Omzet Hornbach Nederland blijft achter
 
Hornbach Group heeft het boekjaar 2020/2021 (looptijd 1 maart 2020 t/m 28 februari 2021) afgesloten met een netto-omzet van 5,5 miljard euro, een stijging van 15,4% ten opzichte van vorig jaar. De omzet in Nederland blijft achter ten opzichte van de Group, vanwege de onaangekondigde en langdurige lockdown.
 
De Nederlandse vestigingen waren in het laatste kwartaal van het boekjaar (december t/m februari) slechts twee van de twaalf weken geopend voor consumenten. In andere Europese landen was er geen of een beperktere lockdown. “Het was een jaar van uitersten”, aldus Evert de Goede, algemeen directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland. “Vorig voorjaar nam de vraag naar doe-het-zelfartikelen explosief toe. Als gevolg van het feit dat we meer tijd thuis moesten doorbrengen, ontstond een ware klusrage. Die trend zette door in kwartaal twee en drie, waarin onze medewerkers alles op alles hebben gezet om iedereen veilig te kunnen laten werken en winkelen. Een continue dynamiek, die versterkt werd door de toename in online verkoop en het Reserveren & Afhalen tijdens de lockdown.” Op 15 december 2020 moesten de vestigingen in Nederland de deuren plots sluiten voor consumenten, wat voortduurde tot in het nieuwe boekjaar (15 maart 2021). Sindsdien is er in de Hornbach-bouwmarkten, die een gemiddelde oppervlakte van 16.000m2 hebben, een beperkt aantal van 50 klanten per tijdslot toegestaan. De Goede vervolgt: “Kijken we vanuit de internationale Group, dan zijn de coronamaatregelen in Nederland veruit het strengst. Uiteraard heeft dit zijn weerslag op de Nederlandse omzet. In de eerste drie kwartalen hebben we goede omzetten gerealiseerd, maar de opgebouwde buffer is als sneeuw voor de zon verdwenen in kwartaal vier. Helaas is er momenteel, bij aanvang van het nieuwe boekjaar, nog steeds geen zicht op een volledige heropening.”
 
 
Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google