Wat heb je liever...
 
Het voorjaar moet nog goed doorbreken, maar de levertijden bij de meeste leveranciers en dus ook bij de dealers wekken de indruk dat het hoogseizoen al in volle gang is. Meestal plaats ik hartje zomer een digitale levertijdenbarometer in de showroom om de klanten er op te wijzen dat het nog even gaat duren voordat de zonwering geplaatst gaat worden. Die hangt er nu al. Knikarmschermen, screens of rolluiken? 10 à 12 weken levertijd. Terrasoverkappingen? 12 tot 16 weken levertijd. Ik krijg er pijn in m’n buik van als ik er naar kijk en als ik het moet vertellen tegen mijn klanten. Maar het is ook de ongekende luxe waar we nu in zitten. De agenda’s van de monteurs zijn goed gevuld.

In deze weelde komt het dilemma bij mij terug: 4 knikarmschermen monteren op 1 dag? Of liever een terrasoverkapping? De knikarmschermen hangen altijd zo lekker weg. Maar de gemiddelde bouwwijze van de huizen vergt een intensievere montagetechniek dan vroeger. En als je over vroeger gaat praten, word je oud, maar dat is een ander dilemma...

Een terrasoverkapping is doorgaans een statisch product. Gaat niet scheef hangen, en discussies over plooien in het doek heb je niet. Tenzij je een textiele overkapping verkocht hebt. Maar een terrasoverkapping is ook niet zaligmakend. Als de goot gekit moet worden, begint het meestal te regenen en ook de wandaansluiting waterdicht krijgen blijft nog steeds een uitdaging, hoe goed we ook ons best doen. Ik hoor bij vakbroeders dezelfde geluiden.

Nee, dan liever screens monteren. Daar hebben we doorgaans geen problemen mee. Geen gerammel meer zoals vroeger (daar gaan we weer) en de kans op nazorg is vrijwel nihil. Rolluiken zijn natuurlijk ook prima, alleen liggen de prijzen voor deze producten behoorlijk onder druk. Buitenjaloezieën daarentegen zijn nieuwe producten, waar je nog een mooie marge op kunt maken. En laten we wel wezen: het smoelt ook een stuk mooier op de gevel. Wij doen de laatste tijd steeds meer buitenjaloezieën en de klanten zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast.

Als laatste dan de binnenzonwering: ik vraag me ernstig af welke toekomst deze productgroep nog heeft. Online bestellen is de trend, vooral in deze coronatijd. Mensen zitten lang thuis en werken nu in een kantoor waar de hele dag de zon schijnt. Alle tijd om zelf te meten en te monteren, en het prijsverschil is aanzienlijk. Het marktaandeel van doe-het-zelvers zal gaan groeien en de vraag is of wij als vakhandel daar over een jaar of tien nog brood in kunnen verdienen.

Laten we niet te somber afsluiten. De markt is volop in beweging. Dankzij corona. Ik ben blij dat ik geen kroeg heb, of een restaurant. Maar ik hoop er binnenkort wel weer binnen te lopen. Net als u allen.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - april |
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken