Fysieke winkels in transitie
 
Column Natale
‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’

Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel in 1966 introduceerden. Deze elektrisch aangedreven mobiele minisupermarkt was destijds een groot succes. Als gevolg van de aanschaf van diepvriezers door vele huishoudens en de komst van vele en goedkoper geprijsde supermarkten, kwam het servicemodel qua rentabiliteit onder druk te staan. De SRV-formule werd verkocht en is tegenwoordig in handen van familiebedrijf Van Tol Retail, een servicegroothandel voor supermarkten, buurtwinkels, rijdende winkels en recreatiemarkten.

Inmiddels is de belangstelling voor het bezorgen van boodschappen enorm gegroeid. Nieuwkomer Picnic bezorgt al je boodschappen gratis thuis. In september 2015 gestart in Amersfoort met vier bezorgautootjes, inmiddels rijden er meer dan 1.000. Uitgeroepen in 2019 tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland.

Nu maken we de stap naar mobiliteitsdiensten. Toyota heeft als missie om \'mobiliteit voor iedereen\' te bieden en presenteert de e-Palette, het eerste geautomatiseerde batterij-elektrische voertuig dat specifiek voor toepassingen voor autonome mobiliteit als dienstverlening is ontwikkeld. Het interieur kan volledig aangepast worden aan de wensen van de gebruiker. De auto is geschikt voor pakket- en pizzabezorging, als deelauto, als hotelkamer, mobiele winkel en kantoorruimte. Mobility-as-a-Service dus. Het voertuig wordt aangestuurd door een gerobotiseerd aandrijfsysteem.

De rode draad in bovenvermelde voorbeelden is de term transitie, een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld economie en technologie.

Zo is ook duidelijk gebleken, dat Covid-19 het winkelgedrag behoorlijk heeft veranderd. De Nederlandse bevolking gaat minder vaak fysiek winkelen. De belangrijkste redenen om digitaal te winkelen zijn gemak, veiligheid en een voldoende aanwezige voorraad. Dat betekent dat de retail nog meer aandacht dient te geven aan vindbaarheid en zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA) en gebruiksvriendelijkheid met conversie ratio optimalisatie (CRO). Het gaat dan om het leren kennen van je doelgroep en het optimaliseren van gebruikerservaringen.

De fysieke winkel is dus duidelijk in transitie. Het gaat nu niet alleen meer om de transactie als hoofddoel, maar om je klant ervaring te laten opdoen met jouw merk, product en/of dienst in jouw omgeving. De eerste indruk in de totale beleving is erg belangrijk.

De winkel is niet alleen een verkooplocatie, maar krijgt meer en meer de functie van een testcentrum voor inspiratie en entertainment. Verhoog de gemiddelde verblijfsduur en de eventuele koopbereidheid door een aangename sfeer te creëren voor je potentiële klant. Werk samen met toeleveranciers. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van BBQ workshops en laat de klant zelf gerechten bereiden onder professionele begeleiding van een chef-kok. Welke invloed zal dat hebben op het koopproces van een overkapping?

Tenslotte nog even dit. De voorpagina van een regionale krant vermelde op 2-2-2021 de zinsnede: “Het wordt een sobere lente”. Niet overdadig betekent dat. Als de coronamaatregelen geleidelijk kunnen worden afgebouwd kan de consumptie weer herstellen.

Laten we met elkaar vertrouwen houden. Het wordt een prachtige lente!
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2021 - februari | Pagina(s) 28
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken