Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Dekker zet een grote stap in maatwerk
 
Ben van Elk en Peter Hordijk
Dekker Zevenhuizen, producent van onder meer keukenwerkbladen, breidde in 2012 haar assortiment uit met sanitair. Dit jaar wordt op dat gebied de volgende belangrijke stap genomen naar maatwerk meubelen. We spreken in het Dekker Trend Centre met marketing manager Ben van Elk en sales director Peter Hordijk.
 
“Negen jaar geleden werd bij Dekker Zevenhuizen begonnen met het aanbieden van standaard badmeubelen en standaard wastafelbladen”, zo kijken Ben van Elk en Peter Hordijk terug. “Op gebied van badkamerwerkbladen was de keuze echter acht jaar geleden al gemaakt voor de productie van luxe maatwerkbladen. In dat jaar werd binnen dat segment ook het bedrijf Erbi overgenomen. Dit jaar 2021 wordt die stap naar een maatwerkproduct ook gemaakt binnen de badmeubelen en het assortiment maatwerk wastafelbladen wordt sterk uitgebreid. Daar zijn we als bedrijf sterk in en gaan we ons ook binnen sanitair in door-ontwikkelen. We focussen ons steeds meer op onze eigen productie en eigen merkproducten.”
 
Wordt deze keuze mede bepaald door vraag vanuit de markt?
“De badkamermarkt heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van productenverkoop door installateurs zonder showroom naar badkamerretailers mét showroom. Die specialisten hebben inderdaad behoefte aan onderscheidende maatwerkproducten. De keuze die we nu maken past binnen de transformatie die de branche als geheel heeft doorgemaakt.
We kregen drie jaar geleden contact met tegelproducent Porcelanosa. Dat bedrijf ging onder andere grote platen produceren en benaderde ons daarmee voor de productie van wastafels. Porcelanosa levert immers ook de tegels voor badkamervloeren en -wanden bij belangrijke projecten. Dan is voor een dergelijk designontwerp een wastafelblad in dezelfde kleurstelling zeer aantrekkelijk. Deze ontwikkelingen zorgen voor een om-denken in de markt en ook bij ons. Je moet je dan afvragen, waarin je als bedrijf sterk bent. Onze kracht ligt -zowel op gebied van keukens als badkamers- steeds meer in gespecialiseerd maatwerk van mooie materialen. We zijn gestopt met alle standaard badmeubelen en sinds 1 februari leveren we alleen specifiek maatwerk meubelen en wastafels.”
 
Welke assortiment is daarvoor ontwikkeld?
“Bij badmeubelen kozen we voor eikenfineer in zes verschillende kleuren: eiken ice, eiken white wash, eiken naturel, eiken grey wash, eiken dark en eiken noir. Deze badmeubelen worden binnen Europa geproduceerd en zijn leverbaar in drie modellen binnen ons merk Qisani: Allasio, Trentino en Celio. De meubelen kunnen geleverd worden tot 2.40 meter. We hebben daarvoor een fraai verkoopboek samengesteld, met bijvoorbeeld ook toilet-ombouwen op maat, (douche)wandpaneel op maat en douchevloeren op maat. De wandpanelen zijn AluSplash panelen die we al enkele jaren in het keukenprogramma voeren. Deze worden gekenmerkt door eenvoudig te verwerken sandwichpanelen met twee lagen aluminium en daarbinnen een minerale kern. Die platen zijn 2.70 meter hoog en zijn dus zeer geschikt voor de Nederlandse woningen. Onze Qisani douchevloeren kunnen in het werk eenvoudig op maat gemaakt worden. Komende zomer komen we ook met een complete catalogus met onze eigen kranen: een 100 procent rvs badkamer-serie in de warme tinten inox, gun metal, copper, gold en matzwart. Die tinten zijn ook terug te vinden in onze inbouw- en inleg wasbakken-serie. Die kwaliteitskranen komen van onze producent waar wij al jarenlang goede ervaringen mee hebben in keuken-(kokendwater)-kranen.”

Maatwerk wordt voor Dekker dus een kernbegrip?
“De consument vraagt om maatwerk en de markt is daar klaar voor. De consument investeert momenteel duidelijk in verluxing. De badkamerbranche is ‘booming’, onder meer doordat vanwege de corona-pandemie iedereen meer thuis doorbrengt en in zijn of haar woning wil investeren.
De huidige pandemie heeft totaal andere gevolgen dan we vooraf hadden verwacht. Iedereen binnen onze branche maakte vorig jaar al berekeningen: wat zal er gebeuren als onze omzet met 10 of 20 procent terugloopt? Maar de omzet bleek juist 10 of 20 procent te plussen. Vooral de zelfstandige ondernemers met een goed gevulde orderportefeuille zullen waarschijnlijk ook de eerste helft van dit jaar weer een goede periode doormaken. Tegelijkertijd neemt de gemiddelde prijs van een badkamer of keuken toe, omdat consumenten niet meer met offertes gaan ‘shoppen’. We zien alleen bij onze afnemers binnen de bouwmarkten, dat de recente lock down daar nu ook de omzetten terugvallen. We zijn benieuwd naar de tweede helft van 2021. Want de tweede helft van afgelopen jaar was extreem goed; een vergelijking daarmee zal dus moeilijk zijn. En producenten investeren nu wel op groei; zij komen dus voor grote uitdagingen te staan. Maar we zien gelukkig ook dat er nog steeds volop woningen worden verkocht en dat er in de komende jaren nog veel gebouwd moet worden.
Retailers kunnen momenteel eenvoudig overstappen naar het aanbieden van luxere producten, omdat de consument meer dan ooit bereid is daarvoor de betalen. Consumenten willen af van de bestaande ‘eenheidsworst’ aan producten. We merken dat retailers en retailformules daarom juist belangstelling krijgen voor ons maatwerkprogramma. Ze kunnen dat aan de hedendaagse consument verkopen.”

De showroom is inmiddels al weer volledig nieuw ingericht?
“We hebben voordat de lock down werd ingezet, hier veel bezoekers gehad in ons Dekker Trend Centre. De bovenverdieping van onze showroom is helemaal ingericht met de nieuwste trends en producten op gebied van badkamers. Ook de consument schrikt niet meer van de prijs van paar duizend euro voor een fraai badmeubel. Dat is toch het gezicht van de badkamer. Er is een grote markt voor maatwerk. Je hoeft het in je showroom alleen maar aan de consument te laten zien. Onze showroom is ingericht op basis van twee belangrijke interieurtrends: Rural Chic en Soft Stream. (zie kaders) In de afgelopen zeven jaar hebben we steeds twee trends centraal gesteld; en die hebben duidelijk hun positieve uitwerking gehad op het denken van ons en de klanten. Die trends werken vanzelfsprekend ook door in de trends in de jaren daarna, zoals de vraag naar marmer. We hopen dan ook dat we dat hier in Zevenhuizen weer zo snel mogelijk aan onze klanten kunnen laten zien in ons Dekker Trend Centre.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2021 - februari | Pagina(s) 8
Categorie: Badkamerontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken