Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Er gaat niks boven een tevreden klant”
 
Laumen voor de derde keer genomineerd
Al twee keer eerder eindigde Laumen Zonwering uit Heerlen in de top 3 van de Zonvakker van het Jaar verkiezing. In 2003 samen met huidig titelhouder en ook destijds nummer één, Wonnink Zonwering. In 2011 – toen Frank het bedrijf net formeel van zijn vader had overgenomen – samen met onder meer Vitrona, met wie hij ook dit keer de top drie deelt. Het was een nek-aan-nek race dat jaar tussen de twee zonweringsbedrijven. Hoe het dit jaar gaat uitpakken is nog afwachten, maar ongetwijfeld zal het ook nu weer spannend worden. “Driemaal is scheepsrecht hè, dus we gaan ervoor.”
 
Wat is er in de tien jaar na de vorige nominatie veranderd in Heerlen, met tweede generatie Frank formeel aan het roer? “Wat in elk geval is veranderd, is dat ik duidelijker keuzes heb gemaakt in hoe we dingen aanpakken. Daar heb ik een wat rechtere lijn ingezet. Het allerbelangrijkste vind ik dat je dicht bij jezelf moet blijven in alles wat je doet. Als je dingen doet die niet bij je passen, kun je natuurlijk toneelspelen, maar dat hou je geen leven lang vol. Dat geldt zowel privé als in je werk. Dus ook in het bedrijf wilde ik, toen ik het van mijn vader overnam, het op mijn eigen manier doen. Daar heb ik ook alle vrijheid voor gekregen.” Hij geeft een voorbeeld: “Projecten waarvan ik niet zeker weet of we de kwaliteit kunnen waarborgen, neem ik niet aan. Soms zijn dat klussen die je als bedrijf best zou willen, maar waarvan je op voorhand weet dat ze niet gaan opleveren waar wij voor staan. Als we de kwaliteit niet kunnen garanderen, dan zeg ik nee. Niet dat we voorheen niet kwalitatief goed werkten, zeker niet, maar mijn vader Jo was meer van alles aanpakken en soms maar zien. Daarin zijn we anders en dat is prima. Het is mijn overtuiging dat je dingen moet doen die bij je passen en waar je je als persoon en als bedrijf goed bij voelt. Dus maak ik soms andere keuzes.”

De luxe van het familiebedrijf
Ooit ronde Frank de PABO af. “Een heel andere hoek. Ik heb nog een tijdje parttime voor de klas gestaan en daarnaast gemonteerd, maar in 2000 heb ik heel bewust de keuze gemaakt om volledig voor de zonwering te gaan. Natuurlijk mis ik het leraar zijn nog steeds wel eens, als ik een school binnenloop voel ik nog altijd een kriebel, maar ik heb nooit spijt gehad.”

Al 25 jaar is hij betrokken bij het zonweringsbedrijf dat door vader Jo in 1979 werd opgericht. Eerst zogezegd een aantal jaren als parttimer, vanaf 2000 kwam hij full-time in de zaak en in 2011 nam hij het stokje formeel van pa Laumen over. Die laatste is, ondertussen 75 jaar oud, nog altijd actief betrokken bij het bedrijf. “Het is een luxe dat ik dit nog steeds kan delen met mijn vader. Ik vind het heel belangrijk om de dingen op mijn eigen manier te doen, maar ik heb daarbij altijd gekeken naar het verleden en daar ook veel respect voor gehad. Je kunt niet een familiebedrijf binnenstappen en als een olifant door de porseleinkast gaan. Mijn vader is hier zeven dagen in de week te vinden, inclusief de zondag. Hij is echt het type om ooit in het harnas te sterven. Werken is zijn manier van ontspannen, onder de mensen blijven.” Lacht: “Mijn moeder vroeg hem laatst wat hij zou doen als hij hier niet meer zou werken. Antwoordde hij: ‘Een zonweringsbedrijf beginnen.’ Over grote beslissingen spar ik altijd nog met m’n vader. Hij brengt zoveel ervaring en liefde voor het vak mee. In een familiebedrijf weet je dat je er onvoorwaardelijk voor elkaar bent, dat is iets moois dat ik enorm waardeer. Super dat we dit nog samen kunnen doen.”

Hoogtepunten
Het 40-jarig jubileum van Laumen Zonwering vorig jaar noemt Frank één van de hoogtepunten in de geschiedenis van het bedrijf. “Dat was gewoon een hartstikke leuke, spontane avond, waarbij iedereen die we graag om ons heen hebben er was. Dat ik die avond heb mogen beleven samen met mijn beide ouders, mijn zussen, ons gezin, alle collega’s, dat was geweldig. Ook de twee nominaties voor de Zonvakker van het Jaar in 2003 en 2011 waren absoluut hoogtepunten. Daar zijn we destijds heel trots op geweest. En dat zijn we ook nu ook weer op onze nominatie. Het zegt toch iets.”

Dik 40 jaar Laumen Zonwering. Waar is Frank nog meer trots op? “Op het feit dat we nooit de fout gemaakt hebben om kwaliteit te verloochenen omwille van prijs, vanwege een crisis of wat dan ook. Dan maar wat minder, maar we hebben nooit willen tornen aan de kwaliteit die we leveren. Ook ben ik trots dat iedereen in ons bedrijf zich 100% inzet voor hetgeen we hebben afgesproken. Ik heb er een bloedhekel aan dingen die ik heb beloofd niet na te kunnen komen en gelukkig hebben alle collega’s dat ook, het zit echt in het DNA van ons bedrijf.” Hij gebruikt heel bewust het woord collega’s, niet medewerkers. “Ik ben iemand die er heilig van overtuigd is dat je dingen samen moet doen. Dat is mijn manier van leiding geven. Samen, ook als het gaat om complimenten en goodwill krijgen. Ik sta echt naast de mensen, ben geen manager die erboven hangt.”

Betrouwbaarheid en vriendschap
Wat is de reden waarom Laumen genomineerd is dit jaar, denkt Frank? “We worden gezien als betrouwbare partner, denk ik. Ook richting leveranciers; ik beloof nooit dingen die ik niet kan waarmaken. In het begin kan ik misschien een beetje terughoudend zijn, maar als ik zeg dat we samen aan de slag gaan, dan doen we dat ook echt. Het mooiste voorbeeld is misschien wel Roma. Toon heeft hier jaren voor de deur gelegen. Het duurde een poosje, maar toen we eenmaal ja gezegd hadden, is er een geweldige samenwerking én vriendschap ontstaan. Dat ervaar ik sowieso met onze vaste, trouwe leveranciers. Er is altijd een vriendschappelijke basis, waarbij je echt weet wat je aan elkaar hebt.” Een goede betaler zijn helpt ook mee, schat Frank in. “Klinkt vanzelfsprekend, maar wordt vaak onderschat. Ik denk dat we daar feilloos in zijn. Voor mij is dat ook een kwestie van respect.” Hetzelfde geldt voor het aspect service. “Daar gaan we bij Laumen heel ver in, misschien wel eens té ver. Maar er gaat niks boven een tevreden klant. En dat mensen daar weleens misbruik van maken, ach, collateral damage… Het is mijn eer te na niet alles te doen om een klant tevreden te stellen.”

Uit het archief van Zonvak Magazine visten we het juryrapport uit 2003. Laumen werd destijds genomineerd vanwege “de succesvolle benadering van de top van de particuliere markt in de regio, de verzorgde uitstraling van de nieuwe showroom en de uitzonderlijke goede presentatie van de productgroep rolluiken.” Gaat het bij Laumen nog altijd om deze criteria of zit de nominatie anno 2020 in heel andere zaken? “De genoemde dingen zijn er in de afgelopen jaren alleen maar beter op geworden. Voor onze showroom krijgen we veel complimenten. Ik denk dat het ook gaat om de moed dingen weg te laten. Voorheen stond het hier propvol met alles wat er in de markt te krijgen is. Maar je kunt niet alles laten zien, dus heb ik heel bewuste keuzes gemaakt. Onze rolluiken presentatie is nog sterker geworden. We voeren hier drie lijnen: twee van Roma, één van Heroal. Zuid Limburg is rolluikenland, maar zoveel keus zijn ze ook hier niet gewend. De klant kan hier alles zien en vergelijken. Dus ja, die uitzonderlijke goede presentatie van de productgroep rolluiken, dat is nog steeds een feit.”

Kroon op het jubileum
En dan natuurlijk de onvermijdelijke vraag: waarom zou Laumen behalve een top drie positie dit keer ook nummer één moeten worden? “Ik denk dat er in onze aanpak niet veel veranderd is ten opzichte van 2003 en 2011. Wel zijn we duidelijker in onze keus voor het assortiment en wat we wel en niet doen. We zijn genomineerd samen met Ambiance Sunreflex en Vitrona; qua bedrijfsvoering zitten we verwacht ik alle drie in dezelfde stijl, waarbij kwaliteit voorop staat. De een misschien wat zakelijker of groter dan de ander, maar dat het gaat om drie goede bedrijven staat vast, we zijn niet voor niets genomineerd. Waarom ik graag zou willen dat Laumen dit keer Zonvakker van het Jaar wordt? Ik ben een gevoelsmens en ik zou het vooral voor mijn vader geweldig vinden als hij deze kroon op zijn 41-jarig jubileum kan zetten. Dat zou voor mij het allermooiste zijn.”
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 6
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google