Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 
We willen voor de klant ‘een coach’ zijn
 
Jaap Oostra van KeukenCoach
Afgelopen jaar maakte Roel Oostra van Keukenspectrum Beheer bekend, dat er plannen waren om naast I-KOOK een nieuwe keukenformule te starten, met de naam KeukenCoach. Begin maart kon de eerste winkel worden geopend in Villa Arena te Amsterdam. We bezoeken deze pilot store en spreken daar ditmaal met de andere van de twee broers, Jaap Oostra.
 
“Het opstarten van de formule KeukenCoach is een plan dat al jaren loopt”, zo legt Jaap Oostra uit. “We hebben, met de groei van I-KOOK, een goed werkende organisatie ontwikkeld. In die jaren hebben we veel geleerd en zijn we tot de overtuiging gekomen dat we ook een ander segment van de markt kunnen bewerken, namelijk het middensegment. We hebben ook de capaciteit daarvoor. Daarnaast telt ook het avontuurlijke mee bij zo’n keuze.”

Om welk avontuur gaat het daarbij?
“We hebben inmiddels ruim 25 I-KOOK winkels geopend en dan krijg je behoefte aan weer iets extra ondernemends: het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en het verschil kunnen maken met iets nieuws. Je wilt weer van de grond af iets opbouwen en niet alleen een formule updaten. Je hebt immers naast de vaardigheid om ‘op de winkel te passen’ ook een vaardigheid om een winkel te bouwen. Je komt dan wel in een heel dynamische tijd. In die periode van plannen maken, hebben we José de Meij van Joss Kitchen Concept Design ingeschakeld. Zij hielp ons in het proces van het fysiek vormgeven van deze winkel. Want ideeën moeten wel vertaald worden naar producten. Zij was voor ons als het ware de keuken-coach. Zij zal ons ook blijven begeleiden bij het (her)inrichten van (nieuwe) winkels. Het is een feestje om met dergelijke professionals te mogen werken. Zij zorgen ervoor dat je op het juiste pad blijft, zodat je niet toch weer gewoon uitkomt op het ‘gewoon keukens verkopen’.
Een derde aspect voor deze nieuwe formule is, dat we in de afgelopen jaren binnen ons bedrijf heel veel jong talent in dienst kregen, die graag stappen willen maken. Ze hebben ambitie om binnen ons bedrijf carrière te maken. Daar paste een nieuw groeipad bij. We kunnen hen nieuwe kansen bieden en hen daarin begeleiden. We kunnen, vanwege de landelijke dekking, immers voor hen niet voortdurend nieuwe I-KOOK winkels openen. Binnen ons personeel zitten medewerkers die ook heel goed bij deze nieuwe KeukenCoach formule passen.”

Waarin onderscheidt deze KeukenCoach formule zich?
“De keukenmarkt is heel competitief en daarin bevinden zich al veel goede aanbieders. Wij willen ons onderscheiden binnen het middensegment met kwalitatief hoge producten en een uitstekende dienstverlening. We brengen die kwaliteit naar een prijssegment, waar dat niet vanzelfsprekend is. Daarin willen we ons ten opzichte van dat middensegment van de markt onderscheiden. Met professionaliteit in alle facetten en met topmerken zoals Häcker Systemat, Miele, Siemens en Neff. De uitdaging voor ons zit erin om een hoogwaardige dienstverlening, hoogwaardige producten en een hoogwaardig kennisniveau te koppelen aan de prijsstelling van het middensegment.”

Daarom ook een keuze voor de naam KeukenCoach?
“In die naam zit alles en het vertaalt wat we willen: kwalitatief en respectvol onze klanten begeleiden naar een prachtig product. We willen anders naar de klant kijken, dan hij of zij vaak gewend is. De klant weet vaak zelf heel goed wat hij wil, is kritisch en heeft een duidelijk beeld van hoe zijn keuken moet worden vormgegeven. Daar hoort geen verkoper bij, maar een professional die hem daarin begeleidt. Met respect voor de klant, waarvan je weet dat hij al veel weet. Een keuken is echter een complex product en daarin willen we een coach voor hem of haar zijn. De klant zit in dat proces zelf achter het stuur en wij helpen hem op een integere manier. Zo wil een consument in de huidige tijd ook bediend worden. Je moet hem niet iets aanprijzen, maar vragen wat je voor hem kan betekenen. Een coach is een gids die bij de klant blijft en hem helpt; met als kernbegrip de menselijke maat.”
 
Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?
“De eerste vestiging is nu geopend en daarmee zitten we in de fase van de conceptontwikkeling. We hebben iets fysieks neergezet, online informatie ontwikkeld, en dat wordt in de komende tijd geëvalueerd en in eigen beheer uitgevoerd. Wat vindt bijvoorbeeld onze klant zelf van dit concept? In 2021 willen we nog één andere vestiging openen in eigen beheer en een derde (franchise) is al gepland in het midden van het land. We nemen daarbij de tijd om in alle details dit concept rustig uit te bouwen en het verschil te kunnen maken.”
 
Waarom juist de eerste winkel in Villa Arena?
“In het verleden waren we eigenlijk helemaal niet gericht op dit soort A-locaties. Maar het is niet altijd makkelijk om een locatie rondom Amsterdam te vinden. Uiteindelijk kwamen we met onze Amsterdamse I-KOOK winkel hier terecht. Dan kom je echter ook direct op een locatie waar heel veel energie bestaat, met veel andere winkels rondom je. Een locatie waar ook heel veel professionals naartoe komen, die je hier kunnen vinden. Dan ontstaat het idee om juist op deze locatie ook een concept store voor KeukenCoach op te starten. We konden hier een winkel inrichten van ca. 600 vierkante meter; dat is als concept voldoende om je als keukenspecialist succesvol te maken. Op andere locaties kan dat in dezelfde omvang, of wellicht zelfs al op 400 vierkante meter.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - maart | Pagina(s) 12
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken