“We hebben geleerd dat wij als bedrijf heel wendbaar zijn als dat nodig is”
 
Praxis 2020-2021
2020 was voor Praxis een enerverend jaar. Het jaar begon met de toetreding van Corine Duchenne (Algemeen Directeur) en Frits Voorhout (Directeur Verkoop) tot het Management Team Praxis. Daarnaast werd de samenwerking tussen Maxeda DIY Group (het moederbedrijf van Praxis) en de A.R.E.N.A. Alliance aangekondigd voor de gezamenlijke inkoop van DHZ, tuin- en decoratieproducten.
 
In februari vond de eerste editie van de Praxis Makers Beurs plaats. Een productenbeurs waarbij zo’n 2.000 Praxis-collega’s elkaar ontmoeten, kennis maken met belangrijke leveranciers en de (nieuwste) assortimenten. Tijdens dit event werd ook een convenant ondertekend met alle 35 arbeidsmarktregio’s om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker aan het werk te helpen. In dezelfde maand werd het Management Team versterkt door een nieuwe Directeur Marketing, Miranda Smit. Verder opende Praxis twee nieuwe winkels: Praxis Oegstgeest, een compleet nieuwe winkel, en Praxis Nijkerk, een voormalig Formido.

Crisis Management
Maar toen kwam corona. Praxis moest halsoverkop voorzorgsmaatregelen invoeren én tegelijkertijd ging heel Nederland massaal aan het klussen. Het Crisis Management Team was dagelijks in contact om de situatie te monitoren, de benodigde maatregelen in te voeren, te communiceren en bij te sturen waar nodig. Er moest met ontzettend veel aspecten rekening worden gehouden: werknemers van het hoofdkantoor gingen massaal thuiswerken, de winkels moesten worden voorzien van onder andere hygiëne palen, signing en mondkapjes, klanten moesten worden geïnformeerd over de maatregelen en worden opgeroepen om zich hieraan te houden. Onder andere door advertenties in de media, nieuwsbrieven, sociale media en de website. Er werd samengewerkt met verschillende branche organisaties waaronder de RND en VWDHZ. Om te voorkomen dat teveel consumenten de winkels bezochten, werd er online een grote verbeterslag doorgevoerd, zodat klanten ook op Praxis.nl terecht konden voor een nog groter deel van hun aankopen.

Nieuwe look & feel
Ondanks deze bijzondere coronaperiode, ging de daily business gewoon door en opende Praxis in mei een franchise-winkel in Uithoorn en in juli één in IJmuiden, twee voormalige Multimates. De nieuwe look & feel werd in verschillende winkels uitgerold en winkels werden verder geoptimaliseerd en efficiënter ingedeeld. Daarnaast gaf Praxis een verdere invulling aan zijn MVO-beleid door een samenwerkingsverband aan te gaan met Solease. Klanten krijgen zo de mogelijkheid om zonnepanelen te huren of te kopen en hiermee stimuleert Praxis woningverduurzaming. Verder neemt Praxis deel aan het initiatief ‘Doe het zelf. Doe het Duurzaam!’.

Hoe 2021 er voor Praxis uit gaat zien? Corine Duchenne, Algemeen Directeur, blikt vooruit: \"Waarschijnlijk zal 2021 nog steeds in grote mate worden gemarkeerd door het coronavirus. Of dit betekent dat iedereen veel blijft klussen, dat veel mensen voorzichtig moeten zijn met hun uitgaven of dat iedereen massaal gaat reizen zodra het kan, is allemaal erg moeilijk te voorspellen. We hebben in elk geval geleerd dat wij als bedrijf heel wendbaar zijn als dat nodig is. We houden rekening met alle mogelijke scenario’s en zullen steeds weer bijsturen als de situatie daar om vraagt.\"
 
 
Delen
 
KWM• Karwei Management | 2020 - november | Pagina(s) 27
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
Welke gevolgen heeft de komst van Amazon?