Klik voor foto Klik voor foto
 
“Trots op nieuwe mijlpaal in duurzaamheid”
 
Thomas Fuhr, Co-CEO Grohe:
Als het gaat over duurzaamheid, dan is Thomas Fuhr, Leader Fittings LIXIL International en Co-CEO GROHE AG, heel helder: net als kwaliteit, technologie en design, is duurzaamheid een kernwaarde van het bedrijf en iets dat vanaf dag één in hun DNA zit. “We gebruiken één van de belangrijkste bronnen van moeder Aarde, water, dus het is voor GROHE volkomen vanzelfsprekend dat wij hierin steeds de juiste keuzes proberen te maken.”
 
Als het gaat over duurzaamheid, dan is GROHE Co-CEO Thomas Fuhr heel helder: net als kwaliteit, technologie en design, is duurzaamheid een kernwaarde van het bedrijf en iets dat vanaf dag één in hun DNA zit. “We gebruiken één van de belangrijkste bronnen van moeder Aarde, water, dus het is voor GROHE volkomen vanzelfsprekend dat wij hierin steeds de juiste keuzes proberen te maken.”

Ze zien het bij GROHE, in hun rol als marktleider, bovendien ook als taak hierin voorop te lopen. “We moeten ons zelf blijven uitdagen om vernieuwend te zijn.” En dat doen ze. Deze week kon het bedrijf een nieuwe mijlpaal melden: een deel van hun producten zijn nu Cradle to Cradle Certified op Gold Level. Ofwel: ieder onderdeeltje van elk product is aan het eind van de levensduur volledig herbruikbaar; producten worden weer bron. Klinkt eenvoudig, maar Fuhr geeft aan dat het allesbehalve dat was. “Het was een ingewikkeld proces. Er waren natuurlijk nog geen standaarden beschikbaar. Er wordt door vele partijen over gesproken, maar daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Materialen, design, heel veel dingen moesten worden aangepast. GROHE wilde hierin leiderschap laten zien, door als eerste tot actie over te gaan. Ik ben er trots op wat we met ons team hebben bereikt. Dit is absoluut een mijlpaal, voor GROHE en voor de sanitairbranche.”

Er wordt begonnen met een viertal producten, hardlopers uit de best verkopende GROHE lijnen. Twee badkamerkranen, één keukenkraan en een doucheset. Zodat in elke ruimte in huis een Cradle to Cradle product kan worden ingezet. “Dit is pas het begin. Het belangrijkste is nu dat we weten dat het mogelijk is. Met de kennis die we nu hebben, gaan we verder ontwikkelen, tot ons volledige productprogramma Cradle to Cradle Certified is.”

Circulair denken is iets wat GROHE al jaren doet. In 2018 werd een initiatief gelanceerd, met als doel plastic in productverpakkingen te vervangen voor duurzame alternatieven. Tot februari 2021 zijn al 27 miljoen plastic verpakkingen bespaard. Eind van dit jaar wil het merk volledig plasticvrij zijn. Vorig jaar bereikte GROHE een volledig CO2 neutrale productie, wederom een mijlpaal in het streven naar een lange termijn betrokkenheid bij het onderwerp duurzaamheid. Fuhr: “Duurzaamheid is een doorlopend verhaal voor GROHE, waarbij ook elke kleine stap er éen is. Zo is het fabrieksdak voorzien van zonnepanelen. Er wordt gereden in hybride auto’s. De bedrijfskleding wordt op een circulaire manier gebruikt. Het is belangrijk dat we waar mogelijk zorgdragen voor onze aarde en dat we allemaal bijdragen aan het verlagen van onze ecologische footprint.”

En nu is er dus een nieuwe mijlpaal, met de start van Cradle to Cradle certificeringen van vooralsnog vier populaire GROHE producten. Waarover Thomas Fuhr zegt: “Wij zien het als onze plicht hierin voorop te lopen. We vragen hierin ook wat van de retail. Zij zullen immers de gebruikte producten van de consument innemen, zodat deze weer als bron gebruikt kunnen worden. Misschien zal het in het begin niet perfect gaan, maar het belangrijkste is dat we beginnen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - april | Pagina(s) 26
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken