Maak ambassadeurs van je klanten
 
Column Natale
Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezorgers veelvuldig aan de deur. Overvolle ziekenhuizen en veel respect voor de zorgverleners die overuren maakten. Wel of geen lockdown? Moesten we nu wel of geen mondkapjes gaan dragen? Grootvaders en grootmoeders mochten niet meer bezocht worden door kinderen en kleinkinderen. Dat is behoorlijk pittig, want eenzaamheid licht op de loer en het verlangen naar fysieke sociale contacten groeit.

Voor ondernemers zijn het ook roerige tijden. Bepaalde segmenten van de economie worden (nog) niet of nauwelijks getroffen of groeien juist. Reisbureaus, de sierteelt, de luchtvaart, horeca en cultuur, sport en recreatie worden juist bijzonder hard getroffen. Het UWV geeft aan een grote banenkrimp te verwachten in de metaal en technologische industrie, detailhandel non-food, autohandel, personenvervoer over land en overige dienstverlening.

Overleven doe je door een mix van creativiteit, samenwerken met andere ondernemers en optimaal gebruik maken van steunmaatregelen en andere (subsidie-)regelingen. De ondernemingen die MKB Nederland vormen maken volop gebruik van uitstel van belastingbetalingsmogelijkheden en schorten massaal bancaire aflossingsverplichtingen op. Uitstel is echter geen afstel.
Zijn de noodsteunmaatregelen afdoende? Heb je als ondernemer voldoende perspectieven? Gebruik je de online socials optimaal om de eindklant te bereiken?
Door aan te sluiten bij ondernemersverenigingen en landelijke of brancheverenigingen kom je eenvoudig in contact met andere ondernemers. Gebruik je netwerk en adviseurs en laat je goed informeren over de ontwikkelingen in de branche en over wet- en regelgeving.

De consument heeft overigens dit jaar een duidelijk signaal afgegeven. Online shoppen heeft nog nooit zo’n vlucht genomen. Gemak lijkt bepalend te zijn in het aankoopproces. Duurzaamheid heeft eveneens een hele sterke invloed. Als gevolg van corona geniet een merk voorkeur, indien de koper zich prettig, betrokken en gewaardeerd voelt. Hierbij wordt uitgegaan van een goed kwaliteits- en serviceniveau, waarbij beschikbaarheid zeer relevant is.
Verdiep je dus vooral in je klant en hoe deze zijn aankopen doet. Wat zijn overwegingen om bij jou te consumeren? Bouw aan die goede klantreis die aansluit op de behoeften van de potentiële kopers.
De klant wordt dan jouw ambassadeur!

Dan tenslotte nog dit. Ikea stopt met het distribueren van haar papieren catalogus. De vrijkomende marketinggelden worden in onlinemarketing geïnvesteerd. Dat is klaarblijkelijk een trend in haar marketingbeleid. In de twaalf maanden tot en met augustus van dit jaar steeg de onlineverkoop met bijna de helft, vermoedelijk mede door de coronacrisis. Welke marketing- en salesstrategie kies jij voor 2021?

2021 zal in het teken staan van goede gezondheid en veiligheid, dat wens ik jullie ook allen toe!
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 13
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken