Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“Bijdragen aan een eerlijke waardeketen”
 
Jubilerend Arte:
‘Het begon in 1995 vanuit een hobby, in een kleine fabriekshal in Deurne; nu in 2020 staan we stil bij alles wat we in de afgelopen 25 jaar hebben bereikt.’ Met die woorden kijkt Arte, producent van maatwerkbladen en afgeleiden daarvan, terug op de afgelopen jaren. We spreken in Helmond met Hugo van Osch, Niels van den Beucken en Froukje van Osch; samen vormen zij de directie van Arte.
 
De afgelopen 25 jaar is er veel veranderd binnen Arte, zo vertelt Hugo van Osch. “We begonnen in Deurne met Arte di Granito, gericht op het produceren van hoge kwaliteit natuurstenen keukenbladen. Binnen een korte tijd zijn we flink gegroeid, waardoor we in 2001 een nieuwe fabriek in Helmond betrokken. Een fabriek met een productieproces dat geautomatiseerd is op een voor onze branche ongekend niveau.”
“In 2018 hebben we een groot deel van ons machinepark vernieuwd, waardoor we niet alleen efficiënter, maar ook milieubewuster werken. Zo is er een AGV (automatisch geleid voertuig) aangeschaft en zijn er vijf nieuwe CNC\'s en twee nieuwe polijstmachines geplaatst”, vult Froukje van Osch aan.

25-jarig jubileum
Dit jaar staat voor Arte in het teken van het 25-jarig jubileum, temidden van een corona-pandemie. Niels van den Beucken: “We wilden ons 25-jarig jubileum groots vieren, maar door de corona-crisis hebben we gezocht naar alternatieven. Zo hebben we samen met een ambachtelijke lokale brouwerij jubileumbier laten maken, om samen met al onze relaties -al dan niet op afstand- te kunnen proosten. We hebben de bierpakketten uitgedeeld aan onze medewerkers, klanten en relaties. Niet alleen de eigenaren, maar alle medewerkers van verkoop en back office tot montageteams hebben een bierpakket ontvangen. Ook zij hebben een steentje bijgedragen aan wat we met Arte hebben kunnen bereiken de afgelopen jaren.”

Saamhorigheid
Saamhorigheid is belangrijk in een organisatie zoals Arte. Froukje van Osch: “Samen kunnen we het verschil maken, niet alleen in Nederland maar in de gehele waardeketen. Op die manier leveren we een product af waar we trots op zijn. Juist in dit bijzondere jaar zijn we ons extra bewust van de kracht van saamhorigheid binnen Arte. We hebben vanaf het begin van corona geschakeld op de recente ontwikkelingen en gewerkt in compleet gescheiden teams. Dankzij de flexibiliteit van onze medewerkers heeft dit geen gevolgen gehad voor de continuïteit van productie en leveringen. Het hechte gevoel dat we het alleen samen kunnen doen wordt hierdoor nog belangrijker.”
“Ook met onze wereldwijde partners zijn de samenwerkingsverbanden dit jaar verder aangesterkt. Veel van onze grondstoffen halen we uit Italië en Spanje, twee landen die dit jaar hard zijn geraakt door het corona-virus. Door intensief contact te houden hebben we grip kunnen houden op de situatie en hebben we er samen voor gezorgd dat de leveringen doorgingen”, vult Niels van den Beucken aan.

MVO
Opvallend is dat Arte op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen verder kijkt dan alleen haar eigen organisatie. “De omgeving van de groeves in India waar we ons graniet inkopen is de locatie van het Arte Right To Education project. Op verzoek van de overheid in India hebben we ons projectgebied uitgebreid van acht naar twaalf dorpen. We creëren een ‘Child Labour Free Zone’, een plek waar kinderen niet werken, maar naar school gaan. We stimuleren het belang van onderwijs en realiseren hierdoor een mentaliteitsverandering bij de ouders van de kinderen. Met resultaat, want in het begin van dit jaar gingen 60 kinderen die voorheen niet structureel naar school gingen, nu wel structureel naar school. Om te zorgen voor een veilige werkomgeving in de groeves, worden er trainingen gegeven aan groeve medewerkers en is er toegang tot persoonlijke beschermingsmiddelen”, vertelt Niels van den Beucken. “Doordat het projectgebied hard is geraakt door de corona-crisis, hebben we gekeken naar manieren om de armste gezinnen die rondom de groeves wonen te ondersteunen. Dit zijn voornamelijk arbeidsmigranten die door corona geen geld hebben om eten te kopen. Dankzij alle donaties en het support van onze vrienden, kennissen en relaties hebben we 80 gezinnen kunnen voorzien van voedselpakketten voor enkele maanden.”

Nieuwe investeringen
Hugo van Osch: “Arte is de afgelopen jaren gegroeid met behoud van persoonlijke benadering. We hechten waarde aan een eerlijke manier van werken en partnership en merken dat onze bestaande en nieuwe klanten hiervoor open staan. De groei van dit jaar heeft ervoor gezorgd dat we opnieuw gaan investeren. Zo plaatsen we komend jaar bijvoorbeeld twee nieuwe zaagmachines en een dubbele waterjet. De markt verandert en de vraag naar materialen als keramiek, Neolith en Dekton neemt toe. De toenemende vraag naar deze materialen maakt dat we specifiek voor deze machines kiezen.
Veel klanten zijn op zoek naar natuurlijke materialen zoals natuursteen en marmer. Natuursteen is binnen Arte nog altijd een belangrijke productgroep. Dit is de kern van ons bedrijf en de reden dat we een positieve invloed kunnen hebben op de situatie rondom de groeves in India. Bij marmer is het belangrijk dat we vanuit onze adviserende rol de voor- en nadelen van het materiaal op de juiste manier communiceren. We hebben naast echt marmer een exclusieve collectie met marmer imitaties in keramiek. De prints en kleuren van dit materiaal zijn steeds overtuigender. Daarnaast zijn de doorlopende structuren in randlijsten standaard, mits de afmeting van de plaat dit mogelijk maakt.”

Duurzame productieketen
“De komende jaren gaan we onverminderd door met het creëren van een meer duurzame productieketen voor alle betrokkenen, waarbij kwaliteit nog altijd even hoog in het vaandel staat. Een keukenblad van Arte is niet alleen mooi, maar draagt ook bij aan een eerlijke waardeketen. We bieden hiermee de consument een goed gevoel over de aankoop van het product, duurzaamheid en kwaliteit gaan bij ons hand in hand”, sluit Hugo van Osch af.
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 32
Categorie: Werkbladen
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google