Waar heb jij invloed op?
 
“Ik ben nergens te beroerd voor Olga. Ik pak aan. Heb ik van m’n vader geleerd. Dus ja, als de telefoniste uitvalt omdat ze in quarantaine zit, neem ik zelf de telefoon maar op. Iedereen is druk bij ons. Alles moet doorgaan hè?” zegt een manager van een keukenretailbedrijf. “En dan zie ik te laat dat de verkoop terug loopt.”
Ik voer regelmatig van dit soort gesprekken met managers of eigenaren die onder druk staan, zeker nu tijdens corona. Hartstikke fijn dat de keukenbranche zo ‘plust’, maar het is niet gemakkelijk om in periodes van stress, je focus te houden op wat nu echt belangrijk is. Om rust te brengen in je eigen agenda en bedrijf, is het van belang dat je nadenkt over je eigen tijdsbeheer: dat je van daaruit proactief bent en zoveel mogelijk met datgene bezig bent waarin jij -vanuit je unieke rol- een verschil kunt maken.
Word je bewust van het verschil tussen zaken waar je wel en geen invloed op hebt. Daarvoor is het eerst nodig om te weten waaraan jij jouw tijd en aandacht besteedt. Dus waar ben jij allemaal bij betrokken? Dat gaat over je werk, maar ook over die hongersnood in Ethiopië of je familielid die ziek is. Op je werk heb je invloed, maar op die hongersnood en je zieke familielid niet, terwijl je daar wel veel kopzorgen over kunt hebben (= aandacht).
Schrijf eens voor jezelf op waar jij allemaal bij betrokken bent en selecteer daar de zaken uit waar je wel invloed op hebt. Zet die in een aparte kolom. Wat levert dat je op? Door een overzicht van jouw betrokkenheid te maken kun je makkelijker ‘nee’ zeggen tegen dingen waar je niet bij betrokken wilt zijn. Je kunt op die manier makkelijker afstand nemen (Bijvoorbeeld: ‘ik kijk even niet naar al die commotie over corona want dat doet me teveel’.) Kijk vervolgens in de kolom waar je wel invloed op hebt: je wordt je weer bewust van wat je doet en je kunt meteen checken of jij je energie efficiënt besteedt, namelijk aan zaken waar jij invloed op hebt.
In het geval van de manager van het keukenretailbedrijf: schakel de telefoon door naar een telefoondienst en blijf je verkopers coachen. De omzet is jouw directe verantwoordelijkheid. Ik wens je veel inzicht toe en bedenk: als je de situatie niet kunt veranderen, kun jij altijd veranderen hoe je ermee om gaat.

Olga Kuiper
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - november | Pagina(s) 7
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken