Markilux over “jaar vol uitdagingen”
 
Ondanks de coronapandemie wist markilux in 2020 een omzetstijging te realiseren. De zonweringproducent paste zijn productie aan, voerde het mobiele, digitale werken in voor zijn werknemers en mobiliseerde consumenten via een \"social-distancing-campagne\". Het was volgens markilux een krachttoer die echter aan het einde van het jaar een omzetstijging van 25 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar opleverde.
 
\"Door de strenge lockdown in het buitenland was er aan het begin van het jaar een sterke terugval in het aantal orders. Zelfs in Duitsland was het koopgedrag van de consumenten aanvankelijk terughoudend\", zegt Klaus Wuchner, directeur Verkoop en Marketing. Het werd echter snel duidelijk dat de montage van schermen mogelijk bleef met behulp van social distancing en mobiele communicatietechnologie. \"Ons netwerk van vakpartners was en is daarom één van de succesfactoren in de crisis\", benadrukt Wuchner. \"We moesten meer dan 300 externe werknemers inhuren om het sterk fluctuerende gebruik van de productiecapaciteit en de enorme toename van orders te ondervangen. Dat was een logistieke krachttoer\", zegt Heike Reinermann, HR-manager bij markilux.
De gevolgen van de pandemie hebben het afgelopen jaar vooral de buitenlandse activiteiten van markilux getroffen. Deze activiteiten konden zich tijdens de zomer echter herstellen. De sterkste daling zag de zonweringspecialist, door de lange lockdown in de horeca. Maar de verkoopcijfers stabiliseerden zich, omdat voor gastronomische bedrijven bediening in de buitenlucht nog nooit zo belangrijk was als op dit moment.
Directeuren Klaus Wuchner en Michael Gerling zijn het er terugkijkend op het jaar 2020 over eens dat het bedrijf de pandemie goed het hoofd kon bieden door de grote betrokkenheid van de medewerkers en een goede samenwerking met klanten en leveranciers. \"We zullen de consument dit jaar weer aantrekkelijke producten en productverbeteringen aanbieden om aan de vraag naar een mooi vormgegeven leven in eigen huis te voldoen. Op \'R+T digital\' zullen we de noviteiten presenteren\", zegt Klaus Wuchner. Bovendien wil het bedrijf volgens Michael Gerling nog meer vaart zetten achter de uitbreiding van digitale en geautomatiseerde processen. De investeringen van de afgelopen jaren zijn de juiste gebleken, en daarom kijkt markilux optimistisch naar het jaar 2021, ook al is de economische situatie nog steeds lastig in te schatten en zal het bedrijf nog niet van corona af zijn.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - februari | Pagina(s) 4
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken