkt fomulemanager Gert Berkel op. Mieke is de echtgenote van Chris, die sinds een paar jaar ook actief is in het bedrijf. Net als dochter Nathalie, die onlangs begon in de sanitairspeciaalzaak. Als je Chris vraagt waar hij na al die jaren het meest trots op is, dan is het antwoord: “Op mijn gezin. Mieke en Nathalie werken allebei mee in het bedrijf, onze zoon Jordi is bijna klaar met zijn architectenopleiding en heeft volop meegedacht bij de verbouwing. Daar ben ik trots op. Net als op ons personeel. Ik durf gerust te zeggen dat wij echt goeie mensen hebben rondlopen. Met elkaar kunnen wij alles. Je ziet genoeg mensen die zich installateur noemen, maar het niet zijn. Je moet echt wat kunnen. Daarmee onderscheiden wij ons van veel zzp’ers.”

Trots
Waar hij tot slot ook heel trots op is, is de nieuwe locatie van zijn sanitair- en tegenwoordig ook keukenbedrijf. Medio 2020 namen ze hier hun intrek, formeel was de opening op 1 januari van dit jaar. “We hadden een enorm druk jaar en hebben tegelijkertijd de hele showroom hier zelf gedaan. Elk vrij uurtje stonden onze mensen hier te werken en ik ben heel trots op het eindresultaat.” Het verhuizen van de ene naar de andere locatie waar ze weer uit hun jasje groeiden in de afgelopen jaren, werpt nu z’n vruchten af. Mieke: “Net als met een huis geldt ook voor de showroom, dat je leert van elke verhuizing; je behoudt de goede dingen en verbetert wat je anders wilt.” Met als resultaat een zeer fraaie showroom met in het hart van de zaak, tussen het sanitair- en keukendeel, een ruime tegelstudio, iets waar tegelfanaat Chris heel blij mee is. Wie weet willen dochter en zoon Hermsen het roer ooit over nemen, maar voorlopig kunnen Chris en Mieke nog jaren vooruit. Al geeft Chris wel toe: “Mijn ideaalbeeld is dat ik hier op mijn tachtigste nog rondscharrel. Dan bemoei ik me niet meer met de dagelijkse gang van zaken, maar doe ik nog wel elke dag wat klusjes.”
 
 
Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - april | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google