Na een onstuimig jaar weer volop uitdagingen
 
De corona pandemie is nog niet voorbij, maar hoe de retailsector omgaat met de structurele en fundamentele veranderingen blijft bepalender voor de toekomst dan de stand van de economie. Het afgelopen jaar groeide de non-food retailsector met zo’n 2 procent, maar de verschillen binnen branches zijn uitzonderlijk groot. Vanaf het begin van de corona periode steeg de omzet voor bouwmarkten, tuincentra, meubelzaken en winkels in consumentenelektronica sterk, aangejaagd door de verschillende lockdowns. Aan kleding en schoenen werd juist veel minder uitgegeven. Voor 2021 verwachten we een omgekeerde beweging. Consumenten zullen in 2021 minder te besteden hebben en niet-noodzakelijke aankopen dus eerder uitstellen. De kledingsectoren kunnen wel stevige groei laten zien vanaf een desastreus omzetjaar. De groei in food retail was het afgelopen jaar ca. 7 procent en we verwachten voor 2021 een omzetdaling van 2 tot 3 procent.
Afgelopen jaar was de groei van online ten koste van offline ongekend hoog, mede door de vrijwillige of gedwongen winkelsluitingen. Deze trend is al veel langer zichtbaar en wij verwachten dat deze in zowel de detail- als de groothandel verder zal versnellen. Omdat online en platforms een steeds prominentere positie krijgen in het Nederlandse winkellandschap wordt online winkelen voor de klant steeds aantrekkelijker en zal de online markt dus nog harder groeien.
In al het online geweld zou je echter bijna vergeten dat het overgrote deel van de retailverkopen nog steeds via winkels gaat en dat juist de combinatie van winkels en online enorm krachtig is. Opvallend is dat multi channel retailers de laatste jaren harder groeien dan online pure players. Die combinatie biedt kansen, maar stelt ook eisen aan ondernemers. Zij moeten excelleren in de executie en slim digitaliseren, waarbij vind- en zichtbaarheid via de mobiele telefoon cruciaal is. Zeker voor zelfstandige retailers worden de uitdagingen steeds groter. De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie waarbij de klant volledig centraal staat. De sleutel is de mobiele telefoon, de cruciale verbinding tussen beide werelden.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Financiën, Management
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken