Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Het jaar 2020 toont grillige cijfers
 
Corona-pandemie en ver-thuizing
De corona-pandemie, een gedeeltelijke lockdown en het vaker (gedwongen) thuis verblijven, zorgden dit jaar voor grillige cijfers op gebied van het BBP, de (tegenvallende) totale consumentenbestedingen en de (opvallend positieve) bestedingen aan woninginrichting. We zetten de cijfers van het CBS over de eerste drie kwartalen op een rijtje.
 
Wisselende cijfers BBP
Het BBP (Bruto Binnenlands Product) liet in de loop van dit jaar sterk wisselende cijfers zien. Het CBS geeft aan: “In het eerste kwartaal van 2020 leidde het begin van de corona-pandemie in Nederland tot een economische krimp van 1,5 procent. Vervolgens kromp de economie in het tweede kwartaal met 8,5 procent historisch sterk, waarop in het derde kwartaal een herstel van 7,7 procent volgde.” Ondanks dit sterke herstel in het derde kwartaal lag het BBP nog 3 procent onder het niveau van eind 2019. Ter vergelijking echter: de economie van de gehele EU is dit jaar met 4 procent gekrompen. (Bron: CBS)

Consumentenbestedingen
Vanaf het begin van de corona-pandemie lieten de totale consumentenbestedingen negatieve cijfers zien. In april was dat zelfs, vanwege de gedeeltelijke lockdown, -17 procent. Maar ook in september was dat nog -3,5 procent. Vooral was in die maand nog een sterke daling te zien bij de uitgaven aan diensten, zoals restaurant, theater, pretpark, sport en openbaar vervoer. Consumenten hebben in september echter wel 1,7 procent meer besteed aan duurzame goederen zoals elektrische apparatuur en woninginrichting. (Bron: CBS)

DHZ, keukens en vloeren
De detailhandel heeft in september jl. 7,6 procent meer omgezet dan in september 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 5,5 procent hoger. De omzet van de winkels in non-food groeide in september met 6,2 procent. Het volume was 4,4 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in september de hoogste omzetgroei. In februari was dit + 11 procent, maar mede doordat veel mensen meer thuis doorbrachten nam dit in de maanden daarna toe tot een groei tussen 20 en 30 procent ten opzichte van een jaar eerder. (Bron: CBS)

Woninginrichting
De winkels in meubels en woninginrichting realiseerden eveneens een sterke omzetgroei. In februari was al sprake van een omzetgroei van bijna 9 procent. In maart en april was er sprake van een daling van ruim 6 procent. Dit werd gevolgd door een sterke stijging van zelfs ruim 25 procent in juni. Ook in september was er nog een toename van 18 procent. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de drogisterijen hebben ook meer omgezet dan een jaar geleden. (Bron: CBS)
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - december | Pagina(s) 30
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken