Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Het jaar van de testwinkels
 
Decorette, Hubo & Homed 2020-2021
Voor de diverse formules van DGN Retail wordt 2021 het jaar van het testen. Net als dit jaar dat al gedeeltelijk was. Onlangs opende in Gennep de nieuwste testwinkel van Hubo, met een maatwerkplein. Komend jaar wordt ook de nieuwe winkel in Hoevelaken op die manier ingericht.
 
Verder staat de eerste Hubo City, het stadswinkelconcept van de formule op de planning voor het eerste kwartaal van 2021. Gaat de Hubo mbo-opleiding in januari van start met de eerste lichting studenten. Decorette gaat onder de naam Homed naar Duitsland en zal de eerste winkel openen in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. En tot slot staat de eerste testwinkel Decorette nieuwe stijl op de planning voor het derde kwartaal. Geen tijd om stil te zitten dus bij DGN, met een jaar voor de boeg waarin er op allerlei terreinen nieuwe projecten op stapel staan.

De next step
Formulemanager Angela van Dongen: “Voor Decorette koersten we in eerste instantie op maart, maar door corona bleek dat wat te ambitieus. De periode maart tot september is vervolgens de piek voor onze winkels, niet de handigste tijd om te verbouwen.” En dus wordt het, volgens de huidige planning, september wanneer de eerste testwinkel Decorette nieuwe stijl wordt geopend in Maassluis. De werkwijze – de belangrijkste verandering voor Decorette – staat al voor een belangrijk deel. “Complete adviezen, op afspraak. Grote spreektafels, stalen bij de hand, een showcase vol inspiratie. De winkels worden straks meer ateliers, store rooms. De naam woonatelier heeft Decorette altijd wel gehad, consumenten weten dat ze voor het totale verhaal bij ons terecht kunnen. Maar dit wordt echt een next step. De werkwijze loopt voor op het winkelbeeld, vanaf volgend jaar gaan we de uitstraling van de winkels matchen met de nieuwe manier van werken. Het nieuwe winkelbeeld wordt voor Decorette de finale van alle vernieuwingen. We gaan een ander gebied claimen, meer op luxe. Het gros van de ketens focust op gezellig en familiair wonen, wij gaan voor de klant die wil dat het heel goed gebeurt, op een ander level.”

Hip en happening in Duitsland
En dan de uitrol naar Duitsland, waar Decorette onder de naam Homed een plekje hoopt te veroveren vanaf 2021. Ook hier zorgde corona voor enige vertraging. “Achter de schermen staat alles klaar – website, collecties, marketing – dus zodra het kan hebben we alles op de rit, maar we moeten nog even geduld hebben.” De eerste vestiging van het Nederlandse Homed staat gepland voor ‘omgeving Hamburg’. “We koersen nog altijd op het 1e kwartaal, maar dan moeten we wel begin 2021 kunnen starten. Onze medewerker daar staat te trappelen.” Voor ons buurland wordt Homed een nieuwe winkelervaring. “Hip en happening. Ze zijn daar echt minder gewend. Een concept als dit kennen ze niet. Nederland heeft meer gevoel voor smaak en stijl, hebben een neusje voor trends, zeggen ze zelf. In Duitsland is het gat groot tussen de onderkant van de markt en de high-end interieurdesigner. Er blijkt dus echt een enorm gat in de markt te zijn, waar wij met Homed op inspringen.”

Stadsconcept
Ook de eerste Hubo City, het stadswinkelconcept van de formule, staat op stapel voor begin 2021. “Het concept staat, de winkel is bekend (Rotterdam Kralingen) dus we staan in de startblokken. Vanwege praktische omstandigheden – spits bij de ondernemer, corona, handjes tekort – is het project iets vertraagd. De laatste puntjes worden nu op de i gezet, dus die opening gaat zeker lukken in het eerste kwartaal.”

Los van al het testen, is DGN het afgelopen jaar en ook komend jaar druk met het ombouwen van winkels naar de nieuwe Hubo huisstijl. In 2020 werden er 39 omgebouwd, waarmee er in totaal nu zo’n 134 winkels klaar zijn. In 2021 moeten er nog zo’n 60 omgebouwd worden, waaronder 15 grote Multimates. “Dat ombouwtraject had eigenlijk al klaar moeten zijn, maar door de overname van een flink aantal Formidos – die voor gingen omdat hun formule daadwerkelijk stopte – plus natuurlijk corona, duurt het wat langer. Medio 2021 moet dit helemaal klaar zijn en is alles Hubo.”

De Hubo school
Tot slot is er natuurlijk nog de Hubo MBO-opleiding die op 1 januari van start gaat. “We zijn trots dat dat is gelukt. Het was best even spannend of we alles voor elkaar gingen krijgen, maar we zijn zover. De docenten zijn bekend, de certificering is binnen én we hebben een eerste lichting studenten. We beginnen met een groep van tien, vooral studenten uit de eigen keuken. Vanaf september gaan we ook schoolverlaters opleiden. Mét baangarantie. Hoe mooi is dat.”

Gelaagd Marketingplan
Nu steeds meer Multimate winkels worden omgebouwd naar Hubo ontstaat er diversiteit in het winkelbestand. Van kleinere, maatwerk gerichte winkels met een sterke lokale binding tot grote bouwmarkten met een breed assortiment en een meer regionale functie. “Alle winkels hebben in de basis hetzelfde DNA: vakmanschap, vriendelijkheid, nabijheid, deskundigheid. Maar de grote Hubo’s hebben traffic nodig, veel voetjes op de winkelvloer, die komen niet weg met alleen de persoonlijke aanpak”, aldus marketing manager Miriam de Bruin. Om beide uitersten in het spectrum te kunnen bedienen introduceerde DGN twee jaar gelden een gelaagd marketingplan, dat dit jaar nog wat sterker is neergezet. “De basis communicatielijn is die van het Hubo DNA, met de nadruk op het specialisme en de service. Naarmate winkels groter worden komen daar meer actie uitingen bij. We hebben een specifiek marketingplan voor klein, middel en grote winkels, zodat we elke ondernemer passend marketingplan kunnen bieden.”

Webshop versneld uitgerold
De uitrol van de webshop heeft begin dit jaar door Corona een versnelling gekregen. DGN verdubbelde in drie weken tijd het aantal deelnemende ondernemers van 60 naar 120. Een stijging die in de oorspronkelijke planning de rest van het jaar zou hebben geduurd. Zeker in het begin van Corona was de klant terughoudend om fysieke winkels te bezoeken. Veel ondernemers grepen dat aan om versneld de stap naar online verkoop te maken.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - november | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken