Wederom dubbele groeicijfers voor Hornbach
 
“Mensen blijven investeren in fijn thuis”
Hornbach sluit ook het derde kwartaal van 2020 af met dubbele groeicijfers. Sinds het uitbreken van COVID-19 is een fijn thuis het middelpunt van het leven geworden en geven consumenten beduidend meer geld uit aan doe-het-zelfartikelen. Die trend heeft zich dit najaar, ten tijde van de tweede golf, doorgezet en dat wordt dan ook weerspiegeld in de kwartaalcijfers van Hornbach.
 
De geconsolideerde omzet van Hornbach Group, het moederbedrijf van de gelijknamige bouwmarktketen, steeg in kwartaal drie (looptijd 1 september tot 30 november 2020) met 20,3% tot ruim € 1,3 miljard. Een omzetdaling in regio’s met een lockdown werd gecompenseerd dankzij groei in andere landen. Zoals in Nederland, waar opnieuw dubbele groeicijfers werden genoteerd. Ondanks de huidige lockdown in Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Slowakije, blijft de winstverwachting van het Duitse concern ongewijzigd.
“Het is een bijzondere prestatie”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Bouwmarkt Nederland, weten. “In ons land werd kwartaal drie gekenmerkt door extra coronamaatregelen, zoals het eerder sluiten van winkels in de avonduren. Ook werden de veiligheidsmaatregelen aangescherpt en voerden wij de mondkapjesplicht in. Dat we desondanks een goed derde kwartaal gedraaid hebben, komt voort uit de trend dat mensen nog steeds veel investeren in het creëren van een fijn thuis. Het is tegelijkertijd een grote verdienste van onze collega’s. Met hun onvermoeibare inzet maakten zij het mogelijk dat onze klanten hun aankopen konden blijven doen, zowel in de fysieke vestigingen als online. Natuurlijk ben ik realistisch en stel ik de verwachtingen voor kwartaal vier naar beneden bij. Hoewel we online voor iedereen klaar staan en alles op alles zetten om artikelen thuis te bezorgen en via reserveren en afhalen snel bij doe-het-zelvers te krijgen, zal de lockdown de stijgende lijn in ons land doen dalen.” Tot de harde lockdown in december, waren de verkoopontwikkeling in Nederland, Duitsland en Oostenrijk, buitengewoon positief en werden deze zelfs gekenmerkt door een enorme vraag naar producten die normaal gesproken later pas plaatsvindt. Ook in de overige Europese landen was er in de loop van deze maand een duidelijke verkoopstijging ten opzichte van het jaar ervoor.
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google