De lokale winkel 3.0
 
Voor de corona-crisis waren winkels voor de klant net als water uit de kraan: altijd beschikbaar. Tijdens de crisis bleek dat dit geen vanzelfsprekendheid is. Klanten zagen dat lokale winkels het moeilijk hadden en er kwamen allerlei acties op gang om de lokale middenstand te helpen en te steunen. Lokale winkels moeten dit positieve momentum na de crisis pakken en behouden in de concurrentiestrijd met grote ketens en online.
Van deze door de corona-crisis toegenomen waardering kunnen lokale retailers blijven profiteren, mits ze voldoen aan de randvoorwaarden. De lokale ondernemer moet online vindbaar en zichtbaar zijn. En de toegevoegde waarde van de winkel moet duidelijk zijn en waargemaakt kunnen worden. Kortom: de lokale ondernemer moet upgraden van 1.0 (alleen winkel, relevantie niet duidelijk) via 2.0 (gedigitaliseerd) naar 3.0 (gedigitaliseerd en relevant).

Door de corona-crisis hebben veel klanten echter ook het gemak van online winkelen nog beter leren kennen en waarderen: alle producten beschikbaar, complete prijstransparantie, kopen zonder de deur uit te moeten en (vaak gratis) thuis laten bezorgen. Na de crisis zullen klanten dit gemak alleen inleveren als daar iets tegenover staat. De toegevoegde waarde van het bezoek aan de winkel moet meer dan ooit duidelijk zijn. En die beloofde toegevoegde waarde moet naar de klant toe ook waargemaakt worden.
Dat vereist voor die lokale ondernemer 3.0 ook extra aandacht voor het personeel. De mens is een sociaal wezen en wil er graag op uit om dingen te beleven. Het personeel van de winkel kan toegevoegde waarde leveren door informatie en advies dat beter, persoonlijker en hoogwaardiger is dan via online. Het trainen van medewerkers wordt dus in de komende tijd nog belangrijker.
Voor bepaalde segmenten van de retail geldt, dat directe productbeschikbaarheid voor klanten een argument kan zijn om naar de winkel te gaan. Ook dat moet naar de klant toe waargemaakt worden. Assortiment en voorraadniveaus zijn dan online zichtbaar en de beloofde producten moeten er ook echt zijn. Kortom: fysieke winkels moeten zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen.

Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2020 - november | Pagina(s) 18
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken