Vertrouwen herstelde, maar winkels zijn dicht
 
De eerste cijfers over 2021
Gedurende het corona-jaar 2020 herstelden zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid. Het sluiten van ‘niet-essentiële’ winkels op 15 december was echter een nieuwe rem op de consumentenbestedingen. Ook verschoven verkopen van gesloten showrooms naar winkels met afhaalpunten. De eerste cijfers over begin 2021 van het CBS en Qudata op een rijtje...
 
Consumentenvertrouwen (bij grafiek 235658_1)
Corona heeft een groot effect op het consumentenvertrouwen, constateert het CBS. De stemming onder consumenten is in maart 2021 echter inmiddels weer uitgekomen op -18; nagenoeg hetzelfde als een maand eerder. “Maar met -18 lag het consumentenvertrouwen in maart ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-7).” Het vertrouwen is wel hoger dan het dieptepunt, dat werd bereikt in maart 2013 (-41) en ook hoger dan in mei 2020 (-31).

Koopbereidheid (bij grafiek 235658_2)
De koopbereidheid kwam in maart 2021 uit op -4. Afgelopen jaar was dit in april gedaald naar -17, waarna de koopbereidheid weer langzaam is gestegen. Het CBS: “Consumenten oordeelden in maart 2021 zowel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden als over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden hetzelfde als een maand eerder. De tijd voor het doen van grote aankopen vonden consumenten iets minder ongunstig dan in februari.”

Bestedingen na lockdown (bij grafiek 235658_3)
In januari 2021 hebben consumenten 13,5 procent minder besteed dan in januari 2020, meldt het CBS. Dat is de op een na grootste krimp ooit gemeten; alleen in april 2020 was de daling van de consumptie groter, namelijk -17,1 procent. In augustus was dat percentage -2,3 procent. “Maar door het op 15 december sluiten van alle ‘niet-essentiële’ winkels, krompen de uitgaven aan duurzame goederen sterk”, aldus het CBS.

Verschuiving kanalen (bij grafiek 235658_4)
Tijdens de corona-crisis zijn kooppatronen veranderd. Een voorbeeld: keukenapparatuur. Keukenshowrooms die vanwege de lockdown gesloten zijn, kunnen minder keukenapparatuur leveren. Retailkanalen met bijvoorbeeld afhaalpunten nemen dan (tijdelijk) een gedeelte van de omzet over. Consumenten kochten in januari jl. minder apparatuur bij keukenzaken dan het jaar ervoor. Zowel inbouw (van 67 naar 56 procent) als vrijstaande apparatuur (van 56 naar 43 procent). Bouwmarkten en bouwmaterialenhandel lieten juist aandeelstijgingen zien. (Bron: Qudata)

Dit artikel is verschenen in KIM-5-2021.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - mei | Pagina(s) 16
Categorie: Marktonderzoek
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken